Metaversum. Czy wirtualne biuro jest w stanie zastąpić tradycyjną przestrzeń?

Dodane:

Damian Wielochowski Damian Wielechowski

biuro w metaverse

Udostępnij:

Internetowe środowisko, w którym możemy przebywać w postaci wirtualnej oraz komunikować się z innymi użytkownikami, staje się w ostatnich miesiącach, coraz szerzej omawianym trendem. Metaversum, bo o nim mowa, cieszy się zainteresowaniem nie tylko użytkowników internetu, ale także firm, które dostrzegają w nim kolejne obszary do monetyzacji i zwiększenia swoich przychodów. Z drugiej strony, słyszymy też głosy na rynku mówiące o stopniu, w jakim wirtualne środowisko może wpłynąć na naszą codzienną pracę. Jedno z najczęstszych pytań sprowadza się do rozważań, czy Metaversum niebawem będzie w stanie w pełni zastąpić dotychczas znaną nam tradycyjną formę pracy w biurze, jak i samego biura.

Metaversum to pojęcie, które pojawiło się już w latach 90. XX wieku. Neal Stephenson, autor książek science fiction, użył tego terminu w swojej powieści „Snow Crash„. Opisał on wirtualny świat, do którego ludzie mogą się dostać poprzez specjalnego avatara i w którym mogą wykonywać różne czynności, takie jak handel czy komunikacja z innymi użytkownikami. W ciągu ostatnich kilku lat pojęcie metaversum zaczyna być coraz bardziej popularne. Wirtualne światy stają się bardziej zaawansowane i dostępne dla zainteresowanych użytkowników. Wirtualne biura, spotkania biznesowe, konferencje oraz wirtualne wystawy to tylko niektóre z przykładów wykorzystania metaversum. Obecnie, uważane jest za jedną z najważniejszych technologii przyszłości. Wirtualne światy mogą stać się centrami handlu, rozrywki, edukacji i nauki. Wiele firm już teraz inwestuje w rozwój metaversum, a specjaliści prognozują, że w przyszłości będzie ono mieć ogromny wpływ na wiele branż.

Za dwa lata branża wirtualnej rzeczywistości będzie warta ponad 200 mld dolarów

Raporty i badania przeprowadzone przez ekspertów w dziedzinie technologii i nieruchomości wskazują, że rozwój metaversum jest coraz bardziej dynamiczny. Według danych z raportu firmy KPMG, do 2025 roku wartość rynku wirtualnej rzeczywistości wyniesie ponad 200 miliardów dolarów, natomiast eksperci z Fortune Business Insights wskazują, że średnia roczna stopa wzrostu (CAGR) dla tego rynku wynosić będzie około 47% w ciągu najbliższych 6 lat. Z drugiej strony, raporty dotyczące pracy zdalnej i trendów na rynku nieruchomości biurowych wskazują, że pracownicy nadal chcą i potrzebują biur tradycyjnych. Tak jak nie będziemy chodzić po wirtualnych galeriach handlowych, ze względu na fakt, że interfejs Amazona jest po prostu wygodniejszy, tak samo nie wierzę w biura w wirtualnym świecie. Ostatnie lata udowodniły nam, że Zoom jest wystarczający. Wierzę jednak, że w metawersie powstaną zupełnie nowe sposoby interakcji między ludźmi. To wspaniała przestrzeń dla osób kreatywnych, oferująca tworzenie zupełnie nowych form rozrywki – komentuje Borys Musielak, Founding Partner Smok Ventures. Gry, rozrywka czy dating, to tylko niektóre z branż, w których dostrzegam szansę dla metawersum. Na nich też skupiamy się w naszych aktywnościach inwestycyjnych, poprzez wsparcie takich spółek jak ExplodedView tworzącą kamerę do nagrywania video w metawersie, czy InStreamly pozwalające influencerom na monetyzację w metaświecie – dodaje Musielak.

PKO Bank Polski w metaversie

Kilka miesięcy temu mogliśmy przeczytać o wejściu do świata Metaversum Banku PKO, który przeniósł jeden z najbardziej rozpoznawalnych warszawskich budynków do metaświata – PKO Rotundę. Jeden z wiodących banków w Polsce, testując rozwiązania i technologię metaświata, udostępnił użytkownikom w wirtualnym budynku wystawę polskiej sztuki współczesnej. Docelowo PKO planuje wykorzystać Metaverse do rozwoju kolejnego kanału komunikacji z klientami. Jako Bank nieustannie monitorujemy trendy technologiczne i staramy się do nich dostosowywać nasze działania. W perspektywie kilku lat Metaversum może stać się naturalnym kanałem komunikacji i zrewolucjonizować dotychczas znane nam formy pracym – komentuje Konrad Ozdowy, Product Owner Let’s FinTech with Bank Polski PKO.

Dalej będziemy pracować w fizycznych biurach

Największą wartością tradycyjnego biura jest możliwość interakcji międzyludzkich. Spotkania i dyskusje przeprowadzane w biurze często wiążą się z większą kreatywnością i żywiołowością ze strony pracowników, co jest naturalnym elementem prowadzonej rozmowy bez ograniczeń jakie powodują spotkania online. Biuro w świecie wirtualnym jest niewątpliwie bardzo ciekawym zagadnieniem. Moim zdaniem nie zastąpi ono w pełni dotychczas nam znanej formy biura, lecz może w przyszłości stać się jego uzupełnieniem. – komentuje Filip Sarzyński, Partner w Brookfield Partners. Zdecydowanie może to być ciekawy i tani sposób eksplorowania przez firmy nowych rynków, które korzystając z metaversum i wirtualnego biura będą mogły zaznaczyć swoją obecność, zanim zainwestują czas i środki w stworzenie klasycznego biura, w danym mieście lub kraju – dodaje.

Technologia, która tworzy nowe możliwości

Niewątpliwie, koncepcja metaversum zrewolucjonizuje i usprawni wiele branż, w tym sektor nieruchomości. Biuro w wirtualnym świecie nie zastąpi nam w pełni tradycyjnej formy pracy w przestrzeni biurowej i towarzyszących jej interakcji międzyludzkich, lecz z pewnością może usprawnić ich działanie oraz współpracę z pracownikami i klientami znajdującymi się w odległych miejscach. Przynależność do społeczności i bycie zauważonym buduje bezpieczeństwo psychologiczne w firmie. Oczywiście, wirtualne biuro nie zastąpi w pełni energii i atmosfery bycia razem w jednej, fizycznej przestrzeni. Ale, w dobie pracy zdalnej, gdzie członkowie teamu mogą być rozsiani po całym świecie, musimy znaleźć inne rozwiązania, czasem nawet awangardowe. Wierzę, że metaverse może być nie tylko bardziej angażującą od “zoomowej” formą spotkania zespołu czy burzy mózgów, ale również świetnym sposobem na zajęcia integrujące zespół – gry team-buildingowe, wirtualne piwka przy grze czy dzikie tańce naszych avatarów. Pamiętam pierwsze, niezobowiązujące spotkanie naszego zespołu w metaversie, było intensywnie śmiesznie i pozytywnie. Technologia nie powinna po prostu zastępować nam tego co jest dziś, ale tworzyć nowe możliwości – komentuje Kasia Gryzło, CEO HearMe & Emplomind.

W najbliższych latach z pewnością będziemy obserwować na rynku rzeszę nowych narzędzi i firm tworzących rozwiązania dedykowane wykorzystaniu w metaświecie. Będziemy świadkami ciekawej zmiany technologicznej, lecz nie możemy jeszcze jasno stwierdzić jaki będzie jej docelowy efekt. Rynek metawersum rośnie bardzo dynamicznie, co więcej jego rozwój będzie łączył się z wyścigiem Amerykańskich, Azjatyckich i Europejskich firm, które będą walczyć o prym i wiodącą pozycję w tym sektorze gospodarki.