Chcesz zbudować dobre relacje z klientem? Możesz ten cel osiągnąć bez nakładu pieniędzy, ani ogromnego wysiłku, wykorzystując małe gesty. Dzięki nim jesteś w stanie zbudować image, który przekona klienta, że jesteś odpowiednim partnerem do rozmowy. Poniżej przedstawiamy pięć sposobów na to, jak zrobić dobre wrażenie na kliencie.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
1. Bądź dobrym słuchaczem
Klienci podczas zakupów czy konsultacji lubią opowiadać o sobie. Robią to celowo, a czasem zupełnie przypadkiem. Wsłuchuj się w to, co do Ciebie mówią i nie ignoruj ich tylko dlatego, że mówią więcej niż chciałbyś o nich wiedzieć. Doceniaj czas spędzony na rozmowie, rozpoznawaj emocje i odzwierciedlaj je. Te czynności sprawią wrażenie zainteresowania, co zbliża ludzi do siebie i budzi zaufanie.
2. Przełam barierę anonimowości
W niedużej firmie Twój klient, czy rozmówca ma szansę być kimś więcej niż kolejnym numerkiem do odhaczenia na liście zadań. Wykorzystaj ten element do budowania wartościowej relacji. Zapamiętaj przekazywane Ci informacje i nawiązuj do nich w kolejnym kontakcie, używaj imion zamiast standardowych, formalnych zwrotów. Spraw, aby klient poczuł się dowartościowany.
3. Stwórz przyjazną atmosferę
Każdy z nas lubi być traktowany z sympatią, a osoby, które ją okazują podświadomie zaczynamy lubić. Pamiętaj o tym i stosuj tę metodę podczas kontaktu z klientem. Traktuj wszystkie osoby, z którymi się spotykasz tak, jak potraktowałbyś znajomego. Pamiętaj też o tym, aby nie przesadzać z kontaktem z nim. Jeśli czujesz, że dzwonisz w nieodpowiednim momencie – umów się na inny termin i dotrzymaj go.
4. Dodaj osobisty akcent
Jeśli Twoje wypowiedzi ograniczają się wyłącznie do faktów i informacji – być może uda Ci się chwilowo zadowolić osobę, z którą się kontaktujesz. Taka relacja z klientem nie sprawi jednak, że będziesz zapamiętanym i nie wywoła efektu “wow”. Za każdym razem staraj się odwoływać do emocji lub samopoczucia. Życz miłego dnia w niestandardowy sposób albo wyślij osobisty e-mail z podziękowaniem.
5. Bądź szczery
Nic bardziej nie mierzi rozmówcy niż kłamstwo. Jeśli z jakichś powodów zlecenie nie może zostać zrealizowane w umówionym terminie, powiedz o tym klientowi wprost. Prawdopodobnie nie będzie zadowolony z obrotu sytuacji, ale doceni naszą szczerość. Informuj go o problemach i o tym, jakie działania podejmujesz, aby je rozwiązać.
Nie potrzebujesz fajerwerków, aby zrobić dobre wrażenie i sprawić, że zostaniesz dobrze zapamiętany. W relacjach biznesowych warto być po prostu sobą, nie tworzyć barier i nie silić się na sztuczną wyjątkowość. Pamiętaj, że prostota jest Twoją siłą. Weź też sobie do serca wypowiedź Winstona Churchilla: “Attitude is a little thing that makes a big difference”. (Nastawienie to mała rzecz, która robi dużą różnicę)
Magda Tomaszewska
Customer Care Passionate w 5pillows.com
Miłośniczka pozytywnych emocji, nie tylko w biznesie. W 5pillows zaangażowana w promowanie znaczenia dobrej obsługi i nawiązywanie relacji z fajnymi firmami. Na co dzień uwielbia literaturę iberoamerykańską i muzykę, która nie pojawia się w radiu.