Jak wybrać partnera do obsługi logistycznej e-sklepu?

jak wybrac partnera do obslugi logistycznej e sklepu
Udostępnij:
Wybór firmy kurierskiej jest tak samo ważny, jak decyzja, na jakiej platformie będziemy tworzyć nasz e-sklep. Każdy wchodzący na rynek przedsiębiorca e-commerce musi wybrać firmę kurierską, z którą będzie współpracować. Warto tu postawić na znanych i sprawdzonych operatorów. Pamiętajmy, że to właśnie kurier będzie miał bezpośredni kontakt z klientami, którzy w głównej mierze postrzegają  nasz sklep przez pryzmat firmy, która doręczyła im paczkę. Dlatego warto korzystać z najlepszych dostępnych rozwiązań logistycznych. Szeroką gamę możliwości oferuje DHL Parcel.

Na polskim rynku można wyróżnić kilka kluczowych firm kurierskich, które świadczą usługi m.in. dla sektora e-commerce. Firma kurierska odpowiada w znacznym stopniu za budowanie wizerunku e-sklepu, dlatego też podejmując decyzję, nie należy kierować się wyłącznie najniższą ceną. Zwróćmy uwagę na czas realizacji zamówienia i szybkość doręczania przesyłki. Firma logistyczna powinna być solidna, uczciwa, sprawnie realizować wysyłki towarów i doręczać przesyłki w wyznaczonym terminie. 

Większość firm kurierskich dostarcza paczki w terminie 1-2 dni roboczych. DHL Parcel, ma w swojej ofercie usługę Premium – czyli gwarancję dostawy na następny dzień. Zwróćmy uwagę na ten aspekt, ponieważ taka usługa pozwoli wyróżniać się na tle innych sklepów internetowych, jeśli chodzi o wysoką jakość i krótki czas dostawy.

Przy procesie decyzyjnym w wyborze firmy kurierskiej należy zwrócić uwagę na kilka ważnych punktów, które powinny znacznie ułatwić nam wybór najlepszego dostawcy usług logistycznych.

  • Czas realizacji dostawy – doręczenie przesyłki to z pozoru łatwy proces. Wiele firm oferuje standardowy przedział 1-2 dni robocze, jednak jest on uzależniony też od kilku innych czynników. Najważniejszym z nich jest graniczna godzina nadania paczek – dla przykładu: z miejsca X kurier może przyjechać po nasze paczki o 13, żeby je odebrać i by następnego dnia mogły być doręczone do naszych klientów, po tej godzinie będzie to niemożliwe, czas doręczenia wydłuży się o dodatkowy dzień. Kolejna ważna rzecz w tym punkcie to upewnienie się, jak dobrze firma kurierska jest przygotowana na newralgiczne okresy w roku, przede wszystkim zimowy szczyt paczkowy, czyli okres świąteczny. Firma kurierska powinna wskazać nam konkretne rozwiązania, jakie stosuje w czasie wzmożonego ruchu.
  • Narzędzia do śledzenia przesyłek i komunikacji z odbiorcą – klienci sklepów internetowych cenią sobie możliwość śledzenia swojej paczki wraz z dodatkowymi udogodnieniami jej doręczenia. Rozważmy więc wybór firmy, która zaoferuje nam darmowe narzędzia m.in. możliwość przekierowania paczki przez klienta na inny adres doręczenia, poinformowanie odbiorcy drogą mailową i SMS o drodze paczki, możliwości połączenia się z kurierem, wysyłanie informacji o przedziale godzinowym w którym nastąpi doręczenie paczki lub zmianę dnia jej doręczenia. Wybranie firmy oferującej takie komfortowe rozwiązania będzie procentowało w oczach naszych przyszłych i obecnych klientów.
  • Maksymalne gabaryty i waga przesyłek – istotna rzecz przy szacowaniu kosztów wysyłki oraz ustaleniu procesu pakowania i wysyłki paczek za granicę. Właściwe zapakowanie pozwoli nam uniknąć wyższych kosztów związanych z dopłatą do niestandardowej paczki.
  • System zwrotów przesyłek – łatwy i przystępny system zwrotów dla naszych klientów to „must have” w dzisiejszym budowaniu strategii prowadzenia biznesu w e-commerce. Taki też system musi zapewnić nam firma kurierska. Zapytajmy, więc o to, czy będziemy mieli do wykorzystania taką opcję oraz o doświadczenia operatora logistycznego  z tego typu usługą.
  • Dostawy do punktów odbioru – oprócz standardowej dostawy realizowanej za pośrednictwem kuriera, zwróćmy uwagę na doręczenia do punktów. Ta metoda staje się coraz bardziej popularna wśród konsumentów (nie trzeba czekać na kuriera w domu). Rozważmy współpracę z firmą, która oferuje dodatkowo długi czas oczekiwania na odbiór paczki w punkcie, posiada mocną sieć punktów, zlokalizowanych w całym kraju (obecnie w DHL Parcel posiadamy blisko 9000 punktów). 
  • Dodatkowe usługi: ubezpieczenie paczki, paczki pobraniowe – zapytajmy, jakie są opcje ubezpieczenia przesyłek przez firmę transportową, jakie dokumenty są wymagane przy sporządzaniu reklamacji oraz jaki koszt ponosimy za dodatkowe ubezpieczenie paczki. Dodatkowo niezwykle ważny jest też aspekt paczki pobraniowej ponieważ ponad 25% polskiego społeczeństwa wybiera właśnie ten rodzaj płatności za paczkę. Pamiętajmy zatem, by zweryfikować, jaka jest cena tej usługi oraz jaki jest czas zwrotu środków z pobrania na nasz rachunek bankowy.
  • Liczba prób doręczenia paczek – to istotna kwestia przy komunikowaniu kupującym - ile razy kurier „zapuka” do drzwi.

Właściwe zapakowanie paczki

Duże znaczenie we współpracy z firmą logistyczną ma zapakowanie naszej przesyłki. Temat może wydawać się dość oczywisty i często o nim zapominamy. Przy współpracy firmy kurierskiej i e-sklepu prawidłowe, i staranne, zapakowanie towarów przede wszystkim zmniejsza możliwość uszkodzenia przesyłki. Jednocześnie możemy zmniejszyć część kosztów naszych paczek, ponieważ przykładając się do właściwego pakowania, możemy zużywać mniejsze kartony. Staranne zapakowanie towaru jest także naszą wizytówką. Konsument zupełnie inaczej odbierze ładne, równo zaklejone pudełko, a inaczej pakunek niestarannie oklejony taśmą. Nasze opakowanie może dodatkowo pełnić rolę  marketingową oraz informacyjną. Za jego pomocą można informować klientów np. o promocjach lub nowościach w ofercie. Za pomocą kreatorów dostępnych online, możemy zaprojektować własne spersonalizowane pudełko, które będzie wyróżniało nasz sklep na tle konkurencji. Wszystko zależy od naszej inwencji i pomysłów.

Zwracając uwagę na powyższe zagadnienia, odpowiemy sobie na pytanie – „z kim chcę współpracować przy obsłudze logistycznej mojego e-sklepu?”. Z pewnością pomoże to w wyborze właściwego partnera, z którym będziemy budowali i rozwijali nasz e-biznes. Właściwa obsługa procesów logistycznych wpłynie korzystnie na minimalizowanie kosztów związanych z prowadzeniem sklepu internetowego, ale również pozwoli zdobywać grono zadowolonych i lojalnych klientów.

Autor: Michał Rokuszewski – Manager ds. Rozwoju Biznesu w DHL Parcel Polska, od lat związany z branżą logistyczną i e-commerce. Zajmuje się współtworzeniem strategii rozwoju w tym obszarze oraz wdrażaniem nowych rozwiązań, a także bieżącym monitorowaniem rynku e-commerce w Polsce i za granicą.

Materiał pochodzi z ebooka „E-commerce 2020/2021. Jak skutecznie sprzedawać w Internecie?".  Pobierz za darmo!

Artykuł powstał przy współpracy DHL Parcel Polska