Inwestycje we wzornictwo szansą na rynkowy sukces

inwestycje we wzornictwo szansa na rynkowy sukces
Udostępnij:
20 firm otrzymało wsparcie profesjonalistów w opracowaniu autorskich kolekcji mebli. Zakończył się pilotażowy program Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Granty na dizajn skierowany dla producentów mebli. Program odpowiada na potrzeby firm z sektora MŚP. Badania pokazują, że zdaniem prawie 75 proc. przedsiębiorców inwestycje w design i wzornictwo są potrzebne. A jednocześnie aż prawie 43 proc. badanych uważa, że polskich firm nie stać na usługi związane z designem.

Z analiz PARP wynika, że aż prawie 68,5 proc. przedsiębiorców z różnych branż uważa, że inwestycje firmy w design to dobra lokata na przyszłość. Z tych samych badań wynika również, że wiele firm decydując się na współpracę z projektantami nadal oczekuje propozycji tylko w obszarze estetycznym.

Firmy nie zdają sobie sprawy z natury i przebiegu procesu projektowania produktu. Nie są również świadome zysków i korzyści wynikających z inwestycji w design. Dlatego Agencja prowadzi szereg programów zachęcających właścicieli firm do szerszego wykorzystania wzornictwa w rozwoju innowacyjnych produktów – nie tylko funkcjonalnych, estetycznych, ale też bezpiecznych czy zoptymalizowanych pod względem kosztów produkcji.

Profesjonalne wzornictwo jest coraz ważniejsze dla przedsiębiorców. To nie tylko estetyka produktów, ale ich lepsza funkcjonalność, ergonomia, technologia, oszczędność kosztów produkcji i stosowanych surowców. To jedna z dróg do rozwijania firmy przez innowacje i do bardziej efektywnego konkurowania na rynku – mówi Anna Forin, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych w PARP.

Przekonać do designu

Granty na dizajn to pilotażowy program, który powstał z myślą o wspieraniu rozwoju firm z branży meblarskiej. Pilotaż rozpoczął się w II kwartale 2018 r. i zakończy się w IV kwartale 2019 r. Najpierw wybrano operatorów, których zadaniem było aktywizowanie współpracy pomiędzy  projektantami i 20 producentami mebli, którzy dotychczas nie korzystali z profesjonalnych usług wzorniczych. W rezultacie powstały, nie tylko nowe projekty wzornicze, ale również dokumentacje technologiczne do wdrożenia ich do produkcji.

Firmom udział w projekcie dał szansę dalszego rozwoju, inne spojrzenie, nową perspektywę do stworzenia wyjątkowych kolekcji, które pozwolą im budować markę w świadomości klientów i podążać nową ścieżką a tym samym być bardziej konkurencyjnym na rynku. Firmy zrobiły ten krok odważnie nie bojąc się ryzyka, które występuje przy wdrażaniu innowacji – mówi Małgorzata Adamus, Prezes, Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur, jeden z operatorów programu. - Niektóre firmy do tej pory były znane jako zakład produkcyjny a teraz chcą budować i promować własną markę poprzez współpracę z projektantami, ekspertami od wzornictwa – dodaje.

Operatorzy zapewnili przedsiębiorcom także doradztwo w zakresie komercjalizacji autorskich projektów oraz możliwość zaprezentowania ich szerokiej publiczności na targowych imprezach branżowych. Nowe wzory mebli można było oglądać m.in. w Paryżu podczas Maison&Objet – jednych z największych i najbardziej prestiżowych targów wnętrzarskich w Europie oraz tegorocznym Warsaw Home w Nadarzynie, największym wydarzeniu tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej. Kolejną okazją, aby dowiedzieć się o efektach współpracy producentów mebli z profesjonalnymi projektantami będzie VII edycja Forum Dobrego Designu w Warszawie.

Ważne było również to, aby projekty były możliwe do wdrożenia. Pomógł w tym audyt wzorniczy przeprowadzony na początku procesu, podczas którego zidentyfikowano istniejące technologie, określono grupę klientów oraz wartości firmy – na bazie czego wypracowane zostały briefy projektowe dla projektantów. Istotnym elementem w procesie był również moment prototypownia, gdzie pomysł i idea mogły zderzyć się z rzeczywistością – mówi Małgorzata Adamus.

Polskie firmy mogą śmiało konkurować z europejskimi producentami mebli oferując odbiorcom innowacyjne wyroby i rozwiązania. Dostrzegamy, że przedsiębiorcy inwestujący w design są bardziej innowacyjni, ich firmy mają większe zyski i szybciej rosną. Granty na dizajn zachęciły producentów mebli do rozwijania ich przedsiębiorstw w oparciu o nowe projekty wzornicze, do konkurowania własnym designempodsumowuje Anna Forin.