– Ekspansja to często trudne wyzwanie dla startupów, wymagające odpowiedniego zarządzania i dogłębnej analizy rynku. Dlatego postanowiliśmy poświęcić drugie wydarzenie z cyklu Startup WRO Meetup właśnie temu tematowi i przedstawić na scenie przypadki zarówno udanych, jak i nieudanych wyjść za granicę. Ostatni meetup, który przyciągnął ponad 150 osób, pokazuje jak duże jest zainteresowanie takimi wydarzeniami. Zatem serdecznie zapraszamy! – mówi Magdalena Okulowska, prezes Zarządu Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej
Polskie startupy chcą ekspansji
– Zagraniczna ekspansja jest ważnym etapem skalowania biznesu. Mamy już wiele przykładów na to, że również w Polsce można stworzyć startup podbijający międzynarodowe rynki. Sukcesy takich firm jak Booksy, DocPlanner, czy Brainly stały się swego rodzaju benchmarkiem dla wielu rodzimych założycieli. Pojawiają się głosy, że obecna trudna sytuacja związana z wojną za naszą wschodnią granicą oraz kryzysem – energetycznym i inflacyjnym – może wręcz dopingować startupy do poszukiwania klientów poza Polską – mówi Tomek Snażyk, prezes Startup Poland.
To, czy dany startup rozważa ekspansję za granicę jest także ważną informacją z punktu widzenia inwestorów, dla których wyjście na rynki inne niż polski jest podstawowym miernikiem potencjału do rozwoju biznesu prowadzonego przez startup.Tutaj pojawia się pewne wyzwanie – Polska, jak i cały region CEE traktowana jest przez międzynarodowy kapitał ostrożniej niż przed 24 lutego br.
– Polskie startupy są coraz lepiej przygotowane do ekspansji zagranicznej, jednak aby osiągnąć pełny sukces, warto zwrócić szczególną uwagę na ważne aspekty – strategię. ekspansję, i przede wszystkim – finanse spółek próbujących wejść na zewnętrzne rynki. W dobie większej ostrożności ze strony inwestorów finansujących ekspansję startupów, odpowiednie przygotowanie się jest kluczowe, ponieważ przeinwestowanie i np. wejście na zbyt wiele rynków zagranicznych jednocześnie, może skończyć się upadkiem, nawet bardzo dobrze prosperujących na krajowym rynku firm. – mówi Mateusz Cybula, starszy specjalista ds. Współpracy z Sektorem Innowacji w Banku BNP Paribas.
W kontekście ekspansji za granicę warto też zwrócić uwagę na niepokojący trend opisany w raporcie Startup Poland. Z danych fundacji wynika, że blisko połowa krajowych startupów rozważa nie tyle ekspansję, co w ogóle przeniesienie swojego biznesu na stałe poza Polskę.
– Rzeczywiście zauważamy taki trend. Jest on jednak spowodowany szeregiem czynników. Nie zawsze głównym powodem jest aktualna sytuacja geopolityczna lub mniej przyjazny system prawno-podatkowy w Polsce. Dla szeregu startupów szukających finansowania, inwestorzy zagraniczni są jedyną opcją. Ci jednak nie są skłonni inwestować bezpośrednio w polskie struktury. Często flip polskiej spółki do USA jest jedyną możliwością na pozyskanie zagranicznego inwestora. To potwierdza jedynie, iż w porównaniu do rozwiązań funkcjonujących w innych krajach, polski system prawny nadal nie dysponuje elastycznymi rozwiązaniami ułatwiającymi inwestowanie. – mówi Tomasz Szarek, Managing Partner, SDZ Legal Schindhelm.
Na scenie eksperci po pomyślnej i nieudanej ekspansji
#2 Startup WRO Meetup x Let’s get (c)loud odbędzie się 26 kwietnia o godz. 17:00 w “Barbarze”, przy ul. Świdnickiej 8B we Wrocławiu. W agendzie panel dyskusyjny z udziałem ekspertów, cztery keynote speeche mentorów i doświadczonych founderów oraz pitch decki lokalnych startupów.
Kwietniowe wydarzenie organizowane jest we współpracy z „Let’s get (c)loud”, programem akceleracyjnym dla startupów i scaleupów, realizowanym przez OChK i Google Cloud.
– Głównym celem programu “Let’s get (c)loud” jest wsparcie startupów i scaleupów w efektywnym wykorzystaniu technologii chmurowych. Mogą one liczyć nie tylko na doradztwo i mentoring na każdym etapie rozwoju w chmurze, ale także na korzystne warunki finansowe oraz cenny networking. W OChK współpracujemy z takimi firmami jak Booksy, Brainly czy Synerise, co pozwala nam bardzo dobrze rozumieć cele i wyzwania, przed jakimi stoją dzisiaj startupy chcące rozwijać się na międzynarodowych rynkach – mówi Paweł Roguski, Head of SMB w OChK.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, ale konieczna jest rejestracja. Partnerami wydarzenia są: Bank BNP Paribas, SDZ Legal Schindhelm, Fundacja Startup Poland, OChK, Google Cloud, Wolves Summit, CUDO Kombucha, Browar Stu Mostów, ETNO Cafe, Blitz Energy Drink i Pij Kranówkę.
Rejestracja i agenda dostępne są tutaj.