Jak często kontaktować się z klientem

Dodane: 17.09.2014

Mam Startup

Udostępnij:

Podobno 70% transakcji jest zawieranych dopiero po złożeniu klientowi piątej propozycji handlowej. W ciągu roku nie powinno się przekraczać też sześciu prób biznesowego kontaktu z tą samą osobą. Czy powyższe dane oznaczają, że piąta propozycja handlowa jest dla niego tak korzystna, że aż żal odpuścić?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Zastanawiając się nad powyższym pytaniem, dochodzę do wniosku, że jako klientka nie chciałabym, aby ktokolwiek aż pięć razy namawiał mnie na zakupy. Jeśli stanowczo powiem NIE, to w kolejnym kontakcie z daną firmą będę tolerować wyłącznie delikatny kontakt, a nie nachalne propozycje. Załóżmy, że kupiłam dany produkt. Jak często powinieneś się do mnie odzywać, żebym Cię nie znienawidziła i chętnie zrobiła zakupy ponownie?

1. Zapytaj o potrzeby

Jeśli zrobiłam już u Ciebie zakupy, śmiało możesz wysłać mi e-maila z zapytaniem, czego oczekuję. Tak będzie dla mnie najwygodniej. Będę mogła (jako klientka) dokładnie odpowiedzieć, co sprawi mi przyjemność (lub po prostu nie sprawi kłopotu), a Ty nie będziesz musiał zastanawiać się nad tym, czy wysyłać mi maile w każdy wtorek, czy może lepiej w co drugą środę. Jeśli zapytasz, będzie to sytuacja win-win.

2. Nie przesadzaj

W przypadku, gdy nie otrzymasz od klienta bezpośredniej informacji o tym, jak często się do niego odzywać, zastosuj się do podstawowej zasady: nie przesadzaj! To, że coś u Ciebie kupiłam i może nawet Cię lubię, nie oznacza, że chcę dostawać maile o godzinie siódmej, trzynastej i osiemnastej każdego dnia. Pozwól mi zatęsknić za Twoimi wystrzałowymi treściami. W kontaktach z klientem mniej znaczy więcej. 

3. Testuj i reaguj

W internecie jest wiele opracowań, które sugerują najwłaściwsze terminy mailowego kontaktu z klientami. Najczęściej pozytywnie przeplata się w nich początek tygodnia, a stanowczo odradzany jest weekend. A może u Ciebie będzie zupełnie inaczej? Może to właśnie sobotnie e-maile będą otwierane najczęściej? Po prostu to sprawdź!

Do złotego środka nie ma prostej drogi. Możesz i powinieneś na początku drogi kontaktu z klientem oprzeć się na doświadczeniach innych firm, opisywanych w niezliczonych artykułach i raportach. Przede wszystkim powinieneś jednak poznać swoich klientów i to od nich (lub przy ich pomocy) dowiedzieć się, co będzie dla nich (i dla Ciebie!) dobre. Bez tego, nie zostaniesz idealnym sprzedawcą.

Magda Tomaszewska

Customer Care Passionate

icon-112px-padlock Created with Sketch.

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem