Kobiety w biznesie. 9 Polek, które robią startupy

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Kobiety nie są gorsze w zarządzaniu projektami i osiąganiu sukcesów, czego przykładem może być choćby Marissa Mayer, która przez kilkanaście lat była “twarzą Google’a”, by przejść do konkurencji i zająć się rozwijaniem Yahoo. Przykładów przedsiębiorczych kobiet nie musimy jednak szukać tak daleko.

Ostatnimi czasy dużo mówi się o promowaniu przedsiębiorczości wśród kobiet. Ten cel obrało sobie wiele organizacji, które swoimi działaniami mają zachęcić dziewczyny do zrealizowania pomysłów na biznes. Postanowiliśmy dołożyć małą cegiełkę do tej idei, dlatego przygotowaliśmy listę 9-ciu Polek, które robią startupy. Jest to druga część naszego artykułu, ponieważ pierwszą taką listę opublikowaliśmy trzy lata temu (znajdziesz go pod tym adresem).

Czas na pokazanie kolejnych Polek, które zajmują się startupami. Jeśli uważacie, że warto o kimś jeszcze wspomnieć w tym artykule – zamieście swoje propozycje w komentarzach. Chętnie dodamy najciekawsze do naszej listy.

1. Joanna Cichocka

Na zdjęciu: Joanna Cichocka, pomysłodawczyni Wandlee

Joanna razem z Igorem Sawczukiem stworzyła narzędzie Wandlee, którego działanie opiera się na sztucznej inteligencji. Wandlee jest botem, który rozmawia z naszymi klientami na Facebooku w aplikacji Messenger. Odpowiada na ich pytania czy też przyjmuje reklamacje produktów. Możemy go używać np. do obsługi klientów naszego salonu fryzjerskiego. Jeśli jeden z nich chce zmienić datę wizyty, wystarczy, że napisze nam o tym w wiadomości na Facebooku, a Wandlee zajmie się reorganizacją spotkania.

Zrzut ekranu ze strony o Wandlee

Joanna Cichocka jest projektantką i absolwentką Polsko­-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Wcześniej tworzyła różne aplikacje pracując dla kilku firm. Kilkanaście miesięcy temu postanowiła przejść na swoje i zrealizować jeden z pomysłów na biznes. Sfinansowała go razem ze wspólnikiem z własnej kieszeni i pieniędzy pożyczonych od znajomych. Cichocka zapowiada, że gdy tylko jej startup zyska popularność na rodzimym rynku, zadebiutuje także na arenie międzynarodowej.

2. Karolina Demiańczuk

Na zdjęciu: Karolina Demiańczuk, pomysłodawczyni Spontime

Wymyśliła aplikację Spontime, która szybko zebrała zainteresowanie nie tylko polskich mediów. Wszystko za sprawą wyceny jej aplikacji do umawiania się na spotkania. Inwestorzy mieli ten polski startup wycenić na 3 mln dolarów. Jak ma działać Spontime? Wystarczy, że określimy co chcemy dzisiaj robić i wyślemy zaproszenia do użytkowników aplikacji w pobliżu. Każdy kto będzie zainteresowany wyjściem na miasto zaznaczy to w zaproszeniu. Spontime ma oszczędzać czas na organizacje wspólnych wypadów.

Karolina Demiańczuk prace nad aplikacją rozpoczęła, gdy na uczelni miała dwie godziny wolne i szukała sposobu na spędzenie czasu. Napisała do kilku znajomych czy są w pobliżu, ale żaden nie miał czasu na spotkanie. Pomyślała wtedy, że warto by ułatwić znajdowanie kompanów na wypady na miasto. Razem z czterema osobami postanowiła zrealizować ten pomysł na biznes.

3. Katarzyna Abramowicz

Na zdjęciu: Katarzyna Abramowicz, pomysłodawczyni m.in. Specfile

Twórczyni takich startupów, jak Bilety24, Przelewy24 i Box24. Od kilkunastu lat, razem ze swoim ojcem, tworzy rozwiązania dla Internautów, z których dziś korzystają setki tysięcy osób. W 2008 roku Katarzyna Abramowicz sprzedała te biznesy, by zrealizować kolejne pomysły. Dziś rozwija razem z zespołem takie projekty jak: 3gry.pl (umożliwia wysłanie “totka” przez internet), Specprawnik (pomaga znaleźć prawnika w naszym mieście) i Specfile (aplikacja szyfrująca dane z naszych plików).

Zrzut ekranu ze strony o Specfile 

Katarzyna Abramowicz przygodę ze startupami rozpoczęła jedenaście lat temu. Pierwszym projektem, który stworzyła razem z ojcem był serwis Bilety24. Pozwalał na zamówienie biletu na dane wydarzenie, ale też na wydrukowanie go w domu (co wtedy nie było spotykane w polskich serwisach świadczących tego typu usługi). Projekty powstawały w domu rodzinnym Abramowiczów, najpierw były tworzone przez kilkuosobowy zespół, by później zwiększyć go do kilkunastu osób.

4. Natalia Cholewa

Na zdjęciu: Natalia Cholewa, założycielka Dokumenty budowlane

Natalia Cholewa swoją przygodę z branżą budowlaną (tworzy serwis Dokumenty budowlane) zaczęła od pracy w rodzinnej firmie budowlanej. Doświadczenia tam zdobyte doprowadziły do stworzenia serwisu, który pomaga w tworzeniu i zarządzaniu dokumentacji inwestycji budowlanej. Za jego pomocą możemy jednym kliknięciem wygenerować wszystkie niezbędne dokumenty (umowy, protokoły, harmonogramy i faktury). Dzięki temu zarządzanie realizacją projektu budowlanego ma stać się znacznie łatwiejsze.

Pomysł na portal powstał w 2009 roku i został częściowo zrealizowany ze środków pozyskanych w formie kredytu z Funduszu Górnośląskiego. Natalia Cholewa od wielu lat zajmuje się zarządzaniem projektami, w tym tymi dofinansowanymi ze środków Unii Europejskiej. Ma doświadczenie w prowadzeniu spółki, tworzeniu sieci marketingowych, współpracy z wieloma podmiotami gospodarczymi. Zajmuje się także marketingiem, zarządzaniem kadrami i wdrażaniem nowych rozwiązań. 

5. Monika Świędrych

Na zdjęciu: Monika Świędrych, pomysłodawczyni serwisu Prawos

Monika Świędrych jest pomysłodawczynią serwisu Prawos, który jest wyszukiwarką usług prawniczych. Jej serwis pozwala znaleźć pomoc prawną w naszym mieście, przedstawiając użytkownikom nie tylko dane teleadresowe kancelarii prawniczych czy radczych, ale też opis firmy i ocenę użytkowników, którzy skorzystali z jej usług. Świędrych, bez doświadczenia startupowego, kilkanaście miesięcy temu postanowiła zająć się serwisem na pełen etat i dla niego zrezygnować z aplikacji adwokackiej.

Zrzut ekranu ze strony o Prawos

Zanim jednak zabrała się za rozwijanie Prawos, rozpoczęła inny biznes. Razem z biznesowym partnerem sprzedawała polskie birety niemieckim studentom. Zgromadzone dzięki temu przedsięwzięciu środku przeznaczyła na rozwój swojego startupu. Dziś Prawos zrzesza pomoc prawną nie tylko z Polski, ale i z Niemiec, Czech, Irlandii, Norwegii, Szwecji, Holandii i Anglii. Za miesięczne wyróżnienie oferty jednej z firm pobiera 59 złotych opłaty.

6. Ewa Gyurkovich

Na zdjęciu: Ewa Gyurkovich, pomysłodawczyni EventLista

Tworzy EventListę, czyli aplikację eventową pozwalającą organizatorom wydarzeń szybko utworzyć event i zaprosić do udziału internautów, a potencjalnym uczestnikom na przeglądanie ciekawych imprez w danej okolicy. Ewa przeszła na swoje, gdy aplikacją podobną do EventListy nie zainteresowali się klienci firmy, w której pracowała. Postanowiła więc zacząć rozwijać aplikację na własną rękę. Projekt ma zarabiać dzięki płatnościom online dokonywanych przez klientów-organizatorów.

Zrzut ekranu ze strony o EventLista

Ewa Gyurkovich zanim zaczęła rozwijać aplikację EventLista, dostępną na systemy mobilne: iOS i Android, pracowała dla firmy zajmującej się tworzeniem stron www i programowaniem aplikacji. Po porażce jednej z aplikacji eventowych, którą stworzyła dla rzeszowskiej firmy, ale nie przetrwała ze względu na rozłam w firmie, postanowiła zrealizować swój pomysł na biznes. Po godzinach pracy jako copywriterka, planowała stworzenie EventListy, by kilka miesięcy później projekt mógł ujrzeć światło dzienne.

7. Ela Madej 

Na zdjęciu: Ela Madej, partner funduszu Fifty.vc

W 2006 roku współtworzyła krakowski software house Applicake, który realizował zlecenia w większości dla zagranicznych klientów. Pięć lat później organizowała wydarzenia startupowe w ramach Hive53, a w tzw. międzyczasie uruchomiła ze wspólnikami Base CRM, czyli aplikację internetową będącą “kompleksową platformą sprzedaży”. Ten krakowski startup pozyskał 52 milinów dolarów od inwestorów ze Stanów Zjednoczonych. Dziś nie jest już związana z Base CRM.

Po Base CRM Ela Madej zaangażowała się we wspieranie innych przedsiębiorców. Dlatego została jedną z partnerek krakowskiego funduszu inwestycyjnego Innovation Nest. Dołączyła też do uczestników najbardziej popularnego programu akceleracyjnego Y Combinator z projektem Amicus. Jest też organizatorką European Rails Conference Railsberry. Dziś Ela działa w funduszu Fifty.vc, z siedzibą w San Francisco i szuka ciekawych startupów, które mogłaby wesprzeć.

8. i 9. Paula Chustecka i Agnieszka Orlańska

Na zdjęciu: Paula Chustecka i Agnieszka Orlańska, pomysłodawczynie LunchMapa

Te dwie dziewczyny przerwały studia tylko dlatego, że postanowiły zrealizować swój pomysł na biznes. Najpierw LunchMapę, czyli serwis zbierający oferty restauracji, rozwijały w wolnym czasie. Po studiach dziennych i pracy dorywczej zajęły się planowaniem przyszłego biznesu. Z czasem doszły do wniosku, że taki sposób pracy nie przyniesie dobrych efektów i postanowiły poświęcić się projektowi w stu procentach.

Zrzut ekranu ze strony o LunchMapa

Od pomysłu do jego realizacji minęło prawie pięć miesięcy. Podczas pracy nad projektem, a dokładniej podczas wykładu na uczelni, dziewczyny spotkały kilku przedsiębiorców, którzy zdecydowali się wesprzeć merytorycznie LunchMapę, dzięki czemu Pauli i Agnieszce było łatwiej zdobyć pierwszych klientów. Ci byli i nadal są zainteresowani promowaniem swoich lokali gastronomicznych w serwisie.  W ofercie LunchMapy znajduje się ponad 300 miejscówek z Warszawy, Krakowa i Łodzi.

+

10. Joanna Drabent

Na zdjęciu: Joanna Drabent, założycielka Prowly

Jej startup Prowly jest narzędziem internetowym skierowanym do osób zajmujących się PR. Prowly poprawia organizację pracy osób i całych zespołów PR-owcow w firmach poprzez możliwość integracji procesu komunikacji z mediami oraz liderami opinii w jednym miejscu. Narzędzie pozwala na zarządzanie bazami kontaktów, tworzenie estetycznych materiałów prasowych i ich dystrybucję, ale też zarządzanie biurami prasowymi online.

Zrzut ekranu ze strony o Prowly

Prowly powstało pod koniec 2013 roku i działało ze wsparciem funduszu inwestycyjnego Ventures Hub. W kiwetniu 2014 r. do udziałowców spółki dołączył anioł biznesu – Lech Kaniuk, założyciel PizzaPortal. W styczniu br. Joanna Drabent i jej wspólnik Sebastian Przyborowski pozyskali 4,5 mln zlotych inwestycji na ekspansję zagraniczną produktu. Startup pobiera stałą opłątę od swoich klientów. Z narzędzia korzystają pracownicy takich materk jak: IKEA, Spotify, National Geographic czy Allegro.

11. Dorota Zys

Na zdjęciu: Dorota Zys, założycielka SaasGenius

Jest współzałożycielką SaasGenius, platformy do wyszukiwania informacji na temat narzędzi Saasowych oraz założycielką InboundWay, agencji marketingowej skupiającej się na Inbound Marketingu, przeprowadzaniu audytów i szkoleń marketingowych. Dorota z branżą marketingu internetowego jest związana od 10 lat, zajmuje się też doradzaniem i wspieraniem innowacyjnych spółek internetowych planujących ekspansję zagraniczną.

Razem z Tomaszem Górskim rozwija platformę SaasGenius.com pomagającą w porównywaniu i odkrywaniu nowego oprogramowania. W serwisie możemy znaleźć też opinie użytkowników dotyczące narzędzi internetowych, ale też recenzję zespołu SaasGenius. Model biznesowy tego przedsięwzięcia opiera się na pobieraniu opłat od firm tworzących oprogramowanie. Tym, którym zależy na wypromowaniu swojej usługi zespół oferuje możliwość sponsorowania wybranej kategorii poprzez dedykowane formy reklamowe.

12. Edyta Kocyk

Na zdjęciu: Edyta Kocyk, CEO Sidly

Ta 26-cio latka jest odpowiedzialna za stworzenie opaski na rękę m.in. dla osób starszych. Jej zadaniem jest zmierzenie tętna i temperatury ciała i wysłanie wyników opiekunom bądź centrum medycznym zajmujących się opieką osoby w podeszłym wieku. Sidly niedawo otrzymało nagrodę za najvardziej innowacyjny produkt WIHE. Opaska ma jednak więcej funkcji niż samo mierzenie tętna i temperatury ciała użytkownika. Służy bowiem do zdalnego monitoringu stanu zdrowia pacjenta.

Na opasce znajduje się też przycisk SOS, który służy do informowania zdalnych opiekunów w razie niespodziewanej sytuacji. Wtedy Sidly skontaktuje się poprzez wiadomośc SMS z opiekunem przekazując mu informację o lokalizacji podopiecznego i jego obecnych parametrów zyciowych,. Opaska Sidly Care ma również funkcję przypominania, co można wykorzystać np. gdy chcemy, aby nasz podopieczny pamiętał o zażywaniu leków w określonych dziedzinach.

13. Milena Szałacka

Na zdjęciu: Milena Szałacka, Dyrektor Zarządzająca w SEMSTORM | fot. goldenline.pl

Milena jest Dyrektor Zarządzającą i Członkiem Zarządu SEMSTORM. Platforma, którą rozwija służy do znajdowania słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy trafiają na naszą stronę. Pozwala też na analizę konkurencji, znalezienia lepszych fraz dla naszego strony i szybkiej reakcji na trendy. Celem SEMSTORM jest zwiększenie widoczności strony, którą zarządzamy. Pomysłodawcą projektu jest Wojciech Karwowski, który w 2013 roku pozyskał na tę działalność środki z Unii Europejskiej.

Zrzut ekranu ze strony o SEMSTORM

Milena Szałacka wcześniej pracowała na stanowiskach front-end developera w Internet Group, programisty w Semtec, Omniture Implementation Consultant w Cube Group, by później zostać Dyrektorem Zarządzającym w Semtec. Dziś zajmuje się zarządzaniem operacyjnym i koordynacją działań w zespole. Jak o sobie mówi: „Wierzy w moc content marketingu i szczegółowych analiz danych” Doświadczenie w tych dziedzinach zdobywała pracując 5 lat w branży interaktywnej. W wolnych chwilach optymalizuje prezentację danych.

14. Justyna Wojtczak

Na zdjęciu: Justyna Wojtczak, CEO GetBadges

Justyna tworzy GetBadges, startup oparty na gamifikacji i skierowany do programistów. Dzięki tej aplikacji webowej pracownicy będą lepiej realizowali zlecenia zespołowe i kończyli projekty przed terminem. GetBadges ma służyć też do skuteczniejszego wyłapywania błędów w kodzie. A to wszystko za pomocą spersonalizowanej gry, która nagradza użytkowników (pracowników danej firmy) za poprawne wykonanie części zleconej przez szefa pracy. Za każdą wykonaną część zadania otrzymają badge, czyli wirtualne nagrody w postaci np. medali.

Zrzut ekranu ze strony o GetBadges

Z tego polskiego startupu korzysta już ponad 1,2 tys. firm z całego świata. Zespół pozyskał wsparcie finansowe i merytoryczne od poznańskiego funduszu inwestycyjnego SpeedUp Group. Justyna Wojtczak wcześniej pracowała jako programistka, po godzinach spędzała czas na graniu w gry fabularne. Jedna z nich zainspirowała ją do założenia własne startupu. Kolejnym czynnikiem zachęcającym do realizacji pomysłu na GetBadges był system odznak, który działa w Microsofcie. 

15. Anna Szymczak

Na zdjęciu (od prawej): Anna Szymczak i Patryk Szymczak, założyciele Cloud Your Car | fot. Bitspiration

W 2012 roku Anna i jej mąż Patryk zaczęli pracę nad urządzeniem wspomagającym zarządzanie flotą. Ich produkt Cloud Your Car jest małym komputerem pokładowym, który mierzy np. jaką trasę przebył dany samochód, w jakim czasie i ile spalił paliwa. Wtyczkę wystarczy włożyć w miejsce zapalniczki samochodowej, by mogła zacząć analizować dane z pojazdu. Niedawno w projekcie zmieniono model biznesowy. 

https://youtu.be/Q66irDoly48

Na początku istnienia spółki w Cloud Your Car zainwestował krakowski fundusz inwestycyjny Innovation Nest. Później do grona inwestorów dołączył SpeedUp Group. Do dziś Cloud Your Car współpracuje z kilkunastoma firmami z krajów takich jak UK, Niemcy, RPA, Włochy i USA. Zespół tworzący ten startup liczy ponad 10 osób. Anna Szymczak pełni w nim funkcję Co-foundera i COO. Współtworzyła startup RightHello.

16. Bogumiła Matuszewska

Bogumiła jest współzałożycielką firmy DrOmnibus, w której odpowiada za zarządzanie procesem opracowywania założeń oraz budowania produktu i jego dalszy rozwój, koordynuje pracę zespołów, zajmuje się opracowywaniem i realizacją strategii rozwoju firmy. Współkoordynuje projekt „Technologia przeznaczona na tablety” i wspiera terapię dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które mają zaburzenia zachowania i rozwoju.

Na zdjęciu: Bogumiła Matuszewska, współzałożycielka DrOmnibus 

Jej spółka, DrOmnibus, działa na rynku multimedialnych pomocy terapeutycznych, rehabilitacyjnych i diagnostycznych używanych w terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania takimi, jak autyzm, Zespół Downa, porażenie mózgowe, ADHD. Głównymi odbiorcami są dzieci z zaburzeniami rozwoju i/lub zachowania, ich opiekunowie oraz organizacje i instytucje zajmujące się ich terapią i rozwojem. 

Mamy nadzieję, że powyższa lista zmotywuje Was do działania. Skoro te dziewczyny potrafiły przełamać stereotypy i zacząć realizację swoich pomysłów na biznes, to i Wy to potraficie! Jeśli chcecie poznać poprzednią listę 9 Polek, które robią startupy zajrzyjcie pod ten link. Przeczytajcie też artykułu o 10 polskich startupowcach, których warto obserwować (pod tym adresem). Pamiętajcie, że liczymy też na Waszą pomoc w uzupełnianiu powyższej listy, bo chcemy pokazać biznesy jak największej liczby Polek.