– W Polsce mamy blisko 10 mln seniorów, którzy nawet jeśli mają inicjatywę to często mają trudność w faktycznym podjęciu aktywności fizycznej, a pandemia jeszcze utrwaliła ten problem. Ciężko im znaleźć odpowiedni program w swojej okolicy, przeszkodą może być, chociażby odległość, a rozwiązania cyfrowe okazują się zbyt skomplikowane. Bardzo dogłębnie przeanalizowaliśmy ten stan rzeczy i uruchomiliśmy aplikację webową, w której dołączenie do treningu uruchamiane jest poprzez kliknięcie jednego przycisku. Ten jeden klik to wszystko, co trzeba zrobić, aby przystąpić do zajęć – mówi Katarzyna Klimek, współtwórczyni Klubu Aktywnych.
Potrzeba interakcji
Znaczna część seniorów po prostu żyje w domu i bardzo bliskiej okolicy, na którą najczęściej składa się sklep, apteka, lekarz czy najbliżsi sąsiedzi. Działań w obszarze aktywności fizycznej i prewencji zdrowia skierowanych do osób 60+, bez konieczności wychodzenia z domu, jest niewiele – a większość z nich ma formę odtwórczą i z perspektywy ćwiczących dość skomplikowaną. Seniorzy nie tylko często nie wiedzą, jak z nich korzystać, ale też brakuje im interakcji i kontaktu z innymi.
– Starsze osoby mają wysoką potrzebę faktycznego kontaktu, przynależności, a nie tylko i wyłącznie po prostu ćwiczeń. I na to postawiliśmy tworząc Klub Aktywnych. Nasza aplikacja daje możliwość łączenia się jednym przyciskiem z grupą i wspólnych ćwiczeń. Ruszamy się, dbamy o zdrowie pod okiem uznanych trenerów, a rozmowy z rówieśnikami i opiekunem grupy prowadzone przed i po zajęciach dają poczucie więzi. Sprawiają, że seniorzy nawiązują nowe relacje – dodaje Radosław Bartosik, CEO Klubu Aktywnych.
W ramach podstawowego abonamentu uczestnicy Klubu otrzymują dostęp do 100 zajęć miesięcznie, na które składają się ćwiczenia takie jak poranna gimnastyka, joga, pilates, wzmacnianie newralgicznych partii ciała czy taniec. Aktywność fizyczna to jednak nie wszystko – w programie znajdują się również zajęcia z medytacji czy popołudniowe spotkania „na herbatce”.
Nisza na potężnym rynku
Badanie MultiSport Index 2022 wykazało, że poziom aktywności fizycznej w Polsce spada wraz z wiekiem. I tak w kategorii wiekowej 60 lat i więcej aż 43% osób jest nieaktywnych fizycznie. Dodatkowo respondenci z tej grupy deklarują duży negatywny wpływ pandemii na swoje zdrowie fizyczne (31% wskazań) oraz psychiczne (37% wskazań).
– Jest to zresztą problem globalny, a co ciekawe rozwiązań podobnych do Klubu Aktywnych jest na świecie zaledwie kilka. Jako faktyczna, bezpośrednia konkurencja funkcjonuje tu przede wszystkim amerykańska platforma Age Bold. Twórcy Klubu nawiązują współpracę z organizacjami zrzeszającymi setki seniorów, jak Fundacja Humanum (B)est czy Dancing Międzypokoleniowy. Łatwość w obsłudze tej platformy jest bez precedensu, co przy szerokim dotarciu ma naprawdę bardzo duże szanse sprawić, że aktywność i jakość życia seniorów istotnie się podniesie. Inicjatywa dzięki swojej uniwersalności ma też szansę implementacji w innych krajach – mówi dr Piotr Wiliński, prezes funduszu Medi Ventures, który wspiera Klub Aktywnych.
Kolejnym krokiem w rozwoju jest nawiązanie współpracy z Uniwersytetami Trzeciego Wieku oraz Klubami Seniora, których w Polsce są już setki. Światowy rynek usług dla seniorów w 2020 roku wyniósł 10,7 bilionów dolarów. Do 2030 roku będzie na świecie już około 1,4 miliarda seniorów, zaś rynek ma w tym czasie osiągnąć wartość 21,8 bilionów dolarów.