Co to właściwie oznacza i czy można powiedzieć, że smart living już zadomowił się w Polsce na dobre?
Zdjęcie główne artykułu by picjumbo.com
Coraz więcej przedmiotów codziennego użytku staje się częścią świata smart. Dotyczy to nie tylko technologii, ale także wielu innych aspektów życia – zakupów, zdrowia, pracy czy rozwoju osobistego. Przenikanie tych poszczególnych elementów sprawia, że coraz popularniejsza staje się idea smart living. Raport, będący podsumowaniem ogólnopolskiego badania na temat postrzegania i stosowania w praktyce idei smart wśród Polaków, przygotowali eksperci marki Pralniomaty Hi’Shine.
Czy znamy i jak rozumiemy pojęcie smart living?
Pojęcie smart living jest znane 22 proc. Polaków. Częściej są to kobiety oraz osoby w wieku od 25 do 34 lat, mieszkańcy dużych miast. Smart living rozumiany jest przez badanych jako optymalizacja życia, skupianie się na tym, co robimy dobrze, korzystanie z usług zewnętrznych ułatwiających codzienne obowiązki. Polacy, zapytani o znaczenie smart living, wskazali także na życie w otoczeniu nowoczesnych technologii i w zgodzie z własnym rytmem.
Kim jest Smart Polak?
Autorzy raportu „Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka” przyjęli definicję Smart Polaka. – To osoba, która w minimalnym stopniu realizuje ideę smart living w najważniejszych obszarach życia. Oznacza to, że korzysta z przynajmniej jednego urządzenia z dostępem do internetu, robi zakupy w sposób przemyślany i kupuje online, zleciła już kiedyś „na zewnątrz” przynajmniej jeden z obowiązków domowych oraz istotna jest dla niej równowaga pomiędzy życiem zawodowym i osobistym – wymienia Rafał Staszkiewicz, współautor raportu, CEO Pralniomatów Hi’Shine. Przyjmując taką definicję, w Polsce 22 proc. osób żyje smart.
Grupa ta jest jednak dość niejednorodna. Można z niej wyodrębnić pionierów, którzy w bardzo dużym stopniu realizują̨ założenia smart living, czyli innowatorów (5 proc.), jak i realizujących tylko podstawowe aktywności smart – tzw. adeptów (17 proc.). Większość Polaków stanowią osoby, które należą do potencjalnie zainteresowanych ideą smart.
Technologia i zakupy dominują w aktywnościach smart
Dla wielu badanych technologia stanowi nieodłączny element życia smart. Aż 49% Polaków deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami, a połowa uznaje, że mają one pozytywny wpływ na ich życie. Dużą rolę odgrywa internet – dnia bez dostępu do sieci nie wyobraża sobie 28 proc. badanych. Polacy są również otwarci na nowinki technologiczne. Aż 86 proc. osób zadeklarowało chęć wypróbowania nowych rozwiązań w tej sferze.
Według raportu Polacy lubią kupować – aż 89% konsumentów w Polsce można nazwać „smart shopperami”. Co czwarty badany przed zakupem bazuje na opinii bliskich, znajomych czy internautów. Z kolei 21 proc. deklaruje, że opiera się na porównywarkach cen czy serwisach zakupowych, a po zakupie dzieli się swoimi opiniami z innymi, np. poprzez komentarze w sieci.
Polacy zapracowani, ale znajdują czas na sport
Jednym z największych problemów Polaków jest brak czasu. Aż 48% osób jest zapracowanych, przemęczonych lub zabieganych. Coraz częściej doświadczamy tzw. zjawiska FOMO (Fear of Missing Out), czyli przeciążenia napływającymi informacjami z jednoczesnym strachem, że te istotne nas ominą. W sferze zawodowej, co ciekawe, dla większości osób najważniejsze jest zachowanie równowagi między pracą, a życiem osobistym oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 26 proc.). Pomimo zapracowania, chcemy od pracy czegoś więcej niż tylko dobrych zarobków.
W dbaniu o zdrowie ma pomagać sport – aż 81 proc. badanych deklaruje aktywność fizyczną, ale regularnie sport uprawia tylko 35 proc. osób. Wielu Polakom z pomocą̨ przychodzi technologia – 80 proc. osób uprawiających sport przyznaje, że używa smart urządzeń podczas ćwiczeń. Najczęściej są to: odtwarzacz muzyki (31 proc.), opaska fitness (20 proc.), mobilne aplikacje do pomiaru aktywności (19 proc.).
W poszukiwaniu ułatwień na co dzień
Według raportu aż 87% osób nie lubi prac, które musi wykonywać osobiście. Najczęściej są to: sprzątanie łazienki, pranie, prasowanie, mycie naczyń (ok. 30 proc. odpowiedzi). W efekcie, ponad połowa Polaków deklaruje, że zdarza im się zlecać niektóre z prac „na zewnątrz”. Warto dodać, że czynności lub sposoby ułatwiające życie na co dzień również mają swoją definicję – Life hacking.
Czy smart living może stać się filozofią ogólnospołeczną? – Grono innowatorów i adeptów smart living będzie się systematycznie powiększało, co jest związane z rozwojem technologii oraz pojawianiem się nowych innowacyjnych usług, np. z obszaru ekonomii dzielenia się
– komentuje Rafał Staszkiewicz, CEO Pralniomatów Hi’Shine – Nasze badania wykazały, że pomimo znajomości i wykorzystywania na co dzień zasad smart living, w dalszym ciągu mamy problemy z zarządzaniem czasem, odpoczynkiem czy stresem. Musimy jeszcze nauczyć się korzystać z dostępnych rozwiązań ułatwiających nam codzienne funkcjonowanie, co ma prowadzić do poprawy jakości życia i realizacji naszych aspiracji i celów – dodaje Staszkiewicz.
–
Raport „Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret „Smart Polaka” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Pralniomatów Hi’Shine metodą CAWI w dniach od 21 do 28 marca 2016 r. W badaniu udział wzięło 1495 Polaków.