Marketing aplikacji mobilnych w dobie koronawirusa. Jak dobrze go robić?

Dodane: 27.04.2020

Michał Synowiec

Udostępnij:

Epidemia koronawirusa to ogromny cios dla gospodarki i test dla wielu firm. Jednak rynek nie znosi próżni i każda, nawet ogólnoświatowa tragedia, ma nie tylko swoich przegranych, ale także zwycięzców. Nie inaczej jest w przypadku rynku aplikacji mobilnych. Ostatnie tygodnie to wzmożony ruch w sklepach z aplikacjami oraz wzrost sprzedaży poprzez kanał mobilny.

Jest to więc dobry moment na weryfikację, czy firmy podeszły odpowiedzialnie do kwestii transformacji cyfrowej i podejścia mobile first. Obecne czasy wystawiają na próbę aplikacje i ich strategie. Dobra optymalizacja i właściwe podejście do app marketingu jest dziś na wagę złota i warto robić to dobrze, aby przetrwać.

W czasach, kiedy aplikacje muszą spełniać różne role począwszy od bycia kanałem sprzedaży produktów i usług, przez lojalizowanie klientów z marką, aż po kwestie związane z obsługą klienta. Odpowiednie podejście do promocji, zarządzania i optymalizacji aplikacji mobilnych powinny być kluczowym zmartwieniem zarządów i managerów chcących przejść przez ten kryzys bez szwanku.

Zatem ważne będzie skupienie się na tym, aby aplikacja generowała prawdziwą wartość mierzalną w realnych wskaźnikach biznesowych. W tym artykule opiszę poszczególne elementy marketingu aplikacji mobilnych, na które trzeba położyć szczególny nacisk w najbliższym czasie, aby firmy i aplikacje wyszły mocniejsze i stabilniejsze po koronakryzysie.

App Store Optimization

Analizę app marketingu w czasie kryzysu zaczynam od omówienia bardzo ważnego elementu marketingu aplikacji mobilnych, czyli App Store Optimization. Wiele firm z sektora MŚP (chociaż i u dużych różnie z tym bywa) przez obecną sytuację przyspieszyło nieuniknioną, odkładaną przez lata decyzje o uruchomieniu kanału sprzedaży online.

Aplikacje mobilne przez wiele swoich przewag nad klasycznym onlinem są lepszym kanałem sprzedaży i w obecnych czasach niedostrzeganie ich potencjału jest dużym błędem.

Jeżeli już mamy aplikację, musimy mieć również strategie pozyskiwania użytkowników, a ASO jest tutaj kanałem akwizycji, o którym zdecydowanie nie możemy zapomnieć. App Store Optimization w dłuższym terminie może stać się jednym z beneficjentów odbywających się zmian. Ludzie zmuszeni są kupować online i mobile, i nawet ta część społeczeństwa, która normalnie odczuwała awersje do aplikacji, teraz uczy się aplikacji, bo nie ma innego wyjścia.

Tak więc jeżeli chcemy sprzedawać w mobile, musimy pozyskiwać klientów. Trzeba być obecnym w miejscach, gdzie ludzie mają kontakt z naszą aplikacją. Takim miejscem jest App Store, Google Play i inne sklepy z aplikacjami. W obecnych trudnych czasach trzeba również zwracać uwagę na budżety, więc oparcie strategii pozyskiwania użytkowników tylko na płatnych metodach (Paid User Acquisition) nie jest dobrą metodą. Należy umiejętnie zbalansować ASO oraz płatne UA, ale o Paid Acquisition później.

To co należy sobie uświadomić w kwestii ASO. To fakt, że właśnie teraz jest moment, kiedy te działania należy wdrożyć lub jeżeli już ma się je wdrożone, to utrzymać i położyć szczególny nacisk. Z co najmniej kilku powodów:

  • Jeżeli Twoja konkurencja tego nie robi, to Ty powinieneś – najlepszy moment, żeby ich zdystansować. W momencie ustabilizowania się sytuacji za parę miesięcy może okazać się, że znacząco ich wyprzedzisz,
  • Jeżeli konkurencja odpuści, to Ty tym bardziej nie powinieneś, z tego samego powodu co wyżej,
  • Jeżeli konkurencja nie odpuście, to Ty też nie powinieneś, żeby samemu nie zostać w tyle za jakiś czas,
  • Użytkownicy nadal będą potrzebować produktów i usług, więc dbajmy o ich doświadczenia, które w mobile mogą być na dużo lepszym poziomie.

W mediach cały czas słyszymy, że w obliczu nowej sytuacji nie powinniśmy panikować.

Tą zasadę powinniśmy zastosować też w przypadku ASO. Pamiętajmy, że użytkownicy pozyskani organicznie z ASO mają wyższą retencję, LTV, więc wysiłek, który włożymy w jego pozyskanie będzie miał lepsze wyniki. Dodatkowo, jeżeli teraz dysponujemy większą ilością czasu, warto podjąć działania, na które do tej pory nie miało się wystarczająco czasu. Ponadto firmy, które nie przykładały się do tej pory do dywersyfikacji źródeł akwizycji użytkowników, powinny zacząć robić to jak najszybciej – zaprocentuje to w przyszłości.

Search Ads

W kwestiach związanych z płatnymi aktywnościami reklamowymi poza standardowymi metodami akwizycji powinniśmy pomyśleć o reklamach w sklepach z aplikacjami takich jak np. Search Ads. Jest to niedoceniany element płatnej akwizycji i należy się mu uważnie przyjrzeć. W czasach, kiedy koszty pozyskania należy jeszcze mocniej optymalizować połączenie dotychczasowych metod z ASO i Search Ads może dać spektakularne wyniki.

Jest prawdopodobne, że większość wydawców App Store, którzy wyświetlają reklamy w wyszukiwarce Apple, nie odczują poważnego wpływu zmian w zachowaniu użytkowników wynikających z COVID-19. Wydawcy aplikacji z kategorii: Gry, Biznes, Edukacja, Rozrywka, Fotografia, Fitness skorzystają jedynie z kryzysu, ponieważ użytkownicy zwiększają wykorzystanie aplikacji należących do tych kategorii.

Negatywnie wpłynie to stawki i konwersje w kategoriach takich jak: Podróże i Transport.

Strategia Mobilna

Ostatnie wydarzenia z koronawirusem sprawiają, że firmy chcące skutecznie realizować sprzedaż w kanale mobilnym, muszą położyć duży nacisk na strategię mobilną. Jest to tym bardziej istotne, że skoro wszyscy teraz będą migrować do kanału mobilnego, na rynku aplikacji zrobi się jeszcze tłoczniej niż było dotychczas. Odpowiednio dobrana strategia i efektywne wykorzystanie wszystkich dostępnych możliwości optymalizacji aplikacji mobilnej są wymagane, jeżeli chcemy z sukcesem robić biznes w mobile. Należy położyć nacisk na poprawienie love score aplikacji, odpowiednie wykorzystanie metod analitycznych i odpowiedniej analizy danych do ciągłej optymalizacji strategii aplikacji i dostarczania użytkownikom jak najlepszych doświadczeń.

Kontakt z klientem

Przeniesienie biznesów do mobile i uczynienie aplikacji głównym źródłem przychodu firm spowoduje większe zainteresowanie oraz poziom oczekiwań klientów. Przed samym rozpoczęciem współpracy z klientem, dużo ważniejszym elementem będzie tłumaczenie na czym będzie polegało przeniesienie biznesu do kanału mobilnego, w oparciu o jakie narzędzia będzie to robione, kiedy i jakich efektów możemy się spodziewać.

Podsumowując, klienci będą bardziej wymagający, dlatego też edukowanie ich będzie bardzo ważne. Muszą zobaczyć w agencji app marketingowej nie tylko ekspertów, ale także elastycznego partnera, który pomoże im przejść przez niełatwe czasy.

Czy warto rezygnować lub opóźniać działania app marketingowe?

Kiedy przychodzi kryzys, firmy szukają wszelkich możliwych źródeł oszczędności, a koszty związane z reklamą aplikacji wydają się być jednymi z pierwszych do „obcięcia”. I oczywiście w przypadku wielu branż jest to uzasadnione, bo ciężko oczekiwać podtrzymywania wydatków na app marketing, kiedy musimy np. zredukować etaty. Niemniej już inne kryzysy, jak na przykład ten związany z upadkiem Lehman Brothers, pokazały, że rezygnowanie z działań takich jak marketing nie jest dobrą decyzją.

App Marketing (ASO, Search Ads itd.) pozwala zarabiać pieniądze, szczególnie ASO prowadzi do pozyskania wysokojakościowych użytkowników o długiej retencji, w momencie, kiedy szukają aplikacji do realizacji ich obecnych celów. Tym bardziej, że pobyt w domu sprzyja zakupom, wyszukiwaniu, graniu itp.

App Marketing jest mierzalny i elastyczny. Dzięki wnikliwej analizie danych możesz w ramach swojego budżetu, ukierunkować działania nastawione na kupno. Wszystko jest kwestią odpowiedniej strategii!

Rynek nie znosi pustki. Jeśli Twojej aplikacji nie będzie w miejscach, gdzie najlepiej pozyskać użytkownika, z pewnością będzie tam Twoja konkurencja. Pomimo trudnej sytuacji świat się nie kończy. Ludzie wciąż będą potrzebować produktów i usług a app marketing to najlepsza metoda pozyskania najlepszych użytkowników.

Za jakiś czas wszystko wróci do normy, a dzięki odpowiedniej strategii aplikacji wdrażanej teraz, zyskasz więcej i na dużo dłużej niż krótkotrwały kryzys.

Redukowanie budżetu na działania z aplikacją skończy się utratą użytkowników i obniżeniem sprzedaży. Dlatego tak istotne jest wdrożenie i utrzymanie – o ile nie rozwój – działań App Marketingowych, w szczególności ASO.

App Marketing. Zacznij już dzisiaj!

Obecne czasy to świetna okazja do zyskania przewagi nad konkurencją.

Bardzo dobrze znany cytat Warrena Buffeta „bądź chciwy, gdy inni się boją” to zdecydowanie najlepsza rada w obecnej sytuacji. Zlikwidowanie lub wstrzymanie app marketingowego budżetu to myślenie „krótkoterminowe” i może skończyć się dużo gorzej niż nam się wydaje.

Autor:

Michał Synowiec

Właściciel i prezes zarządu AppDNA – firmy zajmującej się doradztwem z zakresu aplikacji mobilnych. Wyposażony w ducha przedsiębiorczości i różnorodne zainteresowania technologią, strategią i światem aplikacji mobilnych. Od ponad 7 lat skutecznie zajmuje się wdrażaniem projektów z zakresu transformacji cyfrowej i aplikacji mobilnych do różnych rodzajów biznesu. Hobbystycznie motoryzacja, nowe technologie, dobre wino i książka.