Jak stworzyć idealny pitch deck dla swojego startupu?

Dodane:

Artykuł sponsorowany Artykuł sponsorowany

Jak stworzyć idealny pitch deck dla swojego startupu?

Udostępnij:

Dowiedz się, jak stworzyć pitch deck, aby skutecznie zaprezentować swój startup inwestorom, w konkursach, na wydarzeniach… Gdziekolwiek chcesz.

Skuteczne przedstawienie pomysłu na biznes często stanowi wyzwanie. Jeśli jednak masz jasność co do strategii komunikacji, a do tego znasz swoje mocne strony, pitch deck może być idealnym sposobem na zaprezentowanie swojego projektu.

Czym jest pitch deck?

Pitch deck to narzędzie sprzedażowe. Służy startupowcom do poinformowania inwestorów o swoim produkcie lub usłudze. Często wykorzystywane jest podczas konkursów i wydarzeń.

Mówiąc „pitch deck”, mamy na myśli zarówno prezentację, jak i dokument. Musi być atrakcyjny i zawierać wszystkie kluczowe informacje o projekcie.

Jak stworzyć dobry pitch deck?

Jeśli zamierzasz wykorzystać pitch deck do zdobycia funduszy potrzebnych do realizacji swojego biznesu, Twoim celem jest przyciągnięcie uwagi inwestorów. Po zapoznaniu się z nim powinni chcieć dowiedzieć się więcej o Twoim projekcie. Prawie na pewno nie wyjdziesz ze spotkania z pieniędzmi, ale w porządku – musisz zachęcić słuchaczy do drugiego spotkania!

Tworząc pitch deck, możesz zainspirować się przykładami pitch decków firm odnoszących sukcesy, na przykład pitchem AirBnb z 2007 roku, dzięki któremu firma pozyskała 600 000 dolarów. Na tytułowym slajdzie prezentacji zespół AirBnb podsumował swoją działalność takim hasłem: „Rezerwuj pokoje u miejscowych, zamiast w hotelach” – 7 słów, a w punkt.

Postaw się na miejscu osób, które usłyszały to zdanie po raz pierwszy – czy sam nie chciałbyś dowiedzieć więcej?

Prezentacja powinna być krótka. W tym artykule znajdziesz szczegółowe omówienie 10 slajdów, które powinien zawierać pitch deck. Zanim zaczniemy, wiedz jedno: Twój pomysł na biznes nie interesuje inwestora (nikogo zresztą nie interesuje). Inwestor interesuje się wyłącznie szybkim zwrotem z inwestycji (ROI) – im jest wyższy, tym lepszy.

Dlatego zanim przystąpisz do stworzenia pitch decka, musisz mieć jasność – nie chodzi tylko o to, żebyś mówił o swoim projekcie, ale żebyś robił to w przekonywujący sposób. Musisz zadbać o to, aby spośród wszystkich projektów, które inwestor ogląda na co dzień, wybrał właśnie Twój.

A to oznacza nadanie priorytetu określonym informacjom. Twój pomysł musi błyszczeć – to jasne. Ale informacja o szansie na sukces tego pomysłu musi wyróżniać się jeszcze bardziej. Nie wystarczy świetny pomysł na biznes. Musisz umieć dobrze go zaprezentować, czyniąc go interesującym, wciągającym i obiecującym.

Dobrą praktyką jest rozpoczęcie od silnej i opisowej informacji o firmie – takiej, która przyciągnie uwagę odbiorców. Następnie przejście do informacji istotnych dla inwestorów: szczegółów dotyczących produktu lub usługi oraz problemu, który rozwiązuje, modelu biznesowego, strategii monetyzacji i zespołu, który jest w stanie to wszystko zrealizować. Wisienką na torcie będzie wyraźne wezwanie do działania.

Chcesz zobaczyć przykład? Oto jeden z pitch decków Genially. Jesteśmy pewni, że Cię zainspiruje!

Co powinien zawierać pitch deck? Kluczowe wytyczne

Najczęstsze wątpliwości przy tworzeniu pitch decku dotyczą jego długości i informacji, jakie ma zawierać. Prawda jest taka, że ​​nie ma na to reguły. Jednak dobrą miarą jest słynna teoria 10/20/30, autorstwa Guy’a Kawasakiego, guru marketingu. Zgodnie z nią prezentacja nie powinna zawierać więcej niż 10 slajdów, nie powinna trwać dłużej niż 20 minut i nie powinna zawierać tekstu o rozmiarze mniejszym niż 30 punktów.

Powinniśmy wspomnieć, że w latach 70-tych, kiedy Guy Kawasaki opracował tę teorię, Genially nie istniało.

W przeciwnym razie z pewnością wziąłby pod uwagę animację i interaktywność. Dziś na szczęście dysponujemy skuteczniejszymi zasobami przyciągania uwagi odbiorców niż tekst o rozmiarze 30 punktów.

Istnieje wiele narzędzi internetowych do tworzenia prezentacji. A jeśli używasz Genially, zyskujesz znaczących możliwości. Na początek znajdziesz kilka darmowych szablonów zaprojektowanych na potrzeby pitch decku.

Tworzenie prezentacji za pomocą szablonu znacznie ułatwia zadanie, ponieważ szablon zawiera już potrzebną strukturę i efektowny projekt, więc możesz skoncentrować się na zebraniu odpowiednich informacji do zaprezentowania swojego pomysłu.

Kolejną zaletą Genially jest to, że narzędzie umożliwia skorzystanie z dwóch potężnych zasobów, aby utrzymać uwagę odbiorców i wywrzeć wpływ. Mowa o interaktywności i animacjach. Dzięki animacji na pewno przyciągniesz uwagę. Z kolei interaktywność może być wykorzystywana na przykład do prezentowania informacji w oszałamiający sposób.

Sprawdź poniższy szablon pitch decka dla startupów. Oprócz tego, że zawiera wszystkie potrzebne slajdy, łatwo go edytować.

Pamiętaj, pitch deck polega na opowiadaniu historii

Struktura tego typu prezentacji ma wiele wspólnego z dobrą opowieścią. Dobra prezentacja pitch decka zawiera wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie, a do tego nawiązuje kontakt z publicznością.

Na początku prezentacji powinieneś zastanowić się nad problemem, który rozwiązuje Twój pomysł, ponieważ bez konfliktu nie ma historii. Następnie powinieneś omówić informacje, na które czeka twoja publiczność, zmierzając w kierunku zakończenia, gdzie wszystko zostanie rozwiązane i wyjaśnione. Pitch deck musi mieć dobre zakończenie, które da publiczności poczucie, że zapoznała się z dobrą prezentację, ale jednocześnie chce usłyszeć więcej na ten temat.

A jakie to ma zastosowanie w praktyce? Szablony prezentacji firmy Genially zawierają elementy opowiadania historii na każdym ze slajdów. Pamiętaj, że uwzględnienie wszystkiego nie jest obowiązkowe.

Użyj tylko tych slajdów, których potrzebujesz, aby przekonująco wyrazić swój pomysł.

8 błędów, których należy unikać podczas tworzenia pitch decka

Teraz, gdy już zebrałeś najważniejsze informacje i przekształciłeś je w spektakularny pitch deck, nie chcesz zepsuć prezentacji popełniając błędy, które można uniknąć.

Luis García, dyrektor ds. marketingu firmy Genially, sporządził listę kilku typowych błędów. Luis ma duże doświadczenie w tworzeniu i prezentacji pitch decków. Dzięki jego wskazówkom unikniesz najczęstszych błędów.

1. Zbyt dużo tekstu na slajdach. Podsumuj swoją wypowiedź, uwzględnij tylko najważniejsze słowa. W przeciwnym razie Twoi odbiorcy będą czytać, zamiast Cię słuchać. A skoro o czytaniu mowa, nie powinieneś czytać slajdów! O wiele lepiej, jeśli możesz przekazać każdy pomysł wizualnie.

2. Zawieranie zbyt wielu informacji, nieumiejętność skupienia się na jasnym przekazie. Nie możesz powiedzieć wszystkiego o swojej firmie. Ważne jest, aby uporządkować informacje według ważności i wyróżnić te najistotniejsze.

3. Zakładasz, że ludzie rozumieją wszystkie podane informacje. Innymi słowy – będąc w środku, nie jesteś w stanie jasno opowiedzieć o swojej firmie. Przyjmujesz za pewnik, że Twoi odbiorcy znają pewne pojęcia, która są znane Tobie, tymczasem wcale nie muszą ich znać.

4. Niedopasowanie przekazu do kanału lub odbiorców. Nie popełniaj błędu, używając tej samej prezentacji w każdej sytuacji. Twój pitch deck nie może mieć takiej samej struktury, jakiej byś użył podczas prezentacji na żywo lub wysyłając go mailem. Być może będziesz musiał zaprezentować swoją prezentację różnym odbiorcom – prezentacja w konkursie dla przedsiębiorców to nie to samo, co przedstawienie jej grupie inwestorów. Dostosuj wiadomość, aby poprawić wynik!

5. Brak przejrzystości, przekonujących metryk i objaśnień na końcu. Takie braki mogą zniszczyć każdą, nawet najlepszą prezentację.

6. Złe zakończenie. Jedni kończą swoją prezentację, mówiąc „i to by było na tyle”. Drudzy zbyt wcześnie przeskakują do ostatniego slajdu. Oboje niszczą końcowy efekt.

7. Brak wyraźnego wezwania do działania. To bardzo częsty błąd, a wystarczy, aby zniweczył wszystkie Twoje wysiłki. Co chcesz uzyskać od swoich odbiorców? Jasne zakomunikowanie tego to pierwszy krok, aby w ogóle podjęli jakiekolwiek działanie. Upewnij się, że nie opuszczasz spotkania nie komunikując wezwania do działania.

8. Nie śledzisz czasu. Równie częstym błędem jest poświęcenie zbyt duże ilości czasu pierwszym kilku slajdom, przez co trzeba pominąć ważne informacje na kolejnych. Prawie wszystkie slajdy mają określoną ilość czasu. Ćwicz tyle, ile to konieczne, aż Twoja mowa będzie płynna, kompletna – i idealnie zsynchronizowana!

Pitch deck – szablony prezentacji do wyboru

Pitch Deck Presentation

Stwórz pitch deck z Genially!

Startup Presentation

Stwórz pitch deck z Genially!

Financial Pitch

Stwórz pitch deck z Genially!

Startup Color Presentation

Stwórz pitch deck z Genially!