Najmniej wartościowy mail marketingowy to taki, który nie dociera do adresata. Powodów może być kilka. Być może trafiłeś na czarną listę nadawców, przez co ucierpiała Twoja reputacja. Jak tego uniknąć? Zastosuj się do tych wskazówek.

fot. unsplash.com

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zwrotki, czarne listy i pułapki spamowe 

Zwrotki lub bounces to maile, które nie docierają do adresata z różnych powodów. Zwrotki miękkie (soft bounces) spowodowane są  przejściowymi błędami, takimi jak pełna skrzynka odbiorcza lub przeciążony serwer mailowy. W tym przypadku warto wysłać wiadomość ponownie w późniejszym terminie. Zwrotki twarde (hard bounces) spowodowane są trwałymi błędami, takimi jak np. nieistniejące adresy e-mailowe. W żadnym wypadku nie należy ich ignorować.

To, czy zwrotka jest miękka lub twarda, pokazuje kod statusu, który serwer adresata wysyła na serwer nadawcy. Jeśli kod zaczyna się cyfrą 4, mamy do czynienia ze zwrotką miękką. Cyfra 5 z kolei oznacza, że jest to zwrotka twarda, czyli trwała. Można przypuszczać więc, że błąd spowodowany jest usterką techniczną i po jej usunięciu dany adres mailowy będzie ponownie dostępny. 

Nie ignoruj 

Ignorując twarde zwrotki, można wpaść w niebezpieczną pułapkę. Wielu dostawców usług internetowych (Internet Service Provider, ISP) i producentów filtrów antyspamowych zwraca uwagę na tzw. (hard) bounce rate lub współczynnik (twardych) odrzuceń, czyli stosunek ilości zwrotek twardych do ilości wysłanych maili. 

Gdy jest zbyt wysoki, można przypuszczać, że nadawca działa niedbale, nie pielęgnując swej bazy adresów mailowych, a nawet wysyła spam. W skrajnym przypadku nadawca może zostać całkowicie zablokowany przez dostawcę. Tak więc: 

  • Pielęgnuj swą bazę adresów i natychmiast usuwaj twarde zwrotki, najlepiej automatycznie. Najpóźniej po trzeciej twardej zwrotce dany adres powinien zostać usunięty z bazy adresów.
  • Jeśli nie jesteś pewien, czy zwrotka jest twarda czy miękka, usuń adres z bazy adresów.
  • Dbaj o to, aby twój hard bounce rate nigdy nie przekroczył wartości jednego procenta.
  • Podczas rejestracji nowych subskrybentów zawsze stosuj procedurę double opt-in.

Pielęgnujesz bazę adresów mailowych, natychmiast usuwasz twarde zwrotki z listy subskrybentów i myślisz, że jesteś już na dobrej drodze? Jeszcze nie, ponieważ nadal istnieją tzw. spamtraps, czyli adresy-pułapki. Spamtraps to adresy e-mailowe wykorzystywane między innymi przez ISP i operatorów czarnych list do zwabiania i identyfikacji potencjalnych spamerów. 

To pułapka! 

Pułapki spamowe z odzysku to stare, porzucone lub dłużej nieużywane adresy e-mailowe realnych osób. Sześć do dwunastu miesięcy po dezaktywacji adresu, taki adres można ponownie uaktywnić jako spamtrap. Ponieważ komunikacja za pośrednictwem tego adresu e-mailowego nie odbywała się przez dłuższy okres czasu, ISP i operatorzy czarnych list zakładają, że nadawca wiadomości pielęgnuje swoją bazę w niewystarczającym stopniu, np. nie usuwa zwrotek twardych i w efekcie umieszczają go na czarnej liście. 

Szczególną formą spamtrapu są pristin spamtraps, czyli dziewicze adresy mailowe, które nigdy nie były używane do komunikacji, lecz są publikowane w internecie wyłącznie jako wabiki. Dziewicze pułapki spamowe są zazwyczaj wykrywane przez tzw. e-mail harvester, programy, który automatycznie szukają w World Wide Web adresów e-mailowych, które są następnie sprzedawane. 

Dobre praktyki

Po znalezieniu się na czarnej liście bardzo trudno pozbyć się tego wpisu. Co możesz zrobić, by na nią nie wpaść? Postępując zgodnie z poniższymi wskazówkami możesz przynajmniej zminimalizować ryzyko:

Nie kupuj i nie wynajmuj bazy adresów mailowych

Nigdy nie wysyłaj e-maili na adresy z zakupionych i wynajętych baz adresowych. Jest to bowiem problematyczne z punktu widzenia nowego rozporządzenia o ochronie danych, a zdecydowanie szkodzi dostarczalności e-maili i może spowodować, że znajdziesz się na czarnej liście.

Nie wysyłaj e-maili na adresy ze zwrotką twardą

Usuń zwrotki twarde z bazy adresów tak szybko, jak to możliwe. Nieaktywne adresy e-mailowe mogą po pewnym czasie ponownie uaktywnić się jako spamtrap i sprawić, że pojawisz się na czarnej liście. Zbyt wysoki współczynnik zwrotek twardych sprawi, że adresat potraktuje Cię jako spamera i może zdecydować, że nie zaakceptuje już więcej swoich e-maili.

Ostrożnie wysyłaj e-maile na adresy bez odpowiedzi

Także w przypadku adresów e-mailowych, które nie reagują na twoje e-maile od dłuższego czasu, powinieneś być ostrożny. W skrajnym przypadku mogą to być realni odbiorcy, czyli spamtraps, w innym przypadku są to kontakty, które usuwają Twoje e-maile bez czytania lub przenoszą je do folderu spamu. Oba te czynniki szkodzą Twojej dobrej reputacji jako nadawcy. Dotyczy to jednak przede wszystkim typowych newsletterów konsumenckich.

Komunikuj regularnie 

Adresy e-mailowe, z którymi nie skontaktowałeś się od ponad sześciu miesięcy, mogły w międzyczasie zamienić się w pułapkę antyspamową, gdyż nie mogłeś stwierdzić zwrotki twardej. Dlatego należy zachować szczególną ostrożność przy korzystaniu z takich adresów.

Autorem tekstu jest Marcus Palczynski z CSA

Komentarze (0)