Na zdjęciu: zespół Divido podczas Mastercard Start Path Global
Trzy lata oceniania modeli biznesowych startupów i poznawania ich ofert dały nam dogłębną wiedzę o tym, w jaki sposób wpływowe firmy z branży FinTech będą zmieniać handel i bankowość. Oto, czego się dowiedzieliśmy.
Handel konwersacyjny
Startupy wybierają co lepsze komponenty usług bankowych i oferują taki sposób obsługi klienta, który przyciągnie miłośników nowych technologii oraz przedstawicieli pokolenia cyfrowego. Rośnie tendencja do upraszczania usług finansowych, aby były one równie łatwe, jak wysyłanie wiadomości tekstowych. Efektem tego zjawiska jest wzmożone zainteresowanie usługami handlu konwersacyjnego, które pozwalają klientom na bezpośrednią komunikację z bankami i punktami handlowymi za pośrednictwem komunikatorów. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym w 2016 r. przez Retale, prawie 60% Amerykanów z pokolenia millenialsów przynajmniej raz korzystało z chatbotów. Natomiast ponad połowa ankietowanych, którzy nigdy z nich nie korzystali, jest zainteresowana ich wypróbowaniem.
Startup Kasisto, uczestnik programu Start Path, stworzył konwersacyjną platformę sztucznej inteligencji KAI Banking. Startup ten pracuje wraz z Mastercard nad programem pilotażowym dotyczącym wprowadzenia bota dla banków. Bot umożliwi klientom przeprowadzanie transakcji, zarządzanie finansami, prowadzenie działalności oraz zakupy za pośrednictwem aplikacji Facebook Messenger. Jesteśmy przekonani, że klienci, a zwłaszcza millenialsi, docenią intuicyjność procesu dowiadywania się za pomocą takiego rozwiązania, ile pieniędzy w danym miesiącu przeznaczyli na żywność lub do kiedy mają zapłacić rachunek za telefon. Proces ten trwa zaledwie kilka sekund i wymaga jedynie wysłania wiadomości do bota.
Płacić Facebookiem, czyli jak angażować millenialsów
Wygoda to za mało, aby nakłonić osoby z pokolenia millenialsów do korzystania z usług bankowych. Prawie 33% z 1,8 miliarda millenialsów na całym świecie uważa, że w przyszłości instytucja banku nie będzie w ogóle potrzebna. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że są oni entuzjastami oferty gigantów cyfrowych. Jeden ze startupów biorących udział w programie Start Path, firma Paykey, stworzył pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie, które wypełnia lukę między aplikacjami a sieciami społecznościowymi, upraszczając i usprawniając usługi bankowe. Dzięki Paykey banki mogą zaoferować swoim klientom opcję płatności typu peer-to-peer za pośrednictwem dowolnej platformy społecznościowej, takiej jak np. Facebook, WhatsApp czy Twitter, lub komunikatora.
Wyższy poziom mobilności
Większość ofert obejmujących jedynie usługi bankowości mobilnej jest tworzona z myślą o pokoleniu, które chce zarządzać swoimi finansami bez konieczności odwiedzania oddziałów banków. Młodsi klienci dzięki wieloletniemu doświadczeniu z rozwiązaniami internetowymi i samoobsługowymi są przyzwyczajeni do tego, że technologia może zastąpić człowieka, zapewniając dokładność i zarządzanie danymi.
Ciekawym przykładem tego trendu może być Moneytree, uczestnik programu Start Path, popularna japońska aplikacja do zarządzania osobistymi wydatkami, która umożliwia klientom zarządzanie osobistymi i korporacyjnymi finansami za pośrednictwem telefonu komórkowego. Aplikacja ta wyróżnia się nie tylko łatwością nawigowania, lecz także eleganckim wzornictwem, które wywołuje pozytywne wrażenia użytkowników.
Do innowacji jeden krok
Mimo że firmy z branży FinTech znajdują się na samym początku torowania drogi dla nowej generacji usług bankowych i finansowych przeznaczonych dla sprzedawców detalicznych, spodziewamy się, że w 2017 r. nawiążą one współpracę partnerską z bankami, do której przygotowywały się przez ostatnie kilka lat. Zresztą, one dopiero zaczynają się rozwijać.
Mastercard parę dni temu poinformował o pięciu kolejnych startupach z branży FinTech, z którymi będzie współpracować nad tworzeniem nowych sposobów obsługi z wykorzystaniem różnych technologii. Zachęca też startupy do zgłaszania się do udziału w letniej edycji programu Start Path. Może autorem kolejnej innowacji w finansach będzie startup z Polski?
–
Autorka artykułu: Amy Neale, wiceprezes ds. programu Start Path w Mastercard