Każdy startup powinien mieć projektanta. Tak zbuduje się lepsze doświadczenie klienta – Katarzyna Szczesna (Design Mentorship)

Dodane: 20.09.2021

Mam Startup

Udostępnij:

– Każdy startup czy firma powinna mieć swojego projektanta lub powinna myśleć jak projektant. Dzięki zrozumieniu klientów możemy zaprojektować lepsze rozwiązania, produkty, usługi czy też komunikację z marką – mówi Katarzyna Szczesna, założycielka Design Mentorship.

Katarzyna Szczesna to projektantka doświadczeń. W swoich dotychczasowych realizacjach współpracowała przy projektach dla L’Oréal i T-Mobile. Jej prace były publikowane przez firmę Adobe, a także nagradzane w ogólnopolskich konkursach przez taki firmy jak KLER czy IMS Group. Obecnie tworzy Design Mentorship, organizację, której celem jest współpraca poprzez mentoring i scalanie obszarów z zakresu designu, biznesu, psychologii i technologii.

Z Katarzyną Szczesną rozmawiamy o mentoringu, jego znaczeniu w biznesie oraz o tym, jak jej organizacja – Design Mentorship – wspiera mentorów, mentee i startupy w transferze wiedzy. Zapraszamy do lektury!

Filarami Design Mentorship są trzy obszary: społeczność mentorów, projektowanie kariery projektantów oraz wsparcie projektowe dla firm i startupów. Pomówmy o każdym z nich. Jak Twoja organizacja wspiera uczestników Design Mentorship w poszczególnych obszarach?

Mimo że są to 3 obszary, to są one ze sobą ściśle połączone.

Zacznę od obszaru Projektowanie Kariery Projektantów, ponieważ pierwsza pilotażowa edycja była skoncentrowana głównie na tym (mentees). Przebranżowienie czy zmiana kariery to pewien rodzaj transformacji, procesu, gdzie każdy z uczestników wychodzi z punktu A i zmierza do punktu B. Uczestnicy wywodzą się z różnych środowisk i mają odmienne doświadczenie, dlatego istotne jest tu spersonalizowane podejście. Otrzymywanie feedbacku jest jednym z warunków dobrego rozwoju. Organizacja DM nie polega tylko na dostarczaniu wiedzy i narzędzi. Staram się im dać spersonalizowane wsparcie, np. poznanie swoich mocnych stron razem z certyfikowanym tenerem Gallupa, spotkania z trenerem biznesu, umiejętności miękkich i HR, a przede wszystkim wsparcie mentora, którego sami wybierają.

Zauważyłam, że programy mentoringowe nie dają wsparcia swoim mentorom, a to oni są motorem napędowym takich organizacji. Dlatego też postanowiłam zbudować społeczność i tym sposobem przechodzę do kolejnego obszaru – Społeczności Mentorów. Będą mogli konsultować się, budować relację, a także wspierać się w podobnych tematach czy problemach, które napotykają podczas programu. Co więcej, mentor to bardzo odpowiedzialna rola, ponieważ pracuję 1:1 z mentee, dlatego w organizacji zadbamy o rozwój umiejętności miękkich. Otrzymają wsparcie m.in z zakresu dawania feedbacku czy NVC (nonviolent communication). Mentorzy będą mogli również inwestować swój czas i finanse (rozpatrujemy różne modele) w zamian za udziały w startupach w obszarze Venture Design, który właśnie rozwijam.

I tutaj mamy kolejny obszar wsparcie projektowe dla firm i startupów. Dzisiejsze doświadczenia klientów nie ograniczają się do środowisk fizycznych lub cyfrowych. Firmy powinny przyjmować szerokie, holistyczne podejście, w którym granice między produktami i usługami łączą się w zintegrowane doświadczenia. Musimy dbać o to, żeby klient poczuł satysfakcję i wracał do firmy lub też został na dłużej. Dlatego też chcemy dać wsparcie startupom, ponieważ mamy od tego specjalistów.

Skąd pomysł, aby kierować usługi mentoringowe głównie w obszarze projektowania?

Historia całej organizacji Design Mentorship zaczęła się w innym miejscu. Rozpoczęliśmy budowę platformy mentoringowej dla branży IT. Podeszłam bardzo szeroko do tematu, skupiłam się mocno na dokumentacji, inkubacji i pitchach. Jednak jako projektantka, która jest bardzo praktyczna, wiedziałam, że MVP będzie tu kluczowe, żeby to przetestować. Dlatego zawęziłam temat do projektowania, czyli branży, w której pracuję. Obszar projektowy jest bardzo szeroki i nie zawsze dobrze rozumiany. Wszystko wokół nas jest zaprojektowane.

Nie mam na myśli tylko przedmiotów czy grafiki, ale też usługi, procesy, strategie czy zachowania ludzkie. Wielkie firmy (jak FAANG) mają sztab projektantów, którzy dbają o komunikację, funkcje, doświadczenie klienta czy też o to, żebyśmy często korzystali z danych usług – mam tu na myśli projektowanie zachowań.

UX/UI stał się bardzo popularny w ostatnim czasie. Jednak uważam, że jest to niewystarczające, kiedy wiele produktów staje się usługą, czyli następuje serwityzacja. Widać to w motoryzacji, nieruchomościach czy w usługach, które są z nami na co dzień – Netflix lub Spotify. Dlatego moją misją jest pokazanie szerokiego zastosowania designu – #morethanUX.

Myślę, że cytat Tima Browna z firmy IDEO będzie bardzo trafiony na dzisiejszy czas:

„Jeśli mamy radzić sobie z masową, nieustanną zmianą, która jest charakterystyczna dla naszych czasów, musimy wszyscy myśleć jak projektanci.”

Jakie umiejętności zdobywają uczestnicy Design Mentorship?

Dużo zależy od wyboru mentora, ponieważ projektanci to eksperci w różnych obszarach m.in. w badaniach, analityce, projektowaniu przyszłości, innowacji czy usług. Rola projektanta to także umiejętności przyszłości jak: kreatywność, rozwiązywanie problemów, a także dzięki mentoringowi stawiamy na takie umiejętności jak: współpraca z innymi, inteligencja emocjonalna czy krytyczne myślenie. Łączymy umiejętności twarde i miękkie, czyli to, czego obecnie rynek potrzebuje i będzie potrzebował w najbliższych latach.

Kluczowy etap dla uczestników jest poznanie swoich mocnych stron, sposoby pracy z motywacją, żeby wiedzieć jak się efektywnie uczyć, więc podejście organizacji do rozwoju jest również holistyczne, ale spersonalizowane.

Jak na współpracy z Twoją organizacją skorzystają startupy?

Obecnie widzimy duże zapotrzebowanie w dobrze zaprojektowanych produktów i usług dla firm. Każda firma posiada klientów, o których trzeba zadbać przed, w trakcie, a także po świadczeniu usługi. Co więcej, każdy produkt powinien zachęcić do użytkowania. Dlatego misją jest pomoc startupom, które borykają się z różnymi problemami projektowymi na różnych poziomie rozwoju.

Zaprojektowałam kilka poziomów korzyści dla startupów.

Pierwszym z nich jest rozwiązanie danego problemu w obszarze projektowym i zaprojektowanie nowego rozwiązania lub przeprojektowanie obecnego.

Mogą to być na przykład testy z użytkownikami, analiza konkurencji, audyt użyteczności czy zaprojektowanie nowej usługi czy też zachowań ludzkich.

Na pierwszym spotkaniu diagnozuję m.in. z czym się mierzy firma, jakie ma cele, a następnie przypisuję mentora i mentee do danego startupu. Dzięki temu, startupowi zostanie zaprojektowany produkt lub usługa zgodnie z potrzebami i celami.

Kolejnym krokiem jest współpraca z projektantami na różnych poziomach. Do startupu zostaje dopisany ekspert projektowy-mentor, który może kontynuować współpracę po 3-miesięcznym wsparciu organizacji Design Mentorship. Również zostaje dołączony projektant-mentee, który może współpracować ze startupem w ramach praktyk, stażu czy podjęcia pracy. Skracamy tą drogę między projektantami a firmami/startupami, a przy tym pomagamy w rekrutacjach i w budowie zespołów projektowych.

Startupy również biorą udział w wewnętrznych spotkaniach z zakresu: neuromarketingu, psychologii, motywacji, nawyków czy ekonomii behawioralnej. Transferowanie wiedzy na linii mentor-mentee-startup jest dla mnie szalenie istotne.

Trzecią korzyścią jest obszar Venture Design. Nasi projektanci są otwarci na realizowanie swoich usług w ramach inwestycji w daną spółkę.

Zazwyczaj mentoring przybiera formułę spotkań, w których uczestniczą dwie osoby – mentor i mentee. W przypadku jest Design Mentorship jest nieco inaczej, bo udział bierze również startup. Na czym polega różnica między „klasycznym” mentoringiem a mentoringiem oferowanym przez Twoją organizację?

Organizacja jest „szyta na miarę” dla różnych poziomów.

Realizujemy dwa modele mentoringu. Pierwszy Mentor-Mentee, drugi Mentor-Mentee-Startup/Firma.

Pierwszy model „klasyczny” jest realizowany z tego powodu, że nie potrzebujemy tutaj projektu, pomysłu. Mentee to głównie osoba, która już pracuje w organizacji lub prowadzi swoją firmę.

Drugi model w tzw. triadzie jest kierowany do osób, które potrzebują do swojej pracy projektu rynkowego.

Jak długo trwa mentoring startupów w ramach Design Mentorship? Oraz co się dzieje po jego zakończeniu – kontynuujecie współpracę z uczestnikami?

Organizacja zapewnia 3-miesięczną współpracę. Nie jest to tylko mentoring, ponieważ wszyscy uczestnicy są w jednej społeczności i mogą uczestniczyć w organizowanych spotkaniach. Ta współpraca to zalążek dalszych działań dla każdej ze stron: dla mentorów, mentees i startupów. Mentorzy mogą kontynuować pracę z klientem, mentees dostać swoją pierwszą pracę, a startup może pozyskać nowego pracownika, a także dalej projektować z naszymi uczestnikami.

Każdy startup czy firma powinna mieć swojego projektanta lub powinna myśleć jak projektant. Przez zrozumienie klientów możemy zaprojektować lepsze rozwiązania, produkty, usługę czy też komunikację z marką.

Na koniec proszę powiedzieć, jak i do kiedy można zgłaszać chęć udziału w Design Mentorship? Jakie warunki trzeba spełnić, aby stać się częścią Design Mentorship?

Zapisy dla uczestników, czyli mentees otwieramy 27 września i będą one dostępne do 10 października. Ich zadaniem będzie uzupełnienie formularza, a następnie po pozytywnym rozpatrzeniu, wybrane osoby przejdą rozmowę z mentorem, ponieważ to to oni decydują o przyjęciu do programu. Program jest skierowany do projektantów na różnym poziomie rozwoju, managerów, przedsiębiorców, badaczy czy strategów. Jeśli chodzi o startupy/firmy, które są zainteresowane wsparciem projektowym, najlepiej kontaktować się mailowo – [email protected].

 

Artykuł powstał we współpracy z Design Mentorship