Dochodzenie obejmowało okres od 1 kwietnia 2021 roku do 31 marca 2022 roku i ujawniło „znaczące niedociągnięcia” w ocenie ryzyka oraz procedurach firmy.
Według Urzędu, Klarna nie przeprowadziła odpowiedniej analizy, co oznacza, że nie uwzględniono możliwości wykorzystania produktów i usług banku do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Regulator wskazał również na brak szczegółowych procedur i wytycznych dotyczących środków należytej staranności wobec klientów korzystających z produktów fakturowych oferowanych przez Klarnę.
– Przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy muszą być przestrzegane. Ważne jest, aby przeciwdziałać ryzyku, że operacje firmy mogą zostać wykorzystane przez przestępców. Nasze dochodzenie pokazuje, że Klarna nie przestrzegała wymogów dotyczących, między innymi, ogólnej oceny ryzyka oraz procedur i wytycznych dotyczących środków należytej staranności. Istnieją zatem podstawy do interwencji przeciwko bankowi – podkreślił Daniel Barr, dyrektor generalny Szwedzkiego Urzędu Nadzoru Finansowego.
Regulator zaznaczył, że naruszenia nie były na tyle poważne, aby wydać ostrzeżenie lub cofnąć autoryzację Klarny. Ostatecznie zdecydowano się nałożyć grzywnę finansową.
Klarna odpowiedziała na decyzję Urzędu, podkreślając, że dochodzenie było rutynowym przeglądem zgodności z przepisami AML, a nie wynikiem rzeczywistych przypadków prania pieniędzy. Firma dodała, że w trakcie procesu utrzymywała konstruktywny dialog z regulatorem, jako dowód swojego zaangażowania w tworzenie solidnego i bezpiecznego środowiska finansowego.