AkzoNobel znany jest w branży ze swojego innowacyjnego podejścia do rozwoju produktów w kierunku bardziej przyjaznych użytkownikom i środowisku. Już teraz produkuje m.in. farby, które oczyszczają powietrze, są odporne nawet na ekstremalnie wysokie temperatury czy niesprzyjające warunki. W portfolio firmy są także powłoki, które zmniejszają opór wody, dzięki czemu jednostki pływające mogą ograniczyć zużycie paliwa, a tym samym mają mniejszy wpływ na zanieczyszczenie środowiska.
8 stycznia br. ruszyła platforma Paint The Future – jest to konkurs organizowany przez AkzoNobel dla startupów i scaleupów i jednocześnie miejsce do nawiązywania nowych kontaktów z innymi firmami, innowatorami oraz ekspertami AkzoNobel.
Poszukiwane rozwiązania
W ramach konkursu AkzoNobel szuka startupów i scaleupów, których pomysły mają szansę zrewolucjonizować przyszłość branży farb i powłok. Wyznaczono pięć obszarów, w ramach których przyjmowane są kreatywne pomysły, nietuzinkowe rozwiązania oraz nieszablonowe projekty do projektu Paint the Future:
1. Inteligentna aplikacja farb i powłok
Jak Twoje rozwiązanie może zmienić lub ulepszyć sposób, w jaki klienci stosują produkty AkzoNobel? W tej kategorii firma poszukuje startupów, których rozwiązania sprawią, że nakładanie farb czy powłok stanie się prostsze, czystsze, bezpieczniejsze w użyciu i pomoże zmniejszyć ilość odpadów, czasu i/lub wysiłku związanego z konkretnym procesem aplikacji.
2. Lepsze właściwości
Jaką nową funkcję może zaoferować Twoja technologia, aby powłoki były czystsze i bardziej odporne na czynniki zewnętrzne? W tym obszarze poszukiwane są rozwiązania, które sprawią, że powłoki będą odporne np. na odciski palców czy wszelkie zabrudzenia, lub będą „wchodzić” w interakcje z otoczeniem, reagować na bodźce zewnętrzne i dostosowywać swoje właściwości, aby zapewnić korzyści w zakresie wydajności. Mowa tu na przykład o powłokach, które są odporne na upał i promienie UV, zmniejszają absorpcję ciepła i zużycie energii czy nawet oczyszczają powietrze dzięki właściwościom przeciwdrobnoustrojowym.
Przykładem jest farba Dulux EasyCare, ze swoją unikalną technologią odpychania płynnych plam. Dzięki zamianie plamy w drobne cząsteczki, staje się ona łatwiejsza do zmywania.
3. Racjonalne wykorzystanie zasobów
W jaki sposób Twoje rozwiązanie umożliwiłoby cykliczne wykorzystanie materiałów w dowolnym punkcie łańcucha wartości? Circular economy oznacza znalezienie alternatywnych źródeł dla surowców, a także rozszerzenie funkcjonalności materiałów w farbach i powłokach po ich użyciu. W tej kategorii poszukiwane są rozwiązania, które pozwolą zmniejszyć ilość odpadów w sposób zrównoważony i opłacalny.
Przykłady takich rozwiązań: w przypadku współpracy AkzoNobel z holenderską firmą Black Bear zużyte opony samochodowe są zbierane na sadzę i stosowane jako pigment w powłokach proszkowych.
4. Biologia źródłem inspiracji
W jaki sposób Twoje rozwiązanie, zawierające technologię bioaktywną, może zapewnić lepszą wydajność lub innowacyjne funkcje powłok oraz farb? Produkty AkzoNobel są najwyższej jakości i opierają się na wieloletnich badaniach i doświadczeniach – w dużej mierze na chemii tradycyjnej. Teraz firma pragnie pójść o krok dalej i przy produkcji wykorzystywać technologię bioaktywną. W tej kategorii poszukiwane są rozwiązania z zakresu nauk przyrodniczych, które pozwolą zapewnić dodatkowe właściwości w żywicach i powłokach.
Przykładem takiego rozwiązania jest współpraca AkzoNobel z mikrobiologami, którzy przyczynili się do poprawy długoterminowej trwałości lakieru na bazie wody.
5. Zarządzanie wynikami badań
W jaki sposób można gromadzić i zwiększać dane bardziej innowacyjnie, aby prognozy dotyczące rzeczywistej powierzchni były dokładniejsze? W tym obszarze poszukiwane są rozwiązania, które zapewnią skuteczne sposoby przewidywania rzeczywistej wydajności naszych farb i powłok, co pomoże przyspieszyć proces wprowadzania nowych produktów na rynek.
Przykład takiego rozwiązania to narzędzie Intertrac Vision, które dzięki analizie danych o położeniu statków morskich, pomaga bezpośrednio zaoszczędzić paliwo.
Jesteś startupem i wpadłeś na pomysł rozwiązania, które odpowiada na jedno z wyżej wymienionych wyzwań? Masz już wyraźny dowód swojej koncepcji, który jest gotowy do dalszego rozwoju? Nie czekaj, tylko zgłoś się do konkursu Paint The Future.
Jeżeli jednak nie masz żadnego pomysłu, ale chcesz przekazać swoją wiedzę branżową, wciąż możesz dołączyć do społeczności Paint The Future i dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi użytkownikami.
Jak aplikować to The AkzoNobel Startup Challenge?
Każdy startup czy scaleup, którego dziedzina pokrywa się z powyżej przedstawionymi obszarami, może w dowolnej chwili zgłosić się do konkursu Paint The Future i następnie skontaktować się z ekspertami AkzoNobel.
Co więcej, jeden startup może zgłosić nawet kilka pomysłów w różnych obszarach. Poszukiwane są rozwiązania, które zostały już wypróbowane i przetestowane, są gotowe do wdrożenia i produkcji na masową skalę.
Jeżeli Twoje rozwiązanie:
- ma znaczący wpływ na efekt końcowy,
- jest gotowe do dalszego rozwoju,
- odpowiada strategii i sposobom działania AkzoNobel,
- jest rentowne,
- ma wkład w zrównoważony rozwój,
- posiada tzw. wow factor
nie czekaj tylko zgłoś się do konkursu Paint The Future, korzystając z platformy letspaintthefuture.com.
Zwycięzcy konkursu Paint The Future będą mieli szansę na rozpoczęcie współpracy z firmą AkzoNobel. Zgłoszenia do konkursu przyjmowane są do 8 marca br. Finaliści zostaną ogłoszeni 14 maja podczas uroczystej gali w Amsterdamie.
Poszanowanie dla własności intelektualnej
Co istotne, każdy startup, który zgłosi swój pomysł w konkursie Paint The Future, będzie miał pewność, że jego własność intelektualna będzie chroniona. Natomiast wszelkie dodatkowe informacje przekazane w procesie zgłoszeniowym będą jawne, by mogły stać się inspiracją dla innych uczestników konkursu.
– Aby tworzyć i utrzymywać zrównoważone przedsiębiorstwa, kluczowa jest ochrona własności intelektualnej wszystkich partnerów biznesowych. Będziemy kierować procesem współpracy między startupami i AkzoNobel – podsumowuje Sarah Sahans, Director Patents w AkzoNobel.
O AkzoNobel
AkzoNobel to firma z pasją do malowania. Od 1792 roku jesteśmy ekspertem w produkcji farb i lakierów, kreującym standardy w kolorze i ochronie powierzchni. Nasze portfolio zawiera światowej klasy marki, takie jak Dulux, International, Sikkens i Interpon – które cieszą się zaufaniem klientów na całym świecie. Firma z siedzibą główną w Holandii działa w ponad 80 krajach i zatrudnia około 35 000 pracowników, którzy z pasją dostarczają wysokiej jakości produkty i usługi, zgodnie z oczekiwaniem naszych klientów. Więcej informacji na stronie www.akzonobel.com.