ChatGPT już nie tylko do szukania informacji
Wprowadzenie nowej funkcjonalności oznacza, że ChatGPT nie tylko pomaga w znalezieniu produktów, ale również umożliwia ich zakup. Obecnie system wspiera zakupy pojedynczych przedmiotów, jednak w planach jest dodanie koszyków wieloprzedmiotowych oraz rozszerzenie dostępności o kolejnych sprzedawców i regiony.
Jak podaje komunikat prasowy OpenAI handel agnetowy (ang.agentic commerce) ma na celu ułatwienie zakupów ponad 700 milionom użytkowników, którzy co tydzień korzystają z narzędzia. Usługa, współtworzona ze Stripe, początkowo jest dostępna dla amerykańskich użytkowników wersji Plus, Pro oraz Free, umożliwiając zakupy bezpośrednio u amerykańskich sprzedawców Etsy. W najbliższej przyszłości dołączą do nich handlowcy z platformy Shopify, w tym takie marki jak Glossier, SKIMS i Spanx.
Jak to działa?
Dla kupujących proces ma być płynny – przejście od czatu do finalizacji zakupu zajmuje zaledwie kilka kliknięć. Użytkownicy, którzy zadają pytania o zakupy, na przykład „najlepsze buty do biegania poniżej 100 USD”, zobaczą najbardziej trafne, organiczne i niesponsorowane produkty z sieci. Jeśli dany produkt obsługuje Instant Checkout, mogą oni wybrać opcję „Kup”, potwierdzić szczegóły zamówienia, wysyłki i płatności (używając np. zapisanej karty subskrybenta), a następnie sfinalizować transakcję bez opuszczania okna czatu.
Model biznesowy i kontrola sprzedawcy
Jak podaje komunikat prasowy OpenAI, ChatGPT działa w tym procesie wyłącznie jako agent AI użytkownika, bezpiecznie przekazując informacje między kupującym a handlowcem. Zamówienia, płatności i realizacja pozostają w gestii sprzedawcy, który wykorzystuje swoje istniejące systemy.
Dla sprzedawców usługa ta jest nowym sposobem dotarcia do milionów osób, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej kontroli nad systemami płatności i relacjami z klientami. Usługa jest bezpłatna dla użytkowników końcowych, nie wpływa na ceny produktów i nie ma wpływu na organiczne wyniki wyszukiwania w ChatGPT. Sprzedawcy ponoszą niewielką opłatę od zrealizowanych transakcji. Przy rankingu identycznych produktów, ChatGPT bierze pod uwagę czynniki takie jak dostępność, cena, jakość, to, czy sprzedawca jest głównym dostawcą, a także włączenie Instant Checkout.