Kompetencje analityczne pomogą napędzić innowacje w Polsce

kompetencje analityczne pomoga napedzic innowacje w polsce
Udostępnij:
Innowacja to obecnie jedna z najbardziej pożądanych cech gospodarki każdego kraju. Tymczasem, jak pokazuje ranking opublikowany przez Komisję Europejską, Polska wciąż musi wykonać wiele pracy, aby stworzyć otoczenie przyjazne rozwojowi. Do tego celu niezbędne są kadry posiadające kompetencje w zakresie nowych technologii. Polscy studenci pragną napędzić innowacje w naszym kraju i wspólnie z SAS zaprosili przedstawicieli biznesu do dyskusji o analityce podczas konferencji „Modelowanie dla biznesu”.

Poziom innowacji zależy zarówno od działań państwa, m.in. wsparcia w zakresie rozwoju badań naukowych, jak i przedsiębiorstw, które inwestują w nowe technologie i napędzają rozwój rynku. Co może zrobić Polska, aby zwiększyć wydajność i konkurencyjność? Eksperci podkreślają potrzebę współpracy sektora akademickiego i biznesu, której głównym celem jest zainteresowanie studentów wykorzystywaniem analityki poprzez prezentację jej praktycznych zastosowań.

Biznes i akademicy – dwa różne światy

Jednym z powodów niskiego stopnia innowacji jest często niewystarczająca współpraca sektora akademickiego i biznesu. Thomas Hellman z Oxford University upatruje przyczynę tego problemu w zjawisku, które nazwał „science to market gap”. Wskazał on, że naukowcy rzadko wiedzą, jak ich wyniki badań można wykorzystać w biznesie, natomiast przedsiębiorcy są nieświadomi, w jaki sposób prace prowadzone w ośrodkach naukowych mogą pomóc im w działalności rynkowej.

Przykładem inicjatywy, która ma zmienić ten stan rzeczy, jest współpraca lidera analityki biznesowej, firmy SAS, ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Jej celem jest realizowanie nowatorskich programów studiów i kształcenie specjalistów posiadających odpowiednie kompetencje analityczne, informatyczne i biznesowe dostosowane do zmieniających się potrzeb cyfrowej gospodarki.SGH od ponad 20 lat jest jednym z głównych ośrodków kształcenia analityków oraz menedżerów rozumiejących znaczenie analityki w procesach podejmowania decyzji.

- W SGH zależy nam na przekazywaniu praktycznych umiejętności, które absolwenci naszej uczelni będą mogli wykorzystać w późniejszej pracy. Nie ulega wątpliwości, że analityka biznesowa jest jedną z głównych technologii, które przyczyniają się do zwiększenia potencjału innowacji. Obecnie niemal w każdej branży kluczowe decyzje podejmowane są na podstawie wniosków opracowanych przez modele analityczne wykorzystujące sztuczną inteligencję – mówi prof. Joanna Plebaniak, Dziekan Kolegium Analiz Ekonomicznych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

 Studenci zapraszają biznes do rozmowy o analityce

Nie tylko wykładowcy i władze SGH podejmują inicjatywy mające na celu rozwój umiejętności analitycznych. Również sami studenci warszawskiej uczelni ekonomicznej (Studenckiego Koła Naukowego Business Analytics SGH) zapraszają przedstawicieli biznesu do dyskusji o tym, jak wiedza zawarta w danych pozwala zdobyć przewagę rynkową i rozwiązywać problemy, na które natrafiają firmy w codziennej pracy.

Szybko rozwijająca się społeczność open source skupiona wokół metod analityki i sztucznej inteligencji, mnogość języków oraz paradygmatów programowania powodują, że przedsiębiorstwa stają przed wyzwaniem wdrożenia niezwykle zróżnicowanych środowisk. Platforma SAS Viya odpowiada na tę potrzebę, będąc otwartym systemem analitycznym, na którym realizowany jest pełny cykl życia modeli.

VI edycja konferencji „Modelowanie dla Biznesu”

Dziś w Warszawieo dbyła się konferencja naukowa „Modelowanie dla biznesu”, zorganizowana wspólnie przez koło naukowe SKN Business Analytics Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz firmę SAS. Podczas wydarzenia omówiono m.in. różnice między stosowaniem klasycznych i alternatywnych metod analitycznych, takich jak: SVM, Gradient Boosting oraz Lasy Losowe. Porównanie zostało przygotowane na podstawie największego zbioru danych w polskiej bankowości, którym dysponuje PKO Bank Polski. Zaprezentowano także przykład z branży FMCG – działanie narzędzia służącego do prognozowania wolumenu odsprzedaży nowości w firmie Nestle.

Konferencja „Modelowanie dla biznesu” została objęta patronatem honorowym JM Rektora Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie – prof. Marka Rockiego. W gronie prelegentów konferencji wystąpili pracownicy naukowi SGH, specjaliści z firmy SAS oraz eksperci Banku BPH S.A., ING Banku Śląskiego, PKO Banku Polskiego, Banku Pekao S.A., Nestle Polska, NatWest Markets oraz PwC. Wydarzenie zwieńczyło wręczenie ponad 40 studentom SGH certyfikatów „Analityk Statystyczny z Systemem SAS” i „Data Scientist z Systemem SAS”.

Dobre wynagrodzenie dla liderów innowacji

Pomimo dużego zainteresowania analityką, wykształcenie przyszłych specjalistów, którzy napędzą innowacje w Polsce nie będzie możliwe, jeżeli po zakończeniu edukacji nie będą oni mogli podjąć dobrze płatnej pracy. Jednym z najważniejszych zadań polskiej gospodarki powinno być dziś zatrzymanie talentów w naszym kraju. Nie uda się go zrealizować, jeżeli biznes nie zaoferuje wynagrodzeń na odpowiednim poziomie. Warto tu wspomnieć, że według badania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych w Polsce, najwyższe zarobki zapewniają kierunki ścisłe, a prym wiedzie „Analiza danych – Big Data” w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.