Boże Narodzenie kojarzy się z rodziną, domowym ciepłem i prezentami. Warto wykorzystać te skojarzenia dla ocieplenia wizerunku naszej firmy. Jak? Wystarczy oprzeć komunikację na wspomnieniach z dzieciństwa.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
Pamiętacie święta Bożego Narodzenia w domu? Gotowanie barszczu lub grzybowej, ubieranie choinki, pastowanie podłogi, pakowanie prezentów…
Poza aspektem religijnym mamy tu cztery grupy działań:
- sprzątanie i świąteczne przystrojenie domu,
- wysyłka kartek świątecznych,
- przygotowanie prezentów,
- spotkania z najbliższymi i przygotowania do nich,
To dobry scenariusz do planowania bożonarodzeniowej komunikacji w firmie. Poniżej przedstawiamy cztery kroki do tego, jak ocieplić wizerunek firmy na święta.
1. Świąteczny wystrój
Do udekorowania są trzy przestrzenie firmowe:
- offline wewnątrz: pomieszczenia pracownicze, sklepy, magazyny itp.,
- offline na zewnątrz: pole do popisu, pozwalające zwiększyć znajomość firmy i poprawić stosunek do niej lokalnej społeczności. Firma ma na to szanse, gdy np. zorganizuje i przystroi dużą choinkę w swojej dzielnicy, wesprze świąteczne iluminacje na budynku szkoły czy choćby ozdobi lampkami swój długi parkan.
- online: poprzez świąteczne grafiki: na stronie internetowej firmy, na profilach w mediach społecznościowych i w mailingach.
2. Wysyłka życzeń świątecznych
Obowiązkowo – personalizowanych. Przygotowanie kartki świątecznej z logo firmy i własnymi życzeniami to dziś sprawa prosta nawet dla osób bez umiejętności graficznych (do wykorzystania aplikacje, np. Canva, Pixlr, Fotor, PicMonkey). Życzenia muszą znaleźć się we wszelkich kanałach komunikacji firmy, zwłaszcza w bezpośrednich rozmowach z klientami i partnerami, na stronie internetowej firmy oraz profilach w mediach społecznościowych.
3. Prezenty
Prezenty kochają wszyscy, dlatego dobrym pomysłem jest najpierw zastanowienie się, komu możemy coś od siebie dać, a dopiero potem, na ile starczy nam środków. Kogo możemy obdarować?
- pracownicy – warto pomyśleć o oryginalnych i „ciepłych” wizerunkowo rozwiązaniach. Mogą to być personalizowane gadżety, np. kubek z napisem „dla niezastąpionego Michała” i logo firmy czy doniczka z sadzonkami hiacyntów „dla naszej romantycznej Asi”. A może teatroman Jarek dostanie bilety do teatru, a cyklistka Jola kupon na zakup akcesoriów rowerowych? Pracownicy docenią też odgórne świąteczne rozluźnienie dyscypliny (gdy jest możliwe), np. skrócenie czasu pracy w Wigilię czy zgoda na pracę zdalną między Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem.
- klienci i partnerzy biznesowi – znów: najlepsze wrażenie robią prezenty personalizowane. Stąd coraz popularniejsze w dużych firmach są przedświąteczne konkursy typu „wyślij nam swoje życzenie”. Najciekawsze życzenia są spektakularnie realizowane lub nagradzane.
- dalsze otoczenie – święta to doskonały czas, by pomóc anonimowej dziewczynce z zapałkami. Żeby ocieplić wizerunek naszej firmy możemy wesprzeć stworzenie lodowiska koło szkoły (i pozostawienie tam logotypu), rozdawać na ulicy gorącą herbatę w kubkach z życzeniami świątecznymi od firmy, czy nagrać film z przeprowadzenia zbiórki zabawek dla dzieci z domu dziecka i ich wręczania i pochwalić się nim w kanale na YouTube.
4. Spotkania z bliskimi
Święta są postrzegane przede wszystkim jako wydarzenie rodzinne, dlatego firmowe spotkania świąteczne po godzinach pracy nie zawsze budzą entuzjazm, zwłaszcza w gorącym przedwigilijnym okresie. Warto zbadać oczekiwania współpracowników w tym zakresie. Na pewno miłe i pożądane będzie wspólne złożenie sobie życzeń przy kawie i pierniczkach w ostatnim dniu pracy.
Anna Bujała
dyrektor zarządzający Trafero PR
Od ponad dziesięciu lat zajmuje się komunikacją marketingową. Realizowała projekty zarówno dla międzynarodowych korporacji, jak i małych lokalnych firm, a także uczelni i organizacji pozarządowych. Redaguje blog o PR i marketingu internetowym http://trafero.pl/blog.