Taki Kolektyw będzie wspierać autorów, głównie z obszarów nowych technologii i gamingu, w rozwijaniu swoich kanałów, tworzeniu jakościowych treści oraz nawiązywaniu relacji z markami.
Kto tworzy Taki Kolektyw?
Taki Kolektyw to wspólna inicjatywa trzech twórców internetowych: Dawida Kosińskiego i Marcina Połowianiuka (Kanał o Technologii), Michała Pisarskiego (Michał Pisarski Tech) oraz Roberta Sierpińskiego (eksperta od komunikacji i marketingu).
Taki Kolektyw skupia obecnie ponad trzydziestu twórców, którzy łącznie zgromadzili ponad 2 miliony subskrybentów na YouTube oraz ponad milion na TikTok. Są to głównie kanały o tematyce technologicznej i gamingowej. Dawid Kosiński i Marcin Połowianiuk odpowiadają za obszar technologiczny, a Michał Pisarski za gamingowy. Wszyscy wspólnie będą wspierać twórców z pozostałych obszarów grupy, jak m.in. fotografia, AGD, motoryzacja czy nauka. Z kolei Robert Sierpiński jest odpowiedzialny za biznesową stronę projektu.
– Działamy w branży nowych technologii od kilkunastu lat, współpracowaliśmy przy wielu projektach, znamy się też prywatnie. I właśnie z tych prywatnych rozmów zrodził się pomysł na Taki Kolektyw – inicjatywę, której z naszej perspektywy brakuje na polskim rynku. Inicjatywę, która wspiera także początkujących twórców internetowych. W tym celu, na bazie swoich doświadczeń i znajomości branży, zidentyfikowaliśmy trzy obszary, w których szczególnie chcemy im pomóc. Są to zarządzanie czasem, doświadczenie i finanse – mówi Robert Sierpiński, co-founder i business lead Takiego Kolektywu.
Trzy główne wyzwania początkujących twórców internetowych
Wiele osób, która zaczyna swoją przygodę z tworzeniem treści w internecie, często ma problem by zaistnieć w szerokiej świadomości widzów. Według założycieli Takiego Kolektywu początkujący twórcy internetowi, aby wejść na wyższy poziom (i działać skutecznie i z satysfakcją) powinni uporządkować trzy obszary:
Zarządzanie czasem
– Treści wideo, które docierają do nas na takich platformach jak YouTube czy TikTok to często efekt wielu godzin, a nawet dni pracy. Research tematów, rozpisanie scenariusza, nagrywanie, montaż, udźwiękowienie – to zajmuje mnóstwo czasu, szczególnie jeśli robi się to w pojedynkę. To duże wyzwanie, szczególnie dla początkujących twórców, dla których nagrywanie filmów jest często zajęciem dodatkowym, realizowanym w czasie wolnym od pracy, obowiązków i spraw prywatnych – mówi Michał Pisarski, co-founder Takiego Kolektywu.
Doświadczenie
– Założyć swój kanał może każdy – jednak nie każdy potrafi go rozwinąć w pełnoprawny projekt. Poza czasem i zaangażowaniem kluczowa jest znajomość platformy, na której chce się publikować. Trzeba rozumieć panujące na niej zasady, wiedzieć co na niej „trenduje”, jak zachowują się jej użytkownicy i jaka forma przekazu najlepiej do nich przemawia. Do tego dochodzą kwestie warsztatowe: umiejętność opracowania interesującego tematu, stworzenia angażującego formatu oraz jego promocji. Nawet najbardziej oryginalni i autentyczni twórcy nie przebiją się bez systematyczności, warsztatu i wiedzy – dodaje Marcin Połowianiuk, co-founder Takiego Kolektywu.
Finanse
– Rosnąca liczba widzów i wyświetleń to ogromna satysfakcja dla każdego twórcy. To też dużo pracy i czasu. Dlatego w pewnym momencie twórca musi podjąć decyzję czy w pełni poświęcić się swojej pasji. Właśnie tutaj na pierwszy plan wchodzi aspekt finansowy. Wielu wartościowych autorów staje przed dylematem – z jednej strony chcą zarabiać na swojej twórczości, z drugiej nie chcą się „sprzedać” i reklamować byle czego. Profesjonalni twórcy pokazują, że możliwość zarabiania na swojej twórczości i autentyczność są jak najbardziej do pogodzenia – dodaje Dawid Kosiński co-founder Takiego Kolektywu – Do tego dochodzi też kwestia dotarcia do firm i marek z propozycjami współpracy. Z drugiej strony, nie wszystkie firmy i marki mają czas i zasoby, by być na bieżąco z materiałami twórców internetowych i siłą rzeczy przegapiają dodatkowe możliwości promocji, bo Twórcy nie wiedzą jak do nich dotrzeć.
Plany Takiego Kolektywu
Założyciele Takiego Kolektywu zamierzają dzielić się swoją wiedzą, dobrymi praktykami i doświadczeniem ze współpracującymi twórcami. W tym celu będą organizować dla nich dedykowane, bezpłatne szkolenia i warsztaty. Będą ich również zapraszać do tworzenia wspólnych materiałów i promować na własnych kanałach.
W planach Takiego Kolektywu są także nowe formaty na YouTube, nieobecne dotąd na polskim rynku. Dwa projekty są zaplanowane na styczeń i będą zrzeszać zarówno znanych twórców technologicznych i gamingowych, jak i tych mniejszych – w każdym przypadku, ekspertów w swoich dziedzinach.
Główną siedzibą Takiego Kolektywu jest Muzeum Gier i Technologii w Białymstoku. W tym miejscu twórcy współpracujący z Kolektywem będą mogli bezpłatnie nagrywać materiały przy użyciu profesjonalnego sprzętu. Muzeum będzie również miejscem do szkoleń i warsztatów, spotkań z widzami oraz wydarzeń specjalnych. W nowym roku Taki Kolektyw ma w planach wystartować z kolejną lokalizacją w Warszawie.
Taki Kolektyw będzie też wspierać twórców w poszukiwaniu i realizacji współprac reklamowych. Z kolei firmom i markom zamierza pomagać w wyszukiwaniu mniej znanych, ale tworzących jakościowe treści Twórców, a także w koordynowaniu kampanii komercyjnych z ich udziałem.