Gdy pierwszy raz powiedziałem w redakcji: „Będziemy współpracować z T-Mobile!”, koledzy nie brali mnie na poważnie. Mieli do tego prawo, bo jak pomysł zrodził się w mojej głowie, to pewnie niewiele osób z T-Mobile wiedziało o istnieniu MamStartup.pl. Kilka długich miesięcy ciężkiej pracy obu stron sprawiło, że pomysł stał się rzeczywistością.
Zaraz po oficjalnym ogłoszeniu faktu współpracy, na nasze redakcyjne maile wpadło kilkanaście próśb o ułatwienie/umożliwienie kontaktu z T-Mobile. Nie ma tygodnia, aby nie zadzwonił telefon właśnie w tej sprawie. Chcąc ułatwić wszystkim pracę, postanowiłem wskazać kilka metod komunikacji, które ułatwią Wam dotarcie do T-Mobile.
Formularz kontaktowy
T-Mobile poczynił starania, aby umożliwić Wam przedstawienie swoich pomysłów w celu podjęcia współpracy. Tym ułatwieniem jest serwis http://innowacje.t-mobile.pl/,w którym zarówno pomysłodawcy, jak i startupy mogą kontaktować się z przedstawicielami T-Mobile. Warto tu dodać, że Wasze zgłoszenia nie trafiają do BOK, czy innego Back Office operatora, a do specjalnej komórki odpowiedzialnej za innowacje.
Maile do T-Mobile
Rozumiem, że nie wszyscy lubią formularze kontaktowe. Też się zaliczam do tych osób, które żyją w przekonaniu, że wiadomość wysłana przez formularz zawsze się zgubi. Wracając do tematu maili, to jakiś czas temu rozmawialiśmy z Rafałem Kądzielewskim – Kierownikiem Działu Marketingu Heyah oraz Kamilem Wawrzyniakiem – Kierownikiem Działu Rozwoju Technologii i Aplikacji w PTC. Panowie podali dwa maile do kontaktu w kwestiach współpracy. Uprzedzam jednak, aby nie zalać tych maili spamem. Główną drogą komunikacji pozostaje serwis http://innowacje.t-mobile.pl/
Bezpośrednio
Przedstawiciele T-Mobile odpowiedzialni za innowacje często są obecni na imprezach branżowych, ostatnio spotkaliśmy ich na Startup Weekend Warsaw #3, gdzie T-Mobile był partnerem strategicznym. Ten pomysł zdecydowanie polecam, bo to studium naszego przypadku.
Oczywiście są też inne metody, dlatego postaram się wymienić kilka mniej efektywnych:
- telefonowanie do BOK T-Mobile
- telefonowanie i maile do redakcji MamStartup.pl
Trudno w to uwierzyć, ale miałem przyjemność rozmawiać z Panem, który zdradził mi, że dzwonił już na infolinię dla abonentów, ale tam nikt o Panu Jakubie Proboli nie słyszał… zapewne dlatego, że BOK nie jest centralą firmy i załatwia się tam sprawy samych usług. Polecamy dedykowaną komórkę w PTC.
Takie kontakty są z góry skazane na niepowodzenie, dlatego je odradzamy. Zanim zaczniecie inicjować kontakty i spotkania, przeanalizujcie płaszczyzny współpracy, jakie oferuje Wam T-Mobile. Zawsze bierzcie pod uwagę wszelkie plusy i minusy takiej współpracy. Wybierajcie te płaszczyzny, które będą najatrakcyjniejsze dla obu stron. Uporządkujcie i poskładajcie wszystko w przejrzystą prezentację. Unikajcie pajęczyn, jakie pozwala wygenerować Prezi i nie generujcie 10 MB plików PPT z milionem zbędnych przejść i animacji.
PS Myślcie globalnie!
Łukasz „Sorbi” Tokarski
Zapalony fan Internetu i nowinek technologicznych. Absolwent Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Z branżą startupową związany od 2010 roku. Od 2011 roku pracownik agencji interaktywnej Autentika. Współtworzy MamStartup.pl i NowyMarketing.pl. Miłośnik kreatywnego networkingu i burzy mózgów jako metody na rozwiązanie problemów. Generator pomysłów za 1 zł + VAT.