Z analiz PARP wynika, że aż prawie 68,5 proc. przedsiębiorców z różnych branż uważa, że inwestycje firmy w design to dobra lokata na przyszłość. Z tych samych badań wynika również, że wiele firm decydując się na współpracę z projektantami nadal oczekuje propozycji tylko w obszarze estetycznym.
Firmy nie zdają sobie sprawy z natury i przebiegu procesu projektowania produktu. Nie są również świadome zysków i korzyści wynikających z inwestycji w design. Dlatego Agencja prowadzi szereg programów zachęcających właścicieli firm do szerszego wykorzystania wzornictwa w rozwoju innowacyjnych produktów – nie tylko funkcjonalnych, estetycznych, ale też bezpiecznych czy zoptymalizowanych pod względem kosztów produkcji.
– Profesjonalne wzornictwo jest coraz ważniejsze dla przedsiębiorców. To nie tylko estetyka produktów, ale ich lepsza funkcjonalność, ergonomia, technologia, oszczędność kosztów produkcji i stosowanych surowców. To jedna z dróg do rozwijania firmy przez innowacje i do bardziej efektywnego konkurowania na rynku – mówi Anna Forin, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych w PARP.
Przekonać do designu
Granty na dizajn to pilotażowy program, który powstał z myślą o wspieraniu rozwoju firm z branży meblarskiej. Pilotaż rozpoczął się w II kwartale 2018 r. i zakończy się w IV kwartale 2019 r. Najpierw wybrano operatorów, których zadaniem było aktywizowanie współpracy pomiędzy projektantami i 20 producentami mebli, którzy dotychczas nie korzystali z profesjonalnych usług wzorniczych. W rezultacie powstały, nie tylko nowe projekty wzornicze, ale również dokumentacje technologiczne do wdrożenia ich do produkcji.
– Firmom udział w projekcie dał szansę dalszego rozwoju, inne spojrzenie, nową perspektywę do stworzenia wyjątkowych kolekcji, które pozwolą im budować markę w świadomości klientów i podążać nową ścieżką a tym samym być bardziej konkurencyjnym na rynku. Firmy zrobiły ten krok odważnie nie bojąc się ryzyka, które występuje przy wdrażaniu innowacji – mówi Małgorzata Adamus, Prezes, Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur, jeden z operatorów programu. – Niektóre firmy do tej pory były znane jako zakład produkcyjny a teraz chcą budować i promować własną markę poprzez współpracę z projektantami, ekspertami od wzornictwa – dodaje.
Operatorzy zapewnili przedsiębiorcom także doradztwo w zakresie komercjalizacji autorskich projektów oraz możliwość zaprezentowania ich szerokiej publiczności na targowych imprezach branżowych. Nowe wzory mebli można było oglądać m.in. w Paryżu podczas Maison&Objet – jednych z największych i najbardziej prestiżowych targów wnętrzarskich w Europie oraz tegorocznym Warsaw Home w Nadarzynie, największym wydarzeniu tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej. Kolejną okazją, aby dowiedzieć się o efektach współpracy producentów mebli z profesjonalnymi projektantami będzie VII edycja Forum Dobrego Designu w Warszawie.
– Ważne było również to, aby projekty były możliwe do wdrożenia. Pomógł w tym audyt wzorniczy przeprowadzony na początku procesu, podczas którego zidentyfikowano istniejące technologie, określono grupę klientów oraz wartości firmy – na bazie czego wypracowane zostały briefy projektowe dla projektantów. Istotnym elementem w procesie był również moment prototypownia, gdzie pomysł i idea mogły zderzyć się z rzeczywistością – mówi Małgorzata Adamus.
– Polskie firmy mogą śmiało konkurować z europejskimi producentami mebli oferując odbiorcom innowacyjne wyroby i rozwiązania. Dostrzegamy, że przedsiębiorcy inwestujący w design są bardziej innowacyjni, ich firmy mają większe zyski i szybciej rosną. Granty na dizajn zachęciły producentów mebli do rozwijania ich przedsiębiorstw w oparciu o nowe projekty wzornicze, do konkurowania własnym designem – podsumowuje Anna Forin.