Jak testy A/B zwiększą Twoje konwersje

Dodane:

Artykuł sponsorowany Artykuł sponsorowany

Udostępnij:

W naszym wcześniejszym artykule: Jak stworzyć skuteczny landing page, który dostarczy nowych Klientów, pisaliśmy o najważniejszych elementach, które powinien zawierać każdy landing page. Postępowanie według podanych wskazówek to pierwszy krok do sukcesu, jednak stworzenie landing page’a zawierająceg

W naszym wcześniejszym artykule: Jak stworzyć skuteczny landing page, który dostarczy nowych Klientów, pisaliśmy o najważniejszych elementach, które powinien zawierać każdy landing page. Postępowanie według podanych wskazówek to pierwszy krok do sukcesu, jednak stworzenie landing page’a zawierającego niezbędne składniki i skierowanie na niego ruchu to nie wszystko.

Osobie, która samodzielnie wykonuje landing page może się wydawać, że stworzyła go w tak idealny sposób, że z pewnością skłoni użytkownika do wykonania akcji. Poleganie jedynie na intuicji może jednak zawieść. Należy pamiętać, że ilu odbiorców, tylu reakcji możemy się spodziewać w odpowiedzi na spotkanie z naszą stroną docelową. A zatem co zrobić, żeby tworzenie landing page’a było skuteczne i miało sens? Jak znaleźć optymalną kombinację jego elementów? Nasza odpowiedź to: testy!

Dlaczego warto testować landing page?

Testy są podstawowym narzędziem optymalizacji landing page’a. Optymalizacja polega na takim dostosowaniu strony, aby ułatwić odwiedzającym realizację celu. W efekcie zapewnia zwiększenie konwersji. Dlatego pamiętaj o tym, aby wielokrotnie testować landing page w poszukiwaniu najlepszej wersji pod względem jego funkcjonalności i skuteczności. Dzięki temu dostosujesz stronę do konkretnego typu odbiorców zapewniając sobie większy zysk z realizowanej akcji.

Co testować na landing page’u?

Najbardziej popularną formą testowania landing page’y są testy A/B. Polegają na stworzeniu dwóch wersji landing page’a różniącego się tylko jednym elementem. Taki rodzaj testu odpowie nam na pytanie, w jakiej formie dany element lepiej działa na odbiorców i pomoże dokładniej ich zrozumieć.

Na landing page’u możesz poddawać testom dowolne elementy, takie jak:

  • kolory, tekst, rozmiar przycisku call to action,
  • długość tekstów, treść argumentów,
  • długość, rozmieszczenie formularza,
  • tekst nagłówka,
  • sposób prezentacji produktu bądź usługi,
  • rozmieszczenie poszczególnych elementów.

W jednej kampanii możesz prowadzić kilka testów jeden po drugim, które pozwolą Ci doprecyzować zawartość landing page’a i znaleźć właściwą kombinację jego elementów.

Przygotuj się do testów A/B

Zanim przystąpisz do przeprowadzenia testów zapoznaj się z czterema krokami, które powinieneś przejść poddając analizie landing page:

1. Stworzenie wariantów landing page’a

Na początek postaraj się zdefiniować, które elementy mogą wpłynąć na poprawę skuteczności przekazu landing page’a i wybierz jeden z nich, który poddasz testom. Ustal także, jak szczegółowy będzie Twój test. Zastanów się czy wykorzystasz całkowicie różne kombinacje danego elementu, czy zmiany będą się różnić nieznacznie, np. tylko kolorem. Następnie utwórz wariant strony z modyfikacją.

2. Porównanie wariantów kampanii

Skieruj ruch na oba warianty landing page’y. Pamiętaj, że testy należy przeprowadzać w takich samych warunkach, dlatego testuj landing page’e w tym samym czasie, kierując na nie to samo źródło ruchu. Tylko testy przeprowadzone w jednakowych warunkach będą wiarygodne.

3. Mierzenie wyników

Regularnie obserwuj statystyki i współczynniki konwersji dla poszczególnych wariantów landing page’y. Po pewnym czasie wyraźnie zobaczysz, który landing page generował największą liczbę realizacji celu.

4. Wybór najlepszej kombinacji

Po wykonaniu testów przychodzi pora na wyłonienie zwycięzcy. Podstawową zaletą testów A/B jest to, że analiza wyników jest bardzo prosta. Wystarczy, że sprawdzisz, która wersja landing page’a uzyskała lepszy efekt (liczbę i jakość konwersji). Dzięki temu będziesz mógł wyciągnąć ważne wnioski, które wykorzystasz w przyszłości na potrzeby swoich kampanii.

4. Stała optymalizacja

Pamiętaj, że optymalizacja landing page’a nie kończy się na jednym teście. Jest to proces ciągły i najlepszym sposobem na sukces kampanii jest nauka na podstawie zdobytych danych, popełnionych błędów, jak i osiągniętych sukcesów. Dlatego ustal, co jeszcze możesz przetestować na stronie i powróć do punktu pierwszego.

Tylko stała i konsekwentna analiza strony pozwoli Ci sprawdzić, jak poszczególne elementy działają na odbiorców, dzięki czemu idealnie dostosujesz landing page’a do potrzeb Twojej kampanii. Bądź odważny i nie bój się eksperymentować! Szczegółową instrukcję przygotowania testów wraz z krótkimi przykładami możecie przeczytać w artykule: Testy A/B krok po kroku.

Aby uruchomić testy A/B możesz skorzystać z gotowych narzędzi do przeprowadzania testów, które oferują m.in. Landingi.  W aplikacji do tworzenia landing page’y nie tylko będziesz mógł w samodzielnie stworzyć stronę docelową, ale także w prosty sposób prowadzić dowolną liczbę testów A/B. Dzięki temu będziesz miał bezpośredni wpływ na przebieg kampanii i będziesz mógł szybko reagować na jej efekty. Pamiętaj, że najbardziej mierzalne wyniki uzyskasz testując warianty przez minimum dwa tygodnie, a zebranie odpowiedniej próbki wyników (najlepiej ponad 100 konwersji) pozwoli na wyznaczenie skutecznego landing page’a. Testy A/B z całą pewnością pozwolą Ci rozwiązać wątpliwości i doprowadzą do najbardziej optymalnego rozwiązania.

Jeśli chcesz porozmawiać o tym, jak testy A/B możesz wykorzystać w Twoim biznesie, napisz na [email protected].