Jak znaleźć co-foundera

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Zastanawiasz się nad tworzeniem startupu? Szukasz pomocy w wykonaniu poszczególnych prac? Znajdź wspólnika, który wzmocni twoje przedsięwzięcie swoim doświadczeniem. Poznaj trzy sposoby na znalezienie co-foundera.

Zastanawiasz się nad tworzeniem startupu? Szukasz pomocy w wykonaniu poszczególnych prac? Znajdź wspólnika, który wzmocni twoje przedsięwzięcie swoim doświadczeniem. Poznaj trzy sposoby na znalezienie co-foundera.

fot. Fotolia

Jedną z ciekawszych porad, która ukazaliśmy w artykule pt. 7 porad od polskich startupowców, dotyczyła działania w grupie. Marcin Iwiński z CD Projekt powiedział, że nie wierzy w działanie w pojedynkę. Według jego opinii warto znaleźć zaufanych partnerów, z którymi świetnie się rozumiesz. Jak tego dokonać?

Dawny znajomy

Pracowałeś w branży IT? Zwróć się do swoich dawnych współpracowników z prośbą o pomoc. Wybierz jednak tych, którzy twoim zdaniem chętnie poświęciliby czas na coś dodatkowego. Przypomnij sobie, który ze znajomych mógłby okazać się najlepszym współpracownikiem i zaproponuj mu spotkanie. Zaproś go do współtworzenia swojego projektu, w zamian za udziały. W tym miejscu zapewne natrafiłeś na barierę oddawania czegoś “swojego”. W takich chwilach warto sobie przypomnieć cytat, który pojawił się w artykule pt. How Funding Works – Splitting The Equity With Investors.

100% własności niczego to znacznie mniej niż 17% (bo tyle procentowo udziałów wg. badań zazwyczaj mają pomysłodawcy – przyp. red.) dużej firmy.

Jeśli uda Ci się przekonać taką osobę na współpracę, to warto ustalić podział zadań, a także kwestie finansowe tworzenia startupu. Warto też pamiętać, aby współpraca w tworzeniu firmy nie odbiła się na relacjach koleżeński. Nawiąż współpracę z osobą, która zna się na rzeczy, a nie jest tylko dobrym kolegą.

Wydarzenia

60% badanych uczestników warszawskiej edycji cyklu Startup Weekend tworzy nowy projekt z osobami, które poznało podczas tej imprezy. To znak, że uczestnicząc w tego typu spotkaniach mamy szansę oprócz zdobycia wiedzy i kontaktów, rozpocząć nową przygodę jaką jest tworzenie startupu.

Korzystając z okazji jaką jest poznanie pełnych pasji uczestników branżowych wydarzeń, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na umiejętności rozmówców oraz nastawienie do pracy. Jeśli tworzenie startupu dana osoba traktuje wyłącznie jako zabawę i nie pokłada w nim jakichkolwiek nadziei, to nie zalecam nawiązywać z nią współpracę. Do tworzenia każdego biznesu potrzeba silnego zaangażowania i umiejętności poświęcenia się pracy. Tego szukaj w przyszłym współtwórcy twojego startupu.

Zleceniobiorca

Szukaj pracy na Facebooku, to tytuł artykułu Katarzyny Godlewskiej, która dowodzi że niebawem pracy szukać będziemy wyłącznie na portalach społecznościowych, z polecenia. Dlaczego nie wykorzystać już teraz tej tendencji do szukania właśnie współtwórcy twojego startupu? Nie mam tu na myśli ogłoszeń o pracę, ale mały podstęp.

Mam nadzieję, że rozbudowałeś sieć kontaktów zainteresowanych branżą startupową. Jeśli tak, to zacznij się od ich członków dowiadywać kto np. jest świetnym grafikiem i chętnie wykonuje zadania na zlecenie. Zleć grafikowi wykonanie poszczególnej pracy. Zapłać za zlecenie i zorientuj się czy byłby zainteresowany dalszą współpracą, ale w innym wymiarze.

Jak Wy znaleźliście osobę, z którą współtworzycie startup?