Jak dbać o biznesowy wizerunek

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Tworząc startup powinniśmy zwrócić uwagę na to, aby nie skazać go na wizerunkową klęskę. To ważne, bo nasze cechy biznesowe pokazują, czy klient może nam zaufać. Co każdy początkujący biznesmen powinien wiedzieć, aby odnieść sukces i na tym polu?

Tworząc startup powinniśmy zwrócić uwagę na to, aby nie skazać go na wizerunkową klęskę. To ważne, bo nasze cechy biznesowe pokazują, czy klient może nam zaufać. Co każdy początkujący biznesmen powinien wiedzieć, aby odnieść sukces i na tym polu?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Cechami, które mają znaczenie przy spotkaniu z potencjalnym partnerem są: profesjonalizm, otwartość, rzetelność, punktualność i kompetencja. Kierując się nimi na pewno zwiększymy szanse na pozytywny odbiór swojej osoby i naszej firmy, którą przecież sobą reprezentujemy. Jak dbać o biznesowy wizerunek? Wystarczy trzymać się poniższych pięciu zasad.

1. Profesjonalizm

Zwracajmy uwagę na język, jakim się posługujemy podczas rozmowy (nie powinien być zbyt swobodny), pamiętajmy o zachowaniu kontaktu wzrokowego, który potwierdza naszą pewność siebie, odpowiednim, czystym i wyprasowanym ubraniu i zasadach higieny (manicure, czyste włosy). Niech stale w naszych uszach brzmi mądre powiedzenie: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”.

2. Otwartość

Wchodząc na rynek nie możemy sobie pozwolić na bycie zatwardziałym i mało giętkim. Pamiętajmy, że otwartość na nowe idee, pomysły może nam otworzyć wiele furtek. Ludzie lubią osoby otwarte. Daj innym odczuć, że mają wpływ na zachowanie i realizację planów. Niech to będzie obustronna relacja.

3. Rzetelność

To ona kreuje zaufanie w biznesie. Klient chce być pewny, że otrzyma produkt na czas, w zamówionej ilości. Liczy się skupienie i konsekwencja. Pierwszy kontakt i pierwsze zamówienie mogą zarówno zbudować wiarę w nasze możliwości, jak i przekreślić na zawsze szansę na udaną współpracę.

4. Punktualność

Bądź zawsze na czas. Nie każ innym na siebie czekać, nie przybywaj również na spotkania za wcześnie. Spóźnialstwo to jedna z najgorszych cech w biznesie, sugeruje brak poszanowania dla czasu potencjalnego rozmówcy. Z drugiej strony przybycie za wcześnie może wprawić gospodarza w zakłopotanie, przerwać inne spotkanie lub przygotowania.

5. Kompetencja

Nie oznacza, że musimy znać odpowiedzi na każde zadane pytanie. Klient z łatwością zauważy „naciąganą” odpowiedź, co zniechęci go do dalszej konwersacji. Lepszym rozwiązaniem jest zapisanie pytania i powrócenie do Klienta z gotową odpowiedzią najszybciej, jak się da (musimy jednak pamiętać, żeby dotrzymać obietnicy).

Jak ubrać się na spotkanie

Aby zadbać o wizerunek naszej firmy warto zwrócić uwagę na odpowiedni ubiór. Wyglądając, jak człowiek sukcesu sprawisz, że inni będą cię za takiego uważać. Strój zależy od branży, rodzaju spotkania. Zorientuj się więc wcześniej jaki dress code w niej obowiązuje. Jeśli nie wiesz, załóż coś klasycznego. Panom zalecam: ciemny garnitur, koszulę, dobrany krawat, a paniom elegancką spódnicę, bluzkę z płytkim dekoltem oraz buty na niewysokim obcasie.

Jak komunikacja niewerbalna wpływa na wizerunek

Ważnym aspektem, z którym wiele osób sobie nie radzi jest mowa ciała. To jaką postawę przyjmuje nasze ciało i jak gestykulujemy wpływa aż w 93% na to, jak nas odbierze rozmówca. Jak zatem komunikować się niewerbalnie z potencjalnym partnerem?

Pamiętajmy o zachowaniu otwartej postawy, wyprostowaniu się i zachowaniu kontaktu wzrokowego oraz zwróceniu ciała w kierunku rozmówcy, co zakomunikuje, że jesteśmy entuzjastycznie nastawieni do projektu. Witając się musimy stanowczo uścisnąć dłoń. Powitanie w stylu „śniętej ryby” czy miażdżące dłoń jest nie do pomyślenia. Spójrzmy w oczy, uśmiechnijmy się, przedstawmy głośno i wyraźnie, aby nas zrozumiano.

Dla niedoświadczonych biznesmenów problemem są zasady precedencji. Wyższemu rangą przedstawiamy osobę niższej rangi, starszemu – młodszego, kobiecie przedstawiamy mężczyznę, nowo przybyłych gości przedstawia się już obecnym. Prowadząc rozmowę z potencjalnym Klientem musimy pamiętać o tym, aby mniej więcej tyle samo czasu poświęcić na mówienie, jak i słuchanie, czym zademonstrujemy nasze zainteresowanie opinią drugiej osoby.

Uniwersalna zasada biznesowego wizerunku

Na koniec najważniejsza, złota zasada, która sprawdza się wszędzie – bądź miły dla wszystkich spotkanych ludzi. Pracownicy firm omawiają różne sprawy. Wchodząc do windy, rozmawiając z recepcjonistką, mijając personel pamiętaj o uśmiechu i powitaniu. Dzięki temu zaskarbisz sobie sympatię wszystkich. Jako młody przedsiębiorca musisz zawsze pamiętać, że cały czas (swoją postawą) reprezentujesz firmę.

Ewelina Gadulska

Project Manager w Vip Asystent

Brand manager w OfficeZone. Absolwentka filologii polskiej na UAM w Poznaniu. Urodzony PRowiec, kreator i promotor wizerunku marki, wierząca w niezłomną moc image marketingu. Pasjonatka kuchni francuskiej i dobrej książki.