Kantar: 89% badanych wybiera Paczkomaty

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Kantar: 89% badanych wybiera Paczkomaty

Udostępnij:

Przesyłki kurierskie są w e-commerce kluczowymi usługami, a kurier to często jedyna osoba, która ma bezpośredni kontakt z klientami. Obecnie jednak kupujący częściej niż po usługi kurierskie sięgają po przesyłki do Paczkomatów. Nie jest to wielkim zaskoczeniem, bo popularność wysyłki do Paczkomatu rośnie od wielu lat, ale mamy jednak do czynienia z pewnym przełomem. Po części jest to skutek pandemii, w czasie której ludzie nie byli tak entuzjastycznie nastawieni do chodzenia po sklepach, nawet kiedy były otwarte. To przyspieszyło rozwój e-commerce, a więc i nasiliło trendy w branży. Temat jest na czasie, bo chociaż wzrost ruchu w e-commerce nadal widać, to handel stacjonarny wrócił i będą do niego odpływać klienci. Przesyłki kurierskie mogą pomóc ich zatrzymać, bo sprawna i szybka przesyłka niweluje jedną z głównych przewag konkurencyjnych, jakie sklep tradycyjny ma nad elektronicznym.

Paczki kurierskie vs Paczkomaty

Prawie każdy sklep internetowy korzysta z usług firm kurierskich, bo kurier zawsze był podstawową formą dostawy z e-commerce. Jednakże badania opinii klientów e-commerce z ostatnich dwóch lat pokazują, że chętniej odbierają oni przesyłki z Paczkomatów. Największe w Polsce badania e-commerce prowadzone rokrocznie przez Gemius wykazały w 2020, że ankietowani co prawda wciąż określają przesyłki kurierskie jako najbardziej motywującą metodę wysyłki, ale w praktyce jednak najczęściej korzystają z Paczkomatów. Jeszcze wyraźniej widać to w badaniach przeprowadzanych przez Kantar Polska w kwietniu 2020 i 2021. We wcześniejszych badaniach Paczkomat wybrało osiemdziesiąt procent respondentów, a kuriera siedemdziesiąt procent. To nieduża różnica, ale już w kwietniu 2021 Paczkomat wybrało 89% ankietowanych.

Przesyłki kurierskie i paczkomatowe – zalety

Różnica między popularnością Paczkomatów i kuriera jest niewielka w porównaniu do różnic między nimi a innymi opcjami dostawy: trzecią pod względem popularności paczkę pocztową wybrało tylko 41% respondentów. Gemius raportuje podobne, choć nieco mniejsze, różnice. Więc jeśli chodzi o paczkę z e-commerce, to klient przede wszystkim ceni sobie wspólne dla obu liderów zalety: szybkość i bezproblemowość. Konkretniej, to typowe usługi kurierskie gwarantują dostarczenie paczki do odbiorcy lub Paczkomatu w dwa dni, przy czym do Paczkomatu 90% z nich trafia już następnego dnia.

Bezproblemowość te dwie usługi osiągają na różne sposoby. Kurier dostarcza paczkę wprost do odbiorcy, ale trzeba na niego czekać, co bywa uciążliwe. Po paczkę z maszyny trzeba się ruszyć, ale niedaleko, bo jest ich tak dużo (ponad dwanaście tysięcy), że większość odbiorców ma do najbliższego mniej niż 500 metrów. No i to paczka czeka na ciebie, a nie ty na paczkę. A że Paczkomaty czynne są 24/7, to możesz odebrać paczkę kiedy ci pasuje. Samo odebranie przesyłki nie jest ani trudne, ani czasochłonne. Zależnie od tego czy używasz zdalnego otwierania w aplikacji, kodu QR, czy kodu odbioru, zajmuje od kilku do kilkudziesięciu sekund. No i Paczkomat jest zwykle nieco tańszy od kuriera, a przy tym bardziej ekologiczny, kurier nie rozwozi każdej paczki osobno po mieście, jedzie do Paczkomatu z całą furgonetką.

Nadaj sobie paczkę

To że przesyłki kurierskie zaczęły ustępować Paczkomatom nie jest, jak już wspomniano, wielkim zaskoczeniem. Kurierzy mogli się tego spodziewać obserwując trendy z ostatnich lat. Za ciekawsze można uznać to co badania Kantara ujawniły na temat usług dla klientów indywidualnych – takiej przesyłki jaką możesz wysłać cioci na urodziny. Jeszcze na wiosnę 2020 respondenci Kantara podawali, że najchętniej wybierają tradycyjną przesyłkę pocztową (wskazało na nią 53% z nich), ale już wówczas Paczkomaty wybierało aż 51% ankietowanych. Patrząc na to jak daleko w tyle w tym rankingu pozostawało wręczenie przesyłki kurierowi, można było uznać, że wielkim sukcesem już jest samo to, że Paczkomaty zbliżyły się tak bardzo do państwowego molocha, który przecież zawsze był dla mas domyślnym sposobem nadania przesyłki. A tymczasem, gdy ukazały się wyniki badań Kantara za 2021 rok, to okazało się, że odsetek ankietowanych, którzy wolą umieścić paczkę w Paczkomacie, wzrósł do 70%. Kurierzy InPostu mają więc już 25 punktów procentowych przewagi nad nadaniem w urzędzie pocztowym. Skąd taki ogromny skok? Zapewne głównie dlatego, że InPost wprowadził opcję nadania przesyłki za pomocą aplikacji InPost Mobile bez konieczności drukowania etykiety. W tej chwili żeby wysłać paczki z Paczkomatu (do innej maszyny lub przez kuriera) wystarczy wpisać dane w aplikacji, zapłacić i zapakować paczkę do skrytki Paczkomatu. Już wcześniej do popularyzacji nadawania przesyłki w Paczkomatach przyczynił się serwis Szybkie Nadania, który umożliwiał proste nadanie paczki przez stronę internetową (z etykietą wprawdzie, ale bez logowania). No i nie zapominajmy, że Paczkomatów jest więcej niż urzędów pocztowych, a są również dostępne w małych miejscowościach, gdzie Poczta Polska miała zawsze silniejszą obecność od firm kurierskich. No i cena przesyłki paczkomatowej potrafi być niższa. Co prawda list polecony wychodzi taniej, ale może ważyć maksymalnie 2 kg, a już paczka pocztowa jest droższa niż nadanie z Paczkomatu (nawet przez kuriera).

 

Artykuł powstał we współpracy z InPost