Wśród inwestycji dominuje elektryfikacja napędów
Największy magnes dla kapitału w branży motoryzacyjnej stanowią technologie elektryczne. Wielkie międzynarodowe firmy wydadzą w Polsce miliardy na rzecz bezemisyjnego transportu. Według informacji udostępnionych przez Kampanię elektromobilni.pl w 2022 roku projekty elektromobilności stanowiły blisko 40% wszystkich zagranicznych inwestycji w kraju, co oznacza ponad 1,4 miliarda euro. Żaden inny sektor polskiej gospodarki nie mógł pochwalić się takim wynikiem.
W samochody z napędem elektrycznym inwestują największe marki. Mercedes-Benz rozpoczął budowę zakładu pod Jaworem, w którym powstaną elektryczne samochody dostawcze. Volkswagen rozszerza produkcję elektryków w podpoznańskiej Wrześni, gdzie już zjeżdżają z taśm e-Craftery. Takie trendy wpływają też na inne branże – w tym ubezpieczeń komunikacyjnych. Coraz więcej osób, które jeżdżą „elektrykami”, chce się zabezpieczyć finansowo na przykład przed skutkami kradzieży. W takiej sytuacji kierowcy wykupują nie tylko obowiązkowe OC, ale również AC.
Jeśli samochody elektryczne mają wyprzeć z rynku te o napędzie konwencjonalnym, trzeba pracować nad ich zasięgiem. Dlatego konieczne jest opracowanie baterii nowej generacji. Obecnie celem jest stworzenie akumulatorów z elektrolitem stałym, który ma zastąpić ciekły. Główne zalety takiego rozwiązania to większa gęstość energii, krótszy czas ładowania oraz zwiększony zasięg.
Pojazdy autonomiczne jako przyszłość transportu
Również technologie autonomiczne zwracają uwagę inwestorów. Współczesne samochody to niemal komputery na kołach, którymi w różnym stopniu zarządza sztuczna inteligencja. Stanowi to coraz większe wyzwanie dla warsztatów, które muszą dostosować metody pracy do nowszych rozwiązań technicznych i systemowych. To jednak nie wszystko, bo celem jest masowa produkcja samochodów w pełni autonomicznych – na świecie takie pojazdy są już wykorzystywane.
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności oraz Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych połączyły siły w rozwoju pojazdów zautomatyzowanych. Ta współpraca może znacząco przyspieszyć technologiczne ambicje kraju i uczynić Polskę jednym z europejskich liderów w tej dziedzinie. Wyzwania to przede wszystkim przepisy prawne, które utrudniają testy autonomicznych pojazdów. Przykłady innych krajów pokazują, że stworzenie odpowiednich regulacji może znacząco przyspieszyć rozwój tej technologii. Na pewno nad tym tematem muszą pochylić się firmy ubezpieczeniowe, w tym HDI.
Technologie wodorowe jako alternatywa dla elektryfikacji transportu
Obok pojazdów elektrycznych przyszłość zrównoważonej motoryzacji stanowią samochody wodorowe. Podstawową barierą w ich upowszechnieniu jest brak wystarczającej infrastruktury tankowania wodoru. Ma się to zmienić wraz z unijnymi i krajowymi planami w zakresie utworzenia sieci stacji tankowania. Samochody na wodorowe ogniwa paliwowe to w rzeczywistości pojazdy elektryczne, gdzie energia służąca do zasilenia napędu jest generowana poprzez reakcję chemiczną wodoru i tlenu.
Z roku na rok FCEV stają się coraz bardziej widoczną alternatywą w segmencie motoryzacyjnym. Ich obiecująca technologia rodzi szanse osiągnięcia bardziej ekologicznego transportu, zwłaszcza długodystansowego i ciężkiego. Najpopularniejsze modele na rynku to Toyota Mirai, Hyundai Nexo czy Honda Clarity Fuel Cell. We wrześniu 2024 roku poinformowano o tym, że Toyota Motor Corporation oraz BMW Group zawarły porozumienie mające na celu zacieśnienie współpracy w zakresie technologii wodorowych. Ich wspólnym celem jest przyspieszenie rozwoju rynku wodoru oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej. W ramach umowy obie firmy zamierzają skoncentrować się na opracowaniu nowoczesnej generacji systemów ogniw paliwowych.
Inwestycje w motoryzacyjne innowacje koncentrują się na rozwiązaniach łączących efektywność z redukcją śladu węglowego. Dynamiczny rozwój rynku baterii oraz wodoru wskazuje, że transformacja wykracza poza sam transport, kreując nowe gałęzie przemysłu. Ostatecznym kryterium sukcesu będzie umiejętność przełożenia pionierskich koncepcji na masową produkcję, gwarantującą zwrot z inwestycji przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności cenowej.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY