Kariera w e-commerce. Jak pracuje się w popularnych zawodach w branży?

Dodane:

Hanna Baster Hanna Baster

Kariera w e-commerce. Jak pracuje się w popularnych zawodach w branży?

Udostępnij:

Jesteś programistą, analitykiem lub grafikiem i zastanawiasz się, czy warto szukać pracy w e-commerce? Poznaj z nami stanowiska, na których będziesz pracował, wybierając branżę sprzedaży online.

W jakich zawodach najłatwiej znaleźć pracę w e-commerce? Według danych zebranych dla MamStartup przez portal nofluffjobs.com, najczęściej poszukiwani są specjaliści z następujących pięciu obszarów:

  • Backend 24%
  • Frontend 16%
  • Testing 9%
  • Project Manager 6%
  • Fullstack 4%

Dane te nikogo nie powinny zaskakiwać – programiści są nieustannie jedną z najbardziej deficytowych grup pracowników w Polsce i sytuacja ta jeszcze długo się nie zmieni. Którzy programiści mają największe szanse na bycie rozchwytywanym w tej branży? Oto pięć głównych technologii, które według danych zebranych dla nas przez nofluffjobs.com są najbardziej pożądane w ofertach pracy e-commerce:

  • Java 9%
  • JavaScript 8%
  • Python 6%
  • React 4%
  • PHP 4%

Programiści są najbardziej poszukiwanymi pracownikami, co nie oznacza, że inni specjaliści są mniej istotni w tej branży. Wyniki sondy MamStartup pokazują, że dla właścicieli biznesów e-commerce kluczowi są marketingowcy (36% odpowiedzi), pracownicy obsługi klienta (34%) i specjaliści UX/graficy (27%). Bez dobrego grafika strona nie będzie przyciągać i skłaniać klienta do dłuższego rozejrzenia się po produktach tam prezentowanych, a bez przemyślanego UX klient kupi mniej. Nie wspominając już o roli szarej eminencji – analityków biznesowych, którzy sprawiają, że nasze produkty odpowiadają potrzebom odwiedzających nas klientów.

Jak pracuje się w e-commerce na tych stanowiskach? O swojej pracy opowiadają dla Was Art Director z INKSearch.co, analityczka biznesowa z Homebook oraz specjalista UX z Carvago.com.

Konrad Kasprzyk, INKSearch.co (Art Director)

Co najbardziej cenisz sobie w pracy na swoim stanowisku?

Zdecydowanie realny wpływ na design naszych produktów INKsearch.co i INKbusiness.co, ale też ich branding, marketing oraz komunikację naszych działań na rynku. Nie tylko w INKsearch’u, ale w każdym dotychczas wykonanym projekcie, mogę powiedzieć, że oddałem cząstkę siebie, jak i pomysłodawców.

Jakie są główne wyzwania w Twojej pracy?

Największym wyzwaniem, nie tylko dla mnie, ale i dla całego Design Teamu, jest przygotowanie produktu, którego jakość wizualna oraz użyteczność, będzie stała na poziomie, który spełni potrzeby naszych użytkowników – mam tu na myśli artystów-tatuatorów, którzy są naszą inspiracją i dla których chcemy zapewnić jak najlepsze doświadczenia z korzystania naszej platformy. Również Userzy, siedzący po przeciwnej stronie monitora, szukając tatuażu, już poprzez samą chęć wyrażenia siebie w ten sposób, wskazuje, że są wrażliwi na sztukę. Dla nich również, chciałbym, żeby to miejsce było atrakcyjne i przyjazne. INKsearch.co, jak i INKbusiness.co cały czas się rozwijają, codziennie projektujemy lub ulepszamy nasze rozwiązania.

Ile zarabia się na tym stanowisku?

To w dużej mierze zależy od skali – zarówno miejscowości w której się pracuje, jak i wielkości firmy, dlatego myślę, żę są to spore widełki. Dla samej Warszawy płace przy bardziej seniorskim doświadczeniu to wynagrodzenie w wysokości od 8 aż do 15 tysięcy złotych.

Jakich 3 wskazówek udzieliłbyś osobom, które chcą pracować w podobnym do Twojego stanowisku w branży e-commerce?

Myślę, żę nie będę odkrywcą, mówiąc, że chyba jak w każdej kreatywnej branży, warto poświęcić swój czas na rozwój – tutaj akurat warto zgłębiać się w kierunkach w których mamy braki, i je eksplorować. Kolejną istotną rzeczą jest świadomość projektowa – po prostu warto wiedzieć dla kogo się projektuje i po co. Dzięki pełnemu zrozumieniu postawionego przed nami zadania, możemy je wykonać o wiele trafniej w stosunku do branży, czy też targetu, do którego chcemy dotrzeć. Jeśli miałbym wybrać jeszcze jedną cechę, to będzie ona dość pragmatyczna – umiejętność doskonałego zarządzania swoim czasem – w natłoku projektów, feedback’owania grafików, podwykonawców – trzeba umieć to sobie poukładać i na końcu dowieźć wysokiej jakości produkt, w określonym przez deadline czasie.

Nikola Gromala, analityk biznesowy w Homebook

Co najbardziej cenisz sobie w pracy na swoim stanowisku?

Cenię sobie fakt, że działania firmy mocno opierają się na danych dostarczanych przez osoby związane z ich analizą – cenię sobie dużą przekrojowość działów i stanowisk, z którymi współpracuję. Dzięki temu mam realny wpływ na przeróżne decyzje w wielu obszarach.

Jakie są główne wyzwania w Twojej pracy?

Przede wszystkim utrzymywanie raportowania i poprawności danych, które są w nim zawarte. Ale wyzwaniem mojej pracy jest również dostosowanie dashboardów do wielu przeróżnych odbiorców i ich preferencji – trudność tkwi w odpowiednim dostosowaniu raportu do jego celu i przeznaczenia. Niektórzy odbiorcy preferują formę tabel, inni natomiast – wykresów, niektóre dane z kolei czytelniej wyglądają w prawidłowo opracowanej tabeli niż na wykresie słupkowym. Ciekawostką jest fakt, że niektórzy użytkownicy raportów mogą być daltonistami – stąd odpada różnicowanie danych przy pomocy kolorów – trzeba przedstawić je w inny sposób.

To, co z pewnością pomaga radzić sobie z tymi wyzwaniami, to znajomość podstawowych zasad UX raportów i ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań – zbaczanie z utartych ścieżek w wizualizacji danych.

Ile zarabia się na tym stanowisku?

W zależności od posiadanego doświadczenia to widełki 6-10 tysięcy złotych.

Jakich 3 wskazówek udzieliłabyś osobom, które chcą pracować w podobnym do Twojego stanowisku w branży e-commerce?

Bądźcie otwarci, wykazujcie się dużą wnikliwością i pytajcie, bo najważniejszą kwestią jest właściwe zrozumienie problemu. Bycie elastycznym i posiadanie umiejętności dopasowania wymagań użytkowników do możliwości narzędzi dostępnych w organizacji, to druga wskazówka. Poza tym nie bójcie się „łączyć kropek” i dzielić się swoimi wnioskami z innymi.

Daniel Zak, starszy projektant UI/UX w Carvago.com

Co najbardziej cenisz sobie w pracy na swoim stanowisku?

Jestem designerem, więc nawet najlepsza praca, którą wykonuje, zawsze będzie niewidoczna. Niewidoczna, ponieważ najlepszą częścią tego, co robię, będzie wszystko to, co dzieje się za kulisami, gdzie nikt nigdy tego nie zobaczy. Innymi słowy, cenię sobie podróż i proces, który doprowadził mnie do ostatecznego rozwiązania projektowego. Zawsze chętnie przekazuję część mojej niewidzialnej pracy kolegom projektantom, badaczom, programistom i menedżerom produktu. To działa w prosty sposób – im więcej niewidzialnych sztywnych elementów pokażesz, tym więcej informacji zwrotnych otrzymasz. Im więcej informacji zwrotnych, tym bardziej odrywasz się od własnych uprzedzeń i myślisz szerzej o rozwiązaniu problemu.

Jakie są główne wyzwania w Twojej pracy?

Wykonujesz swoją pracę z należytą starannością. Przechodzisz przez swój proces. Przeprowadzasz swoje badania, tworzysz idee, a potem projektujesz. To wszystko brzmi emocjonująco i optymistycznie. Jesteś na dobrej drodze, aby znaleźć świetne rozwiązanie problemu, który Ci przedstawiono. Następnie prezentujesz rezultaty i.. okazuje się, że interesariusze tego nie chcą. I nic więcej nie możesz z tym zrobić. Instynkt podpowiada Ci, żeby się wściekać i frustrować, ale już wiesz, że to bez sensu. Moja rada? Martw się o rzeczy, które możesz kontrolować. Skup się na zadaniach, które można wykonać, zajmij się nimi. Zabierz energię przeznaczoną na zamartwianie się i skieruj ją tam, gdzie jej miejsce – na problemy lub możliwości oraz korzyści płynące z ich rozwiązania. Nie ma znaczenia, czy ktoś inny naprawdę się tym przejmuje, czy nie; jedyne, co się liczy, to to, czy Tobie zależy. Dziś pracuję we wspaniałej firmie z cudownymi ludźmi. Czuję, że jest to przełomowy moment w mojej karierze projektanta.

Jakich 3 wskazówek udzieliłbyś osobom, które chcą pracować na podobnym stanowisku jak Ty w branży e-commerce?

Wierzcie lub nie, ale 80% pracy projektanta to komunikacja. Musisz komunikować się z interesariuszami, z użytkownikami, z projektantami, z pisarzami, z programistami, z menedżerami produktu, z marketerami, QA, itd. Pracuj nad swoimi umiejętnościami miękkimi i komunikacją. Zdobądź pewność siebie, ponieważ będziesz jej potrzebował do prezentowania swojej pracy i wyjaśniania procesu myślowego.

Jeśli miałbyś zapamiętać tylko jedną rzecz, moja rada brzmi – nieuporządkowany umysł skończy się nieuporządkowanym produktem i chaotyczną komunikacją. Zatem zawsze staraj się usunąć bałagan ze swojego myślenia, ponieważ – czy tego chcesz czy nie – będzie on miał wpływ na rezultat. Trzymaj się z dala od używania zbyt dużego żargonu, skomplikowanego pisania, mówienia tylko po to, aby brzmieć mądrze. Wyrób sobie nawyk, aby rozpoczynając pracę świadomie oczyszczać umysł z tego, co wydaje Ci się, że wiesz na dany temat. Wszyscy mamy uprzedzenia, to naturalne. Dlatego zanim zaczniesz działać, zatrzymaj się na chwilę. Uzyskanie informacji zwrotnej od użytkowników, interesariuszy, projektantów, programistów i menedżerów produktu może być bardzo pomocne w wyrzuceniu z głowy własnych pomysłów.