Po przywróceniu obostrzeń epidemicznych pod koniec 2020 roku, zainteresowanie książkami, ebookami czy audiobookami wśród Polaków znacznie wzrosło. Potwierdzają to statystki Legimi, lidera abonamentowego dostępu do cyfrowych książek w Polsce. Liczba klientów, liczona jako suma abonentów i klientów korporacyjnych oraz bibliotecznych, na koniec IV kwartału 2020 przekroczyła już wartość 120 tys. a liczba abonentów wzrosła r/r o 66 proc. osiągając poziom blisko 86 tys.aktywnych kont.
– W IV kwartale 2020 roku, gdy Polacy mierzyli się z drugą falą pandemii, zauważyliśmy znaczny wzrost zainteresowania cyfrową rozrywką, z której można korzystać bez konieczności wychodzenia z domu – mówi Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi – Jak wskazują eksperci, rynek e-książek w Polsce rośnie średnio ok. 50 proc. rok do roku. W Legimi notujemy średnie tempo wzrostu na poziomie przekraczającym 60 proc.
Legimi zadebiutuje na giełdzie już jutro
Polacy nie tylko częściej sięgają po e-książki, ale także mocno upodobali sobie modele subskrypcyjne. Najnowsze dane pokazują, że już co drugi dorosły (49 proc.) korzysta z usług w abonamencie. Obecnie firmy udostępniające usługi w modelu subskrypcyjnym są na najbardziej stabilnej pozycji, dlatego Legimi od kilku miesięcy prowadziło działania mające na celu przeprowadzenie debiutu giełdowego na rynku NewConnect. Wejście na giełdę odbędzie się 14 kwietnia 2021.
– Celem wprowadzenia akcji spółki do obrotu na rynku alternatywnym jest budowa stabilnych relacji inwestorskich i systematyczne budowanie wizerunku wiarygodnej, stabilnej, dojrzałej i dobrze zarządzanej firmy. W dłuższym terminie cechy te chcemy przełożyć na odblokowanie dodatkowych możliwości pozyskiwania finansowania na szybszy rozwój w kolejnych latach – mówi Mikołaj Małaczyński, Legimi.
Coraz częściej wybieramy książki online
Mimo pandemii wzrasta zainteresowanie czytelnictwem. Spędzamy więcej czasu w domach, co za tym idzie spotkania ze znajomymi zmieniliśmy na wieczory na kanapie z książką. Legimi w minionym roku zaraportowało wydawcom sprzedaż 1 mln książek elektronicznych.
W pandemii zwiększonym zainteresowaniem cieszą się firmy, które swoją działalność prowadzą głównie w internecie. W minionym roku, według danych KRD17 proc. Polaków deklaruje, że kupuje więcej książek lub audiobooków. Według badań Nielsena w ubiegłym roku w Polsce sprzedano około 100 milionów egzemplarzy książek, a klienci wydali na nie łącznie około 2,1 mld zł. Jednak to branża e-booków i audiobooków zyskuje najbardziej na popularności w trakcie pandemii. Dotychczas ta niewielka część rynku, zyskuje coraz więcej zwolenników. Niewątpliwie pozytywny wpływ na zainteresowanie ebookami miało też wpływ obniżenie podatku od tego typu produktów, z 23% na 5%, która nastąpiła na koniec 2019 roku. Dzięki temu książki elektroniczne stały się bardziej przystępne cenowo dla wszystkich.
–W różnych branżach transformacja cyfrowa społeczeństwa przyspieszyła w minionym roku nawet o 3 lata. Również w bibliotekach zmiany okazały się bardziej dynamiczne niż wcześniej – już w ponad 700 placówkach w Polsce znajdziemy książki elektroniczne od Legimi – dodaje Mikołaj Małaczyński, Legimi.