Klienci PKO Banku Polskiego, korzystający z analizy wydatków za pomocą Asystenta głosowego IKO, mogą teraz dokładniej kontrolować stan swoich finansów. Zyskali możliwość podsumowania szczegółowo swoich płatności kartą, w podziale na kategorie takie jak: „Zakupy”, „Usługi”, „Rozrywka”, „Transport”, „Podróże”, „Zdrowie i uroda” oraz uzyskania jeszcze bardziej precyzyjnych informacji w podziale na 29 podkategorii. Przykładowo, aby zobaczyć wydatki, które należą do kategorii „Zakupy” wystarczy zapytać „Ile wydaję na zakupy?” lub bardziej szczegółowo np.: „Ile wydaję na żywność?”, „Ile wydaję na ubrania?”, „Ile wydaję na zakupy w Internecie?” (podkategorie: „Produkty spożywcze”, „Odzież i obuwie”, „Zakupy internetowe”, „Elektronika”, „Dom i ogród”, „Prasa i książki”). Kwoty wydatków w poszczególnych kategoriach i podkategoriach są prezentowane graficznie – w postaci wykresów oraz podsumowania, które Asystent głosowy przekazuje w formie mówionej i tekstowej.
Planowanie domowego budżetu
– Teraz nasi klienci mogą jeszcze lepiej przeanalizować w IKO płatności kartą – wystarczy, że zapytają a Asystent głosowy pokaże im w aplikacji dokładny podział płatności kartą na poszczególne kategorie i podkategorie. To rozwiązanie, które na pewno przyda się w obecnych czasach i ułatwi kontrolę oraz planowanie domowego budżetu. Rozwijamy Asystenta głosowego IKO, by praktycznie wspierał klientów PKO Banku Polskiego w ich codziennym życiu, w łatwym, szybkim i bezpiecznym załatwianiu ich finansowych spraw i sprawnym zarządzaniu pieniędzmi – podkreśla Dawid Kin, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji.
Użytkownik IKO, aby zobaczyć analizę płatności według kategorii, powinien zapytać Asystenta głosowego np. ,,Ile wydałem?”, wybrać opcję „Analiza płatności kartą z podziałem na kategorie” i rodzaj analizy „Ogólna”, a następnie podać okres, za jaki chce zobaczyć analizę wydatków, np. „poprzedni miesiąc”. Po wyświetleniu wyników może też zmienić dane klikając w przycisk „Zmień założenia analizy”, który jest pod wykresem lub mówiąc np.: „Zmień okres”.
Z kolei, aby zobaczyć bardziej szczegółową analizę płatności według podkategorii użytkownik IKO po zadaniu pytania o wydatki i wybraniu opcji „Analiza płatności kartą” jako rodzaj analizy powinien wybrać „Szczegółowa” i podać okres np. „6 miesięcy”, po wyświetleniu wyników także może zmienić założenia analizy. Może też zapytać Asystenta jednym zdaniem np.: „Ile wydałam na paliwo w ostatnich 3 miesiącach?”.
Asystent głosowy działa w aplikacji IKO od ponad dwóch lat. Od momentu uruchomienia do końca 2022 roku przeprowadził już 2,5 mln rozmów z klientami, obecnie jest to 150 tys. dialogów miesięcznie. Odnotowano w nim też prawie 5 mln wypowiedzi użytkowników. Na początku rozumiał ponad 70, a obecnie 310 tematów rozmów prowadzonych językiem naturalnym (wystarczy powiedzieć np. „pchnij stówkę do Janka”) i nadal będzie ich przybywać. Asystent ma 920 tys. unikalnych użytkowników. To rozwiązanie technologiczne, które powstało w PKO Banku Polskim; do tej pory żadna instytucja finansowa w Polsce nie oferuje klientom asystenta głosowego z tak zaawansowanym zakresem realizowanych poleceń.
Analiza i zarządzania finansami osobistymi
Od ponad roku Asystent głosowy umożliwia skorzystanie z narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Te funkcje dają klientom możliwość przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Pierwsza funkcja umożliwia sprawdzenie, ile wydają na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Obie umożliwiają wybór waluty, konta i okresu (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza. Od kilku miesięcy klienci mogą poprosić o podsumowanie płatności kartą w dowolnym sklepie. O takie analizy wydatków i oszczędności użytkownicy zapytali już ponad 270 tys. razy.
Przelewy z asystentem
Przy pomocy Asystenta głosowego można także m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie. Wspieranych przez asystenta funkcji będzie stopniowo przybywać. Wszyscy użytkownicy IKO, korzystający zarówno ze smartfonów z systemem operacyjnym Android, jak i iOS, mogą używać Asystenta od początku sierpnia 2020 roku – nie muszą go instalować, wystarczy kliknąć w animowaną ikonę chmurki dialogowej w prawym górnym rogu ekranu głównego aplikacji.
Przeczytaj również:
PKO Bank Polski wskazuje 7 filarów swojej strategii na lata 2023-2035
PKO Bank Polski wprowadza usługę z zakresu płatności odroczonych „PKO Płacę później”
PKO Bank Polski z nagrodą Fintech Award w kategorii BankTech