Kupuj bez opuszczania czatu: OpenAI otwiera ChatGPT na sprzedawców Etsy i Shopify

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Kupuj bez opuszczania czatu: OpenAI otwiera ChatGPT na sprzedawców Etsy i Shopify

Udostępnij:

OpenAI wprowadza funkcję „Instant Checkout” oraz towarzyszącego jej „Agentic Commerce Protocol”. Firma ogłasza erę tzw. handlu agentowego.

ChatGPT już nie tylko do szukania informacji

Wprowadzenie nowej funkcjonalności oznacza, że ChatGPT nie tylko pomaga w znalezieniu produktów, ale również umożliwia ich zakup. Obecnie system wspiera zakupy pojedynczych przedmiotów, jednak w planach jest dodanie koszyków wieloprzedmiotowych oraz rozszerzenie dostępności o kolejnych sprzedawców i regiony.

Jak podaje komunikat prasowy OpenAI handel agnetowy (ang.agentic commerce) ma na celu ułatwienie zakupów ponad 700 milionom użytkowników, którzy co tydzień korzystają z narzędzia. Usługa, współtworzona ze Stripe, początkowo jest dostępna dla amerykańskich użytkowników wersji Plus, Pro oraz Free, umożliwiając zakupy bezpośrednio u amerykańskich sprzedawców Etsy. W najbliższej przyszłości dołączą do nich handlowcy z platformy Shopify, w tym takie marki jak Glossier, SKIMS i Spanx.

Jak to działa?

Dla kupujących proces ma być płynny – przejście od czatu do finalizacji zakupu zajmuje zaledwie kilka kliknięć. Użytkownicy, którzy zadają pytania o zakupy, na przykład „najlepsze buty do biegania poniżej 100 USD”, zobaczą najbardziej trafne, organiczne i niesponsorowane produkty z sieci. Jeśli dany produkt obsługuje Instant Checkout, mogą oni wybrać opcję „Kup”, potwierdzić szczegóły zamówienia, wysyłki i płatności (używając np. zapisanej karty subskrybenta), a następnie sfinalizować transakcję bez opuszczania okna czatu.

Model biznesowy i kontrola sprzedawcy

Jak podaje komunikat prasowy OpenAI, ChatGPT działa w tym procesie wyłącznie jako agent AI użytkownika, bezpiecznie przekazując informacje między kupującym a handlowcem. Zamówienia, płatności i realizacja pozostają w gestii sprzedawcy, który wykorzystuje swoje istniejące systemy.

Dla sprzedawców usługa ta jest nowym sposobem dotarcia do milionów osób, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej kontroli nad systemami płatności i relacjami z klientami. Usługa jest bezpłatna dla użytkowników końcowych, nie wpływa na ceny produktów i nie ma wpływu na organiczne wyniki wyszukiwania w ChatGPT. Sprzedawcy ponoszą niewielką opłatę od zrealizowanych transakcji. Przy rankingu identycznych produktów, ChatGPT bierze pod uwagę czynniki takie jak dostępność, cena, jakość, to, czy sprzedawca jest głównym dostawcą, a także włączenie Instant Checkout.

Czytaj także: