Inteligentne wagi – szybsze zakupy od samego początku
Pierwszym testowanym rozwiązaniem jest inteligentna waga, która znajduje się już na dziale owocowo-warzywnym. Urządzenie, wyposażone w system rozpoznawania produktów, samodzielnie sugeruje możliwe opcje na podstawie kształtu i wagi towaru. Przykładowo, po umieszczeniu grejpfruta na wadze, ekran wyświetla kilka propozycji do wyboru, takich jak grejpfrut, mango czy granat. Klient może wybrać odpowiednią opcję, a waga automatycznie drukuje etykietę.
To rozwiązanie nie tylko oszczędza czas klienta, ale również przyczynia się do redukcji kolejek przy kasach, gdzie proces ważenia owoców i warzyw często bywa wąskim gardłem. Co istotne, waga została zaprojektowana przez Mettler Toledo, jednego z liderów w branży technologii ważenia.
Nowe oprogramowanie kas samoobsługowych
Drugą innowacją testowaną w warszawskim sklepie jest nowe oprogramowanie kas samoobsługowych. Nowy system, bardziej przyjazny dla użytkownika, prowadzi klienta przez cały proces zakupowy za pomocą wskazówek głosowych i wizualnych.
Na przykład, w trakcie skanowania produktów pojawia się komunikat przypominający o zeskanowaniu torby, wraz z możliwością wyboru jednej z opcji: papierowej lub plastikowej. Ponadto klienci mogą w każdej chwili wezwać pracownika przyciskiem dotykowym, co jest usprawnieniem w porównaniu z wcześniejszym systemem.
Podczas finalizacji zakupów wyświetla się obrazkowa instrukcja, jak zakończyć proces – przyłożyć kartę do terminala płatniczego. Choć monitor używany w nowych kasach to ten sam model (Diebold Nixdorf BA93), co w innych lokalizacjach Lidla, kluczową różnicą jest oprogramowanie, które ma usprawniać proces samoobsługi.
Czy te innowacje dadzą przewagę Lidlowi?
Inteligentne technologie w handlu detalicznym to trend, który przyciąga uwagę największych graczy na rynku. Warto przypomnieć, że Biedronka już wcześniej wprowadziła system rozpoznawania produktów na wagę w swoich kasach samoobsługowych. Tam zainstalowane kamery identyfikują produkty po kolorze i kształcie, co minimalizuje ryzyko pomyłek podczas wyboru.
Lidl testuje obecnie rozwiązania w dwóch oddzielnych systemach: inteligentnej wadze i zaktualizowanych kasach samoobsługowych. Być może kolejnym krokiem będzie ich integracja.