fot. unsplash.com
Alior Bank inwestuje w fintech
Alior Bank uruchomi fundusz inwestycyjny w czerwcu tego roku. Będzie to kolejna inicjatywa, którą spółka zrealizuje w tym czasie, bo oprócz funduszu, wystartuje też z programem akceleracyjnym. Za jego pośrednictwem będzie wspierać startupy, które działają głównie w obszarze otwartej bankowości i wykorzystują API w ramach dyrektywy PSD2, czyli tworzą rozwiązania dedykowane np. mobilnym metodom płatności.
Nabór do pierwszej edycji programu ruszy już w kwietniu, a bank zamierza zaprosić do udziału w niej ok. 7-8 projektów. ISBnews pisze, że zaoferuje im między innymi „mentoring, technologiczną platformę testową API i przestrzeń do pracy w nowo otwieranym przez iLab biurze w Warsaw Spire”. Dla uczestników to także szansa na pozyskanie partnera biznesowego, wdrożenie i na dodatkowe środki finansowe.
Ekosystem innowacyjności
Fundusz, mający powstać w czerwcu, będzie inwestować w startupy z obszaru fintech głównie na wczesnym etapie rozwoju i rocznie będzie dysponować 10 milionami złotych. Nie jest to jednak cała kwota, bo na przestrzeni najbliższych dziesięciu lata konto funduszu zasili łącznie 30 milionów złotych, które następnie trafią w ręce startupowców.
– Dążymy do tego, by wyinkubować dojrzały ekosystem innowacyjności, którego elementem będzie inkubacja wewnętrzna, ale interesuje nas również inkubacja projektów z firmami, które powstają poza bankiem – mówi Michał Chyczewski, prezes Alior Banku, który przy współpracy z NewCommerce Services wystartował niedawno z Bancovo.pl. Jest to platforma, za pośrednictwem której użytkownicy wezmą pożyczkę bankową lub pozabankową w 15 minut. Alior Bank zainwestował w ten projekt 30 milionów złotych.
Nie tylko Alior
Branża fintech ma się coraz lepiej, o czym świadczą m.in. inwestycje realizowane przez korporacje w startupy oraz partnerstwa jakie nawiązują. Przypomnijmy, że Bank BGŻ BNP Paribas rozpoczął wczoraj współpracę z niemieckim startupem Finiata, dzięki któremu poszerzył swoją ofertę o usługę faktoringu online o nazwie „eMikrofaktoring”. Można jednak się spodziewać, że bank będzie realizować kolejne, podobne przedsięwzięcia.
Okazuje się, że na początku minionego roku bank zawarł umowę z rodzimą spółką Vintom, która oferuje kompleksowe rozwiązania do komunikacji z klientami. Wcześniej z kolei sięgnął po rozwiązania NuDelta. – Sukcesywnie prowadzimy rozmowy z firmami technologicznymi i znajdujemy coraz ciekawsze rozwiązania, które mogą być użyteczne dla naszych klientów – mówi Przemysław Furlepa, wiceprezes zarządu Banku BGŻ BNP Paribas.