C-Voucher to projekt wspierany przez Komisję Europejską, a koordynowany przez znany polskim startupom FundingBox. Jego głównym celem jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w ich podróży w kierunku circular economy, poprzez wsparcie finansowe i merytoryczne. Głównym elementem wsparcia jest włączenie do pomocy nowego sposobu na kreatywne rozwiązywanie problemów czyli design thinking.
Przedstawiciele C-Voucher stworzyli ekosystem ekspertów, agencji regionalnych, twórców technologii, klastrów, designerów, mentorów biznesowych i małych firm który wspiera firmy biorące udział w projekcie. Pierwsze nabory MŚP ruszyły w 2018 roku, a do projektu dołączyły firmy z Francji, Rumuni, Danii, Szwecji i Bułgarii. Dotychczas, niestety, nie było jeszcze nagrodzonych pomysłów z Polski.
Ola Skalska jest manager projektu C-Voucher. Zarządza konsorcjum 13 partnerów z 6 krajów europejskich. W ramach FundingBox odpowiada za wdrażanie międzynarodowych projektów w obszarze circular economy i inicjatyw dla innowacyjnego przemysłu. Postanowiliśmy porozmawiać z Olą i zapytać ją o dlaczego gospodarka okrężna jest tak ważna, dlaczego w projekcie jest tak mało Polaków oraz kiedy rusza kolejna edycja programu.
Czym właściwie jest gospodarka okrężna i dlaczego to tak ważny temat?
Jesteśmy, jako społeczeństwo, w punkcie, w którym mądre zarządzanie zasobami naturalnymi staje się koniecznością, a nie wyjątkiem. Idea polega na tym, żeby przechodzić od liniowego procesu „kup, zużyj, wyrzuć”, do takiego o szczelnym obiegu, gdzie straty są systematycznie i skutecznie wykluczane. W naszym ostatnim konkursie jeden z laureatów stworzył projekt, w którym skupuje części komputerów i wymienia je na nowe. Inny młody zespół zaprojektował laptopa z wieloma wymiennymi modułami, dzięki temu naprawa tego sprzętu jest łatwa i nisko kosztowa. To są pomysły, których szukamy.
Czyli idea jest taka, by wielokrotnie wykorzystywać ten sam produkt?
Dokładnie tak. Myślimy o efektywniejszym wykorzystaniu zasobów poprzez m.in. projektowanie produktów tak, by po zakończeniu ich życia, można je ponownie włączyć do obiegu oraz o modelach biznesowych, które pozwalają wielokrotnie wykorzystywać ten sam produkt. Możemy policzyć dokładnie ile taka zmiana przyniesie gospodarce. Już dziś szacuje się, że ta zmiana wyłącznie w UE da oszczędności na poziomie 464 mld euro rocznie, czyli prawie 4 proc. PKB. To są dane, których nie da się nie zauważyć. Tym właśnie jest gospodarka okrężna (z ang. circular economy).
W jaki sposób gospodarka okrężna może znaleźć swoje zastosowanie?
Jestem pewna, że znajdzie je i to w każdej gałęzi gospodarki, gdzie pomoże ograniczyć zużycie zasobów naturalnych. Już teraz w naszym otoczeniu coraz częściej powstają nowe modele, które promują wykorzystanie tego samego produkty, przez więcej niż jedną osobę, więcej niż jeden raz jak np. Airbnb, OLX, czy Uber. Są to przykłady sharing economy. Jest tego coraz więcej. W naszym projekcie skupiamy się na sektorach gospodarki takich jak produkcja (manufakturing), tekstylia, zdrowie, zasoby wodne i rolno-spożywcze. Jesteśmy pewni, że temat gospodarki okrężnej, prędzej czy później, dotrze wszędzie. Liczymy, że nasz projekt po prostu przyspieszy te działania.
Jakich projektów poszukujcie i co możecie im zaproponować?
Poszukujemy dwóch typów kandydatów. Takich, którzy posiadają gotowy produkt lub model biznesowy, który jest zgodny z ideą obiegu zamkniętego, lub wiedzą, jak swoją firmę zmienić, by była ona w zgodzie z gospodarką okrężną. Takie inicjatywy mogą liczyć na 60 tys. euro finansowania i do dziewięciu miesięcy akceleracji. Przykładem laureata pierwszego konkursu był projekt Pyxo, promujący pojemniki na żywność wielokrotnego użytku, gdzie klient końcowy osiąga dodatkowe korzyści z bycia eko. Pomysłów może być nieskończenie wiele i wszystkie chętnie zobaczymy w najbliższym naborze. Zgłoszenia do programu akceleracji będziemy przyjmować ponownie od 1 października do 31 grudnia 2019.
A drugi typ kandydatów?
Drugi typ projektów to takie, które dopiero szukają swojej drogi do okrężnego modelu i chcą spróbować swoich sił w roli Adoptersa. Dla każdego z 42 MŚP z tej grupy przeznaczamy 15 tyś euro oraz wsparcie ekspertów na przybliżenie się do celu. Tutaj zgłoszenia przyjmujemy do końca października 2019. Więcej informacji znaleźć można na naszej stronie.
W ramach projektu współpracujecie z wieloma organizacjami z całej Europy. Jak to wpływa na skalę projektu?
Mamy partnerów w sześciu europejskich państwach, a wśród nich m.in. MADE, Lifestyle and Design Cluster, Blumorpho, Arla, NUECA czy Green Ship of the Future , do tego regionalne agencje rozwoju i wiele innych interesujących ludzi. Mamy do dyspozycji ekspertów i zasoby tych partnerów, co pozwala szybko zmieniać plany w rzeczywistość.
Jakie organizacje z Polski biorą udział w projekcie?
W Polsce głównymi partnerami są Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. i NEUCA . Obie firmy mogą być pierwszym punktem informacji dla kandydatów z Polski.
W pierwszym naborze pojawiło się 87 projektów. Tylko 3 z nich pochodziły z Polski. Dlaczego tak mało? Jak to zmienić?
Mamy wiele kanałów dotarcia do potencjalnych kandydatów i wierzymy, że świadomość w Polsce stale wzrasta. W tym roku napływ polskich pomysłów na pewno wzrośnie. Jesteśmy zdania, że polski rynek ma w tym temacie ogromny potencjał.
Społeczność C-Voucher: jakie możliwości daje, dlaczego warto do niej dołączyć, jak to zrobić?
Stworzyliśmy przestrzeń wymiany pomysłów, w której każdy może znaleźć swoje miejsce. Przedsiębiorcy mogą otrzymać tam pomoc od partnerów konsorcjum, poczytać o nadchodzących wydarzeniach, zainspirować się newsami i poznać możliwości finansowania swoich pomysłów.
Podsumowując, jakie są teraz najważniejsze terminy dla przedsiębiorców?
1 października 2019, wtedy rozpoczynamy przyjmowanie zgłoszeń do 9-miesięcznego programu akceleracji (nabór trwa do 31 grudnia 2019), szczegóły znajdziecie tutaj oraz w naszych social mediach.
31 października 2019, wtedy mija termin zgłoszeń dla Adopters Call.