Kompetencje i wiedza decydują o sukcesie firmy technologicznej MediSensonic

Dodane:

Jolanta Czudak Jolanta Czudak

Kompetencje i wiedza decydują o sukcesie firmy technologicznej MediSensonic

Udostępnij:

Innowacyjne rozwiązania do bezinwazyjnej diagnostyki stomatologicznej firmy MediSensonic wzbudziły ogromne zainteresowanie na światowych targach branżowych Internationale Dental-Schau (IDS) w niemieckiej Kolonii. Zagraniczni kontrahenci już zabiegają o wprowadzenie ich na globalny rynek, mimo trwających jeszcze badań klinicznych i rejestracyjnych.

Jest to kolejny sukces polskiej spółki, której unikatowe produkty, z wykorzystaniem technik mikrofalowych, wyróżniają się w branży MedTech. Prężny rozwój firmy to efekt wyjątkowych kompetencji zespołów badawczo-rozwojowych i konsekwentnie realizowanej strategii, ocenia Robert Gromada, prezes MediSensonic SA.

Z największych światowych targów stomatologicznych (IDS), w których uczestniczyło ponad dwa tysiące wystawców z 65 krajów, wróciliście z obfitym pakietem zamówień. Spodziewał się pan takiego zainteresowania produktami firmy?

Przełomowe technologie zawsze przyciągają uwagę. Nie spodziewaliśmy się jednak, aż tak dużego zainteresowania naszymi produktami. Mikrofalowy Tester Żywotności Miazgi (MPVT) oraz Deventiv Automatic Oral Scanner (automatyczny skaner wewnątrzustny nowej generacji) stały się prawdziwą atrakcją targów w Kolonii. Po raz pierwszy bowiem pokazano na nich urządzenie wykorzystujące technikę mikrofalową do badania stanu miazgi zębowej oraz automatyczny skaner, który stanowi zupełnie nowe podejście w diagnostyce stomatologicznej. Budziło to zrozumiałą ciekawość zwiedzających.

Nasze stoisko było wręcz oblegane przez specjalistów z branży stomatologicznej i potencjalnych dystrybutorów z całego świata. Odwiedzali nas nie tylko przedstawiciele z krajów europejskich, ale także z Japonii, Korei Południowej, Chin, Izraela, Tajlandii, Arabii Saudyjskiej, Stanów Zjednoczonych, a nawet Australii. W pewnym momencie straciłem rachubę, bo taki był tłok na stoisku. Ustawiali się z kolejce, żeby z nami porozmawiać i podjąć współpracę, mimo, że badania kliniczne i rejestracyjne naszych produktów jeszcze trwają.

MediSensonic IDS

Wyprzedziliście światową konkurencję w unikatowych rozwiązaniach dla stomatologii?

Nikt do tej pory nie wykorzystywał technologii mikrofalowej do badania żywotności miazgi zębowej, czyli w tak bardzo małym obszarze tkanki. My opracowaliśmy takie urządzenie jako pierwsi na świecie. Nasze rozwiązanie bardzo ułatwia diagnostykę, która poprzedza właściwe leczenie stomatologiczne. Ta technika jest znacznie bardziej precyzyjna i przydatna w porównaniu ze stosowaną obecnie technologią laserową czy rentgenowską. Potwierdzają to badania kliniczne, które przechodzą już kolejną fazę. Podobnie jest z naszym drugim urządzeniem Deventiv Automatic Oral Scanner, które opracował dr n. techn. Marcin Binkowski. Jest to przełomowe rozwiązanie w stomatologii, zwłaszcza w ortodoncji, protetyce i implantologii.

Czym różni się od powszechnie stosowanych w gabinetach dentystycznych mobilnych skanerów jamy ustnej?

Automatyczny skaner jest zupełnie niezależny od ruchu ręki operatora, dlatego przeprowadza bezbłędne, powtarzalne i precyzyjne obrazowanie jamy ustnej. Dokonuje tego za pomocą ramienia skanującego, które przesuwa zestaw miniaturowych kamer wzdłuż łuków zębowych. Wprowadza w pełni cyfrową i automatyczną procedurę pobierania geometrii jamy ustnej. Model 3D zobrazowanej jamy ustnej jest renderowany przez mikrokomputer na podstawie zebranych zdjęć, a następnie przesyłany do komputera, tabletu lub urządzenia mobilnego lekarza. Można go również przekierować do laboratorium protetycznego lub do bazy danych na serwerze lub w chmurze.

Potencjał rynkowy Deventiv Automatic Oral Scanner jest bardzo obiecujący. Jego szerokie zastosowanie w stomatologii sprawi, że ma szansę stać się standardowym wyposażeniem gabinetów stomatologicznych nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Oba nasze urządzenia pokazane na targach w Kolonii charakteryzuje wysoka czułość, prostota w obsłudze i szybkość pomiaru oraz ograniczenie błędów diagnostycznych. Te zalety zapewniają im bezkonkurencyjność w skali światowej, stąd tak duże było zainteresowanie tymi rozwiązaniami.

Deventiv Automatic Oral Scanner

Deventiv Automatic Oral Scanner (automatyczny skaner wewnątrzustny nowej generacji)

Które z partnerskich propozycji są najbardziej obiecujące dla MediSensonic?

Każda z nich jest atrakcyjna, bo otwiera nam drogę na światowe rynki. Nawiązaliśmy osobiste relacje z dyrektorami wykonawczymi , VC prezesami największych korporacji odpowiedzialnymi za badania i rozwój, właścicielami prywatnych firm, specjalistami w dziedzinie stomatologii, ortodoncji i protetyki. Chcą z nami współpracować nie tylko firmy dystrybucyjne, ale również lekarze, bo wypełniliśmy lukę w urządzeniach do diagnozowania stanu miazgi. To wysokie zainteresowanie wpisuje się również w najnowsze trendy wśród profesjonalistów zwłaszcza ze Stanów Zjednoczonych, trochę mniej z Europy, ale to tylko kwestia czasu.

Na pewno jednak szykuje się przełom, zarówno w diagnostyce jak i leczeniu. Budzi to już określone obawy firm, w szczególności produkujących implanty i drukarki 3D w stomatologii, stąd te liczne wizyty na naszym stoisku CEO i VP takich firm jak Rapid Shape, 3M, ale również Align czy G&H orthodontics. Bardzo nas cieszy, że tak nieduża firma jak MediSensonic, z kilkudziesięcioosobową załogą może wpływać na kształtowanie przyszłości w stomatologii.

Zamówienia na produkty MediSensonic płyną ze świata, a kiedy rozpocznie się ich realizacja?

W przyszłym roku będziemy realizować te zamówienia. Po zakończeniu badań klinicznych i rejestracyjnych uruchomiona zostanie produkcja, stosownie do wielkości tych zamówień. Prowadzimy w tej sprawie zaawansowane rozmowy z partnerami, którzy się tego podejmą. Na razie jeszcze nie mogę zdradzać szczegółów, ale intensywnie już nad tym pracujemy.

Po powrocie z IDS napływają do nas kolejne zlecenia od firm, lekarzy i deklaracje od dystrybutorów, dlatego to wszystko musimy skrupulatnie przeanalizować. Wymaga to działań proceduralnych, negocjowania umów o sprzedaż licencji, czy też kompletnego know – how. Są też chętni do objęcia pakietu akcji spółki MediSensonic.

Mikrofalowy Tester Żywotności Miazgi (MPVT)

Mikrofalowy Tester Żywotności Miazgi (MPVT)

Firma przekształciła się niedawno w spółkę akcyjną. Jakie są plany związane z jej dalszym rozwojem?

O zmianę statusu firmy staraliśmy się prawie rok, czekając na decyzję wrocławskiego sądu o przekształceniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. To dość długo, tym bardziej, że MediSensonic istnieje na rynku dopiero od 5 lat, a stało się w tym czasie firmą rozpoznawalną w kraju i na świecie. Oczekiwanie na decyzję sądu niepokoiło naszych prywatnych inwestorów, ale wreszcie w lutym otrzymaliśmy tę zgodę. Przygotowujemy się teraz do wejścia na rynek NewConnect. Zamierzamy pozyskać dodatkowy kapitał wśród potencjalnych partnerów na dalszy rozwój innowacyjnych produktów do bezinwazyjnej diagnostyki medycznej i stomatologicznej.

W naszym portfolio, oprócz obu urządzeń stomatologicznych, mamy m.in. sensoryczny materac SOREST z funkcją diagnostyczną i terapeutyczną do wykrywania groźnego dla życia bezdechu sennego, glukometr do bezinwazyjnego pomiaru poziomu cukru, czy ciśnieniomierz do ciągłego pomiaru ciśnienia bez użycia pompowanego mankietu.

Te produkty też cieszą się tak dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych partnerów zagranicznych?

Tak, pokazujemy je również na targach branżowych. Do tej pory myślałem, że naszym największym hitem jest sensoryczny materac, który na targach MEDICA w Niemczech budził duże zainteresowanie partnerów zagranicznych, ale urządzenia stomatologiczne już je przebiły. Przed nami jest jeszcze promocja glukometru i ciśnieniomierza, które chcemy pokazać na światowych imprezach wystawienniczych.

Zamierzamy w tym roku pojechać na targi medyczne do Miami na Florydzie. Dostaliśmy też zaproszenie na targi w Brazylii, w Singapurze, w Japonii i jeszcze w kilku innych miejscach. Musimy tylko zdecydować, gdzie będziemy się pokazywać w pierwszej kolejności, bo jesteśmy za małą firmą, żeby w tych wszystkich ważnych imprezach uczestniczyć. To jest ogromny wysiłek nie tylko finansowy, ale angażujący też wiele osób w takie wydarzenia.

MediSensonic korzysta ze wsparcia finansowego na rozwój nowatorskich technologii?

Mamy coraz więcej prywatnych inwestorów, ale sięgamy też po dotacje z NCBR. W 2022 roku pozyskaliśmy z grantów 20 mln zł na dwa projekty. Jeden na wspomniany glukometr, a drugi na ciśnieniomierz. Urządzenie to będzie wykonane w formie opaski noszonej na ręce z dodatkowym przewodem i elektrodami zakładanymi na ramię. Wyzwaniem dla konstruktorów jest opracowanie miniaturowych sensorów, energooszczędnej i bezprzewodowej, strumieniowej transmisji danych, skutecznych algorytmów przetwarzania tych informacji z ciągłego pomiaru. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej ciśnieniomierz będzie się łączył z bazą danych gromadzonych w chmurze, dostępnych dla lekarza i osoby korzystającej z urządzenia.

Z kolei glukometr do całkowicie bezinwazyjnego pomiaru poziomu cukru we krwi też będzie rozwiązaniem przełomowym. Opieramy się w nim na mikrofalowych technikach pomiarowych. Glucowave nie będzie używał igieł, ani żadnych czujników inwazyjnych wkłuwanych pod skórę pacjenta. Mamy kapitał na rozwój naszych innowacyjnych produktów, a wartość spółki szacujemy na ponad 40 mln zł. To sporo, zważywszy, że trzy lata temu, po jej utworzeniu, rozpoczynaliśmy naszą działalność od zera, mając tylko, pomysły, marzenia i wiedzę techniczną.

Skąd bierze się tak duży sukces firmy MediSensonic? Ubiegłoroczne narody za nowatorskie rozwiązania pomogły spółce w tej rozpoznawalności na rynku MedTech?

Nagrody bardzo nas cieszą, ale to nie one są źródłem naszego sukcesu, tylko innowacyjne rozwiązania. Mamy w spółce bardzo kreatywne osoby i wybitnych specjalistów, którzy skutecznie reagują na potrzeby rynku medycznego i stomatologicznego. Konsekwentnie realizujemy strategię, ustaloną na starcie działalności spółki i dobieramy do naszego zespołu wybitnych specjalistów, aby te wszystkie zamierzenia wykonać. Krok po roku, w sposób profesjonalny i ostrożny robimy to, co sobie założyliśmy. Nasi partnerzy nam ufają, bo jesteśmy wiarygodni, uczciwi i przestrzegamy obowiązujących standardów w każdym działaniu, którego się podejmujemy. Mamy też doskonałych doradców w sprawach zarządzania spółką i całą sferą badawczo-rozwojową. To jest właśnie recepta na sukces.

Naszym najważniejszym priorytetem w rozwoju firmy jest obecnie wejście na rynek NewConnect. Przekształcenie MediSensonic w spółkę akcyjną było z związku z tym konieczne, żeby się o to ubiegać. Nasz debiut na NewConnect planujemy pod koniec tego roku. Jestem przekonany, że uda się to osiągnąć, dzięki kompetencjom, wiedzy i ogromnemu zaangażowaniu zespołu specjalistów w rozwój innowacyjnych technologii do diagnostyki medycznej i stomatologicznej.

 

Rozmawiała Jolanta Czudak

 

Artykuł sponsorowany powstały na zlecenie MediSensonic