Jacy ludzie są niezastąpieni? Sprawdzamy, czy teoria Coco Chanel jest prawdziwa w biznesie

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

Jacy ludzie są niezastąpieni? Sprawdzamy, czy teoria Coco Chanel jest prawdziwa w biznesie

Udostępnij:

Czy każdego da się w pracy zastąpić? Jeśli tak, to czy efekt będzie tak samo dobry? Coco Chanel uważała, że aby być niezastąpionym, trzeba być zawsze innym od reszty. Co na ten tema mówią doświadczenia przedsiębiorców?

”In order to be irreplaceable one must always be different.” – Coco Chanel

Jakub Bartoszek, co-founder of MAB Robotics

W biznesie nie można zamykać się w bańce, kurczowo trzymać jednego oryginalnego planu, otoczenia czy nawet (zabrzmi radykalnie) branży. Trzeba sobie regularnie mówić „sprawdzam”, spojrzeć krytycznym okiem i jeśli coś nie wypaliło albo zawodzi, zmienić kurs i dostosować się do zmieniających się warunków. A najlepiej zmiany i trendy wyprzedzać, żeby być ten mityczny krok przed konkurencją.

Więc nie chodzi tylko o wyróżnianie się na tle innych, ale też elastyczność własnego podejścia i biznes planu. Oczywiście utrzymując równowagę między potrzebą zmiany i realizacją biznesplanu.

Bartosz Kazimierczuk, prezes Tower Investments

Inność w wydaniu Coco Chanel to sprawa kontrowersyjna, niewątpliwy talent twórczy przykrywa kolaboracja z hitlerowcami, antysemityzm i uzależnienie od narkotyków. Inność więc nie jest gwarantem wyjątkowości, a bycie niezastąpionym niekoniecznie świadczy o geniuszu.

Konrad Gładkowski, prezes Centrum Medycyny Konopnej

Łatwość w tworzeniu nowych startupów i stosunkowo prosty dostęp do gotówki inwestorów sprawiają, że powstaje wiele firm chcących rozwiązać ten sam problem. Dodając do tego fakt, że 77% konsumentów nie przywiązuje uwagi do marek produktów, z których korzystają na co dzień, jest to duże wyzwanie dla wszystkich firm. Problem jest najbardziej widoczny tam, gdzie oferowany produkt czy usługa praktycznie nie różni się od oferty konkurencji, co widać na przykładzie konkurujących ze sobą Ubera, Bolta, Lyfta czy FreeNow. Podobieństwo ich usług sprawia, że klienci nie są lojalni i często wybierają po prostu najtańszą opcję w danej chwili. Przeciwnym przykładem jest wysyp startupów randkowych, gdzie twórcy starają się wyróżnić i powstają np. dedykowane aplikacje randkowe dla katolików, dla młodzieży, dla graczy lub dla samotnych rodziców. Zgodnie ze starą zasadą marketingu „Wyróżnij się albo zgiń” szukają wyróżnika od konkurencji.

Artur Owczarski, założyciel wydawnictwa self-publishingowego BookEdit; podróżnik

Każdego da się zastąpić! O tym świadczą również takie domy mody jak Chanel, które funkcjonują z sukcesem mimo śmierci założycielki. Charyzma, talent i ciężka praca w połączeniu z pomysłem osób powołujących do życia różne przedsięwzięcia jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu. Później każdego da się zastąpić. Przedsiębiorcę, papieża, sportowca i artystę. Prawdą jest natomiast, że aby liczyć na podtrzymywanie sukcesu, trzeba cały czas się rozwijać i zmieniać. Pozostawiać elementy, które działają i szukać nowych, starać się spojrzeć na biznes w inny sposób. To trudne, ale to cecha charakteryzująca największych.

Armand Przygodzki, CEO Osavi

Zdecydowanie się z tym zgadzam. Prowadzenie organizacji to ciągła zmiana, ciągłe ulepszanie, ciągłe dostosowywanie się do zmieniającego się świata. Jednak jest to także pielęgnowanie swoich wartości, a te – jeśli są uniwersalne – przetrwają długo. Nie ma ludzi nie do zastąpienia, a tym bardziej firm. Klasyczne zapachy perfum Chanel pozostają niezmienne, chociaż już sama firma stale się rozwija. Marka musi się czymś wyróżnić, aby przyciągnąć konsumentów i aby pozostali oni z nią na dłużej.

Agnieszka Uba, Head of Product Marketing w SentiOne

W mojej opinii w biznesie bycie innym niż pozostali już dawno przestało mieć znaczenie. Dużo ważniejsze jest to, kto jest lepszy. Rozwiązywanie problemów klienta skuteczniej niż konkurencja daje większą szansę na sukces i podbój rynku.

Igor Kałuża, Head of Marketing w Advox Studio

Wielu się zastanawia: „czy jestem niezastąpiony?”. Różnorodność osobowości sprawia, że to, że ktoś zrobi coś inaczej, nie oznacza od razu, że będzie to złe. Zdecydowanie trzeba przyznać, że w ujęciu biznesowym wartość tworzy kolektyw – nieosamotniony lider.

Obranie innej drogi biznesowej czy ścieżki rozwoju może okazać się równie skuteczne, co tradycyjne rozwiązanie. Moim zdaniem nie znajdziemy dwóch takich samych osób, ale też, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, nie możemy mówić, że ktoś jest niezastąpiony.

Tak jak się mówi, że „rynek nie znosi próżni”, tak w przypadku kogoś w teorii niezastąpionego pojawi się jego naturalny zastępca. W przypadku organizacji wyzwaniem stanie się natomiast bez wątpienia jego wyłonienie.

Marta Robak, Product Manager  Sodexo Benefits and Rewards Services Polska

Bycie niezastąpionym często oznacza wyróżnianie się na tle innych oraz rozpoznawanie potrzeb odbiorców i umiejętne reagowanie na nie. Moim zdaniem to właśnie dbanie o relacje oraz odpowiadanie na aktualne wyzwania sprawia, że jesteśmy na rynku już od ponad 20 lat.

Dominika Paciorkowska, członkini zarządu i dyrektor zarządzająca ClickMeeting

Współczesny rynek, zwłaszcza rynek nowych technologii, jest bardzo wymagający. Startupy muszą mierzyć się nie tylko z gigantami dysponującymi olbrzymim kapitałem i stabilną pozycją, ale również tysiącami małych firm, które również próbują znaleźć swoją niszę. Oferowanie czegoś wyjątkowego jest więc bardzo ważne. Jeszcze ważniejsze jest jednak posiadanie własnej, unikalnej tożsamości i bycie wiarygodnym w oczach zarówno odbiorców, jak i własnego zespołu.

Z naszych doświadczeń i opinii naszych klientów wynika, że udział w technologicznym wyścigu nie zawsze jest najlepszym pomysłem. Koniec końców potentaci dysponujący na dobrą sprawę nieograniczonymi funduszami i olbrzymimi strukturami zawsze będą znajdować się w nim na uprzywilejowanej pozycji. Co więc jest ważniejsze z perspektywy klienta? Elastyczność, dyspozycyjność, profesjonalizm, otwartość, nawiązywanie jakościowych relacji, rzetelność. To cechy, które łatwiej rozwinąć małym firmom niż dużym podmiotom. Stawiając na nie, można odróżnić się od innych i zyskać uznanie w oczach odbiorców.

 

Przeczytaj więcej: #znanycytat