Projekt „Sztuczna inteligencja na celowniku, czyli nowe podejście do oszukiwania w grach komputerowych” powstał z inicjatywy studentów w ramach działalności Studenckiego Koła Naukowego GENESYS PK. Badania te podkreślają potrzebę ciągłego rozwoju systemów wykrywania oszustw oraz wykorzystania AI w celach pozytywnych, takich jak tworzenie bardziej realistycznych i angażujących gier.
Botem w oszustów
Studenci stworzyli bota opartego na AI, który wspomaga celowanie w grze CS2. Bot działa jako nakładka, nie ingerując w wewnętrzne pliki gry ani w komunikację gracz-serwer, co czyni go trudnym do wykrycia. Algorytm AI wykorzystuje model YOLOv11 do analizy obrazu i wykrywania postaci graczy w czasie rzeczywistym.
Testy przeprowadzono w systemie starć 1 na 1 z udziałem 10 graczy o różnych poziomach umiejętności (od 1000 do 25 000 punktów). Wyniki wykazały, że bot AI radził sobie dobrze z graczami o niższym rankingu, ale napotykał trudności w starciach z bardziej doświadczonymi zawodnikami. Głównym ograniczeniem okazała się wydajność aplikacji klienckiej, która nie nadążała z przetwarzaniem danych dostarczanych przez algorytm.
Walka z oszustami nigdy się nie kończy
Badania pokazały, że oszustwa AI w grach sieciowych stanowią realne zagrożenie dla użytkowników. Wykrywalność takiego oprogramowania jest niska, a systemy wykrywające przestarzałe lub niestabilne. Jednakże, branża gamingowa reaguje, wprowadzając mechanizmy oparte na analizie behawioralnej, takie jak VACnet czy Battleye.
Studenci zauważają, że szanse na 100% wykrywanie oszustw AI są obecnie znikome, ponieważ algorytmy sztucznej inteligencji stale się rozwijają i coraz lepiej imitują zachowania ludzkich graczy. Ponadto, oszustwa AI nie ograniczają się tylko do gier FPS, ale mogą dotyczyć również innych typów gier, takich jak MOBA.
Mimo potencjalnych zagrożeń, badania nad oszustwami AI mogą pomóc w zwalczaniu tego typu procederów poprzez lepsze zrozumienie mechanizmów działania oprogramowania oszukującego. Ponadto, AI może wspierać tworzenie bardziej realistycznych światów w grach, emulując ludzkie zachowania i oszczędzając czas oraz zasoby.