Co roku inżynierowie poszczególnych zespołów F1 prześcigają się w staraniach dotyczących ulepszeń bolidów dla swoich kierowców. I gdy już się nam wydaje, że osiągnięto poziom perfekcjonizmu absolutnego, że w temacie prędkości, aerodynamiki, bezpieczeństwa nic więcej nie da się więcej zaproponować – okazuje się, że byliśmy w błędzie.
Oto lista najciekawszych i najważniejszych zmian, które ujrzały światło dzienne w rozpoczętym 16 marca sezonie F1 lub też zostały zapowiedziane i mają być wprowadzane w kolejnych latach.
Zrównoważone materiały konstrukcyjne
Zespół Mercedes-AMG Petronas F1 ogłosił wprowadzenie innowacyjnych, zrównoważonych kompozytów z włókna węglowego w modelu W16 na sezon 2025. Celem jest zastosowanie tych materiałów bez kompromisów w zakresie osiągów na torze. Współpracując ściśle z FIA, zespół dąży do wykazania, że zrównoważone kompozyty mogą spełniać rygorystyczne wymagania techniczne, jednocześnie redukując ślad węglowy samochodu.
Zaawansowane systemy chłodzenia kierowców
W odpowiedzi na ekstremalne warunki temperaturowe, FIA planuje wprowadzenie innowacyjnego systemu chłodzenia dla kierowców od sezonu 2025. System ten, testowany wstępnie podczas Grand Prix Meksyku 2024, opiera się na cyrkulacji schłodzonej wody przez kamizelkę zintegrowaną z kombinezonem kierowcy, co ma na celu utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała podczas wyścigu.
Rewolucja w aerodynamice i konstrukcji bolidów
FIA zaprezentowała udoskonaloną wersję bolidu Formuły 1, który zadebiutuje w 2026 roku. Nowy projekt obejmuje znaczące zmiany wizualne w przednich i tylnych skrzydłach oraz płatach końcowych, wprowadzając bardziej agresywną aerodynamikę. Planowane jest wyeliminowanie systemu DRS na rzecz aktywnej aerodynamiki z ruchomymi elementami skrzydeł. Bolidy mają być lżejsze o około 30 kilogramów, a jednostki napędowe ulegną modyfikacjom: moc silnika spalinowego zostanie zredukowana, podczas gdy moc baterii wzrośnie.
Ponadto, planowane jest wyeliminowanie systemu MGU-H, a energia będzie odzyskiwana wyłącznie podczas hamowania za pomocą MGU-K. Paliwa używane w bolidach będą w pełni zrównoważone.
Hybrydowe jednostki napędowe i zrównoważone paliwa
Formuła 1 kontynuuje prace nad rozwojem w pełni zrównoważonego paliwa, które ma być stosowane zarówno na torze, jak i na drogach publicznych. Obecne hybrydowe jednostki napędowe F1 są najbardziej efektywnymi na świecie, dostarczając więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa niż jakikolwiek inny samochód wyścigowy czy drogowy. Wprowadzenie zrównoważonego paliwa ma na celu dalsze obniżenie emisji i promowanie ekologicznych rozwiązań w motoryzacji.
Systemy monitorowania stanu zdrowia kierowców
W 2025 roku wprowadzone zostaną zaawansowane systemy monitorowania stanu zdrowia kierowców. Te innowacyjne technologie będą w stanie:
- wykrywać oznaki zmęczenia: dzięki zastosowaniu czujników biometrycznych, systemy będą monitorować parametry życiowe kierowców, takie jak tętno, poziom stresu i zmęczenia. W przypadku wykrycia niepokojących sygnałów, zespoły będą mogły szybko reagować, co zwiększy bezpieczeństwo na torze;
- analizować dane w czasie rzeczywistym: zbierane informacje będą analizowane na bieżąco, co pozwoli na natychmiastowe podejmowanie decyzji dotyczących zdrowia kierowców.
Wirtualne samochody bezpieczeństwa
Kolejną innowacją, która zadebiutuje w 2025 roku, są wirtualne samochody bezpieczeństwa. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, te systemy będą w stanie:
- wykrywać wypadki: wirtualne samochody będą monitorować tor i automatycznie reagować na sytuacje awaryjne, co pozwoli na szybsze wprowadzenie procedur bezpieczeństwa;
- zarządzać ruchem na torze: W przypadku wypadku, systemy te będą mogły kierować ruch na torze, minimalizując ryzyko kolejnych incydentów.
Innowacje w systemach hamulcowych
Regulacje techniczne na sezon 2025 wprowadzają również zmiany w systemach hamulcowych. Nowe technologie mają na celu zwiększenie efektywności hamowania, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa kierowców. Zespoły będą mogły korzystać z bardziej zaawansowanych materiałów, co wpłynie na wydajność i trwałość hamulców.
W 2025 roku zespoły F1 będą mogły korzystać z nowoczesnych materiałów w konstrukcji systemów hamulcowych. Wprowadzono takie innowacje jak:
- kompozyty węglowe: dzięki zastosowaniu lekkich i wytrzymałych materiałów, hamulce będą bardziej efektywne, co pozwoli na szybsze zatrzymywanie bolidów;
- ceramika: użycie ceramiki w systemach hamulcowych zwiększy ich odporność na wysokie temperatury, co jest kluczowe podczas długotrwałych wyścigów.
Nowe technologie w F1 wprowadzają również zaawansowane systemy elektroniczne, które mają na celu poprawę efektywności hamowania:
- balans hamulców: kierowcy będą mogli dostosowywać balans hamulców w czasie rzeczywistym za pomocą pokrętła na kierownicy. To pozwoli na lepsze dostosowanie siły hamowania do warunków na torze;
- inteligentne systemy zarządzania: dzięki zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji, systemy hamulcowe będą mogły analizować dane w czasie rzeczywistym, co pozwoli na optymalizację ich działania w zależności od stylu jazdy kierowcy i warunków torowych.
Zdjęcia w artykule pochodzą z oficjalnego fan page’a F1.