Kontomierz.pl – przebić się do świadomości banków

Dodane:

Lech Romański Lech Romański

Udostępnij:

Dotacje z działania 8.1 PO IG mają w branży niezbyt ciekawą opinię. Wpływ na to ma biurokratyzacja projektu oraz wątpliwa jakość większości serwisów, które powstają za bardzo duże pieniądze. Kontomierz.pl to startup, który jest wyjątkiem od tej reguły. Rozmawiamy z jego twórcą, Marcinem Truszelem.

Dotacje z działania 8.1 PO IG mają w branży niezbyt ciekawą opinię. Wpływ na to ma biurokratyzacja projektu oraz wątpliwa jakość większości serwisów, które powstają za bardzo duże pieniądze. Kontomierz.pl to startup, który jest wyjątkiem od tej reguły. Rozmawiamy z jego twórcą, Marcinem Truszelem.

Pewnie nie każdy z naszych czytelników wie, czym jest Kontomierz.pl, dlatego może w skrócie opisz, co serwis oferuje użytkownikom.

Kontomierz.pl to nowoczesne narzędzie, którego zadaniem jest pomoc w zarządzaniu osobistymi finansami i planowaniem wydatków. Kontomierz importuje historię transakcji ze wszystkich kont bankowych, jakie posiada użytkownik. Ponadto, zakładka „portfel” pozwala na ręczne dodawanie transakcji gotówkowych, co daje pełny obraz finansów wpływów i wydatków. Kontomierz automatycznie przypisuje transakcje do poszczególnych kategorii i daje możliwość szybkiego ich wyszukiwania. Dostarcza przejrzystych wykresów, obrazujących poziom wydatków na różne cele. Użytkownik może skorzystać z opcji powiadomień w przypadku zdarzeń szczególnych na swoim koncie, np. pobraniu prowizji czy przyjściu pensji. Może również ustawić limit miesięcznych wydatków dla poszczególnych kategorii lub „świnkę skarbonkę”, która będzie przypominać o odkładaniu pieniędzy na wybrany cel. Ponadto, aplikacja tworzy spersonalizowane rekomendacje ofert różnych banków, które byłyby najkorzystniejsze dla danej osoby.

Jakimi wynikami może pochwalić się Kontomierz?

30 tys. zarejestrowanych użytkowników, 120 tys. wizyt miesięcznie, 1 200 000 odsłon.

Miesiąc temu, po gruntownych zmianach, projekt niejako wystartował od nowa. Co dokładnie zostało zmienione i czemu?

W badaniach okazało się, że w rodzinach zwykle domowym budżetem zajmują się kobiety, czyli zupełnie inaczej niż wyglądałoby to z naszych statystyk. Z drugiej strony wśród naszych użytkowników wyodrębniła się grupa użytkowników aktywnie zarządzających swoimi finansami, z dużymi dochodami i aktywami, którym brakowało analiz inwestycji. To naturalna grupa docelowa do płatnych usług premium. Z myślą o tych dwóch grupach przebudowaliśmy i przeprojektowaliśmy nowy Kontomierz.

W jednym z wywiadów tuż po starcie projektu mówiłeś, że nie skupiasz się na monetyzacji. Czy udało się opracować jakiś model biznesowy? Kontomierz jest rentowny?

Planujemy osiągnięcie rentowności na początku 2012 roku. Obecnie model biznesowy oparty jest o trzy filary:

  • Jak największy ruch z darmowej części aplikacji oraz od niezalogowanych użytkowników – przychody z prowizji od zakupów nowych poleconych przez Kontomierz produktów finansowych oraz reklamy.
  • Usługi B2B dla instytucji i portali finansowych – sprzedaż raportów i monitoring rynku produktów finansowych, udostępnianie porównywarek kont, usługi doradcze i IT dla banków.
  • Rozwój zaawansowanych funkcji portalu, głównie związanych z zarządzaniem inwestycjami i sprzedaż w modelu premium.

Czy Kontomierz.pl ma lub szuka inwestora?

Przez ostatnie dwa lata projekt finansowany był z programu 8.1, teraz zaczynamy utrzymywać się sami. Szukamy też inwestora do realizacji naszych nowych pomysłów dla sektora B2B.

Prowadząc tego typu startup trzeba ściśle współpracować z bankami. Jak układa się ta współpraca? Jaki jest sposób na przekonanie do siebie dużych instytucji?

Banki powoli przekonują się do naszej usługi, z niektórymi współpraca układa nam się bardzo dobrze. Dzięki specyficznej metodzie integracji z systemami transakcyjnymi tzw. screenscrapingowy ta współpraca nie musi być ścisła, importujemy dane z kont banków, z którymi nie mamy umowy.

Kontomierz istnieje już ponad 2 lata, czyli całkiem sporo jak na startup. Ciężko było przetrwać ten początkowy etap?

Dzięki dotacji z 8.1 nie było nam źle.

Co było najtrudniejsze w prowadzeniu startupu przez pierwsze dwa lata? Jakie były największe wyzwania?

Utrzymać wizję pomimo początkowych trudności, przebicie się do świadomości banków.

Jakie plany na przyszłość?

Z jednej strony dalszy rozwój Kontomierza – coraz więcej usług, lepsza przejrzystość, wprowadzenie kont premium, z drugie strony nowy kierunek B2B, usługi dla banków i firm.

W imieniu redakcji MamStartup.pl życzę Ci powodzenia w realizacji tych planów, dzięki za wywiad!