– Dzisiaj prezentujemy po raz pierwszy fizyczną przestrzeń handlową Microsoft Store of the Future. To nieszablonowe podejście do transformacji cyfrowej w branży handlu detalicznego przedstawia ponad 30 różnych rozwiązań partnerów Microsoft. Chcemy inspirować, podpowiadać najbardziej innowacyjne scenariusze dla sieci handlowych i producentów, w których centrum jest klient. Głównym celem tego miejsca nie jest wcale prezentowanie samych technologii, ale prezentowanie gotowych scenariuszy prowadzących do zmiany kluczowych procesów w firmie – podkreśla Jarosław Sokolnicki, head of industry solutions odpowiedzialny za sektor Retail & Consumer Goods w Microsoft.
Wychodząc naprzeciw transformacji rynku, wspólnie z ponad 30 partnerami oraz kilkoma wiodącymi producentami dóbr szybko zbywalnych, oraz elektroniki użytkowej i sprzętu gospodarstwa domowego, takimi jak PepsiCo, L’Oréal czy BSH, Microsoft otwiera Store of the Future – pierwszą fizyczną przestrzeń handlową przyszłości. Jest to miejsce, które w namacalny sposób prezentuje scenariusze zastosowania technologii w szeroko pojętej branży handlu i usług.
– Przez ostatnie lata rynek produktów szybkozbywalnych, w tym również kosmetyków, uległ bardzo silnym przekształceniom. Szczególnie dynamicznie rozwija się rynek e-commerce, z roku na rok osiągający dwucyfrowe ewolucje. Z tej perspektywy zmiany w fizycznych sklepach zachodzą dużo wolniej, a to daje olbrzymie pole do stworzenia nowej jakości w przestrzeni sklepu. To czego oczekują konsumenci stojąc przed półką sklepową, to już nie tylko klarowna nawigacja i edukacja, ale również połączenie światów off-line i on-line. To m.in. możliwość szybkiego dotarcia do informacji o produkcie, porad dotyczących użycia, otrzymania oferty komplementarnej, czy coraz istotniejszych recenzji konsumenckich przy wykorzystaniu komunikacji w sklepie lub z pomocą własnego urządzenia mobilnego. Nowe rozwiązania technologiczne to również doskonała okazja na pogłębienie wiedzy o zachowaniu konsumenta w procesie zakupowym, a tym samym możliwość jeszcze lepszego dopasowania do jego potrzeb. Współpraca przy tym projekcie jest dla L’Oréal kolejnym ważnym elementem naszej transformacji digitalowej, która pozwala nam budować pozycję lidera w obszarze beauty-tech – mówi Tomasz Synowiec, senior business development manager L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie.
Ewolucja strategii omnichannel zatacza coraz szersze kręgi, przechodząc płynnie ze świata cyfrowego do fizycznej przestrzeni kontaktu konsumentów z produktami i usługami. Producenci, którzy chcą grać główną rolę w spektaklu zabiegania o klienta to ci, którzy stawiają swoich klientów w centrum wszystkich decyzji biznesowych – zwłaszcza tych dotyczących wdrażania technologii czy współpracy z właścicielami przestrzeni handlowych.
– Digitalizacja samej organizacji, jak i naszych procesów sprzedażowych jest istotnym elementem strategii biznesowej Winning with purpose PepsiCo na świecie. Nieustanie dążymy do wzmacniania naszej pozycji we wszystkich kanałach dotarcia do konsumentów, także w tych cyfrowych. Jestem przekonana, że tak jak obecnie produkty PepsiCo są dostępne na fizycznych półkach, także w sklepach przyszłości niezmiennie obecne będą przekąski oraz napoje z oferty PepsiCo – powiedziała Małgorzata Skonieczna, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w PepsiCo Polska.
Jednocześnie dialog pomiędzy producentami dóbr konsumenckich i firmami z sektora handlu (retail) i dostawcami technologii to najlepsza droga do zmiany spojrzenia na kwestię przestrzeni handlowej jeszcze bardziej skoncentrowanej na kliencie. Rolą dostawców technologii jest takie dopracowanie oferty, która pozwoli płynnie odpowiadać na potrzeby producentów oraz coraz bardziej wymagających klientów.
– BSH zawsze było, jest i będzie otwarte na dialog, ponieważ rozmowa i wsłuchiwanie się w potrzeby konsumenta prowadzi do tworzenia innowacyjnych produktów. A my jesteśmy firmą, która chce oferować na rynku nowatorskie i przyszłościowe rozwiązania. I to robimy. Najlepszym przykładem jest nasza autorska platforma Home Connect dostępna pod markami Bosch i Siemens. To kompleksowe narzędzie, które umożliwia zarządzanie domem na odległość. Jeszcze kilka lat temu ten projekt był ideą i wizją. Dziś jest rzeczywistością. Może za kilka lat Sklepy Przyszłości będą mieściły się na każdym rogu, kto wie? Dziś ten koncept jest dla nas szansą do poprowadzenia dialogu z klientem, który łączyłby doświadczenie klienta stacjonarnego i internetowego – mówi Krzysztof Nagodziński, członek zarządu BSH w Polsce.
Cyfrowa półka prawdę Ci powie
Przestrzenie handlowe i usługowe podlegają nieustannej ewolucji, która jest efektem nie tylko rosnących oczekiwań klientów, ale także przenikania doświadczenia klienta w fizycznej przestrzeni ze stałą obecnością w Internecie. Rosnąca popularność cyfrowych kanałów sprzedaży i kontaktu, w tym aplikacji mobilnych, wymuszają pełniejsze podejście do budowania świadomości produktów wśród konsumentów. Aby odpowiednio adresować tę kwestię, Microsoft realizuje nowe podejście do ewolucji przestrzeni handlowej i tzw. customer journey (ścieżka zakupowa klienta), łącząc pojedyncze rozwiązania od partnerów technologicznych firmy.
– Cyfrowe ekrany to jeden z kluczowych elementów podejścia customer journey, które odpowiadają za przyciągnięcie uwagi klienta. Wyświetlacze digital signage Samsung charakteryzują się doskonałą jakością obrazu i jasnością, dzięki czemu widoczne na nich treści są bardzo czytelne i atrakcyjne dla odbiorcy. Co ważne urządzenia Samsung przeznaczone do placówek handlowych są również przystosowane do pracy w trybie 16/7 czy nawet 24/7, co gwarantuje niezakłóconą pracę nawet w punktach działających całodobowo – powiedział Marcin Sas, key account manager, Samsung Electronics Polska.
Dzięki technologii już teraz możliwy jest scenariusz, w którym klient sklepu podnosi szampon z półki i oprócz informacji o jego cenie czy składzie, dostaje na sąsiadującym ekranie podpowiedź, że do tego szamponu najlepiej pasuje konkretna odżywka i jeżeli zdecyduje się kupić je w zestawie, może liczyć na rabat.
– Wyzwaniem dla handlu są: zwiększająca się różnorodność oferty w każdej kategorii, nowe kategorie produktowe i rosnąca presja na koszty – codziennością zarządzających sklepem jest próba maksymalizacji zysku z każdego centymetra półki. Producenci działają pod presją konkurencji oraz oczekiwań konsumentów – którzy wymagają nowości, pełnej dostępności oraz wygody w zakupach. Ci ostatni chcą szybko i sprawnie dokonać wyboru, nie marnując czasu na zakupy – mówi Wojciech Pruś, senior partner z Perfect Data, jednego z partnerów w Store of the Future.
Perfect Data dostarcza kompleksowe rozwiązanie – system inteligentnej półki, która przekazuje dane w czasie rzeczywistym dokładnie z miejsca, gdzie generowany jest dochód producentów towarów oraz sieci handlowych, gdzie toczy się ciągła batalia o optymalizację kosztów obsługi i jednocześnie tworzona jest satysfakcja konsumenta, a to oznacza powtarzalność zakupu.
Sztuczna inteligencja widzi ludzi i …spełnia życzenia
Konkretny scenariusz sklepu przyszłości to np. stworzone przez firmę Leaware wspólnie z firmą M4B inteligentny kiosk łączący w sobie minimalistyczne wzornictwo przemysłowe z technologią rozpoznawania ludzi opartą na sztucznej inteligencji, widzeniu komputerowym i śledzeniu wzroku – cgtvX Kiosk, które nieustannie analizuje otoczenie i dostarcza dane w czasie rzeczywistym – algorytmy określają wiek, płeć, nastrój i inne cechy demograficzne konsumentów, a aparat rekomendacji wybiera spersonalizowane treści bądź produkty dla danej osoby.
– Wyobraźmy sobie kioski – np. takie jak są w popularnych restauracjach sieciowych – które śledzą wzrok klientów i wiedzą, co im się podoba – m.in. na podstawie analizy różnych grup kategoryzowanych ze względu na wiek, płeć, wzrost czy inne czynniki. System uczy się, co leży w kręgu ich zainteresowań oraz stale bada to, gdzie pada wzrok, podpowiadając dokładnie te towary, których potrzebują – mówi Zbigniew Waz, partner zarządzający z Leaware, odpowiedzialny za cgtvX.
Technikę rozpoznawania obrazu wykorzystuje także jeden z partnerów Sklepu Przyszłości firma Sagra Technology, która we współpracy z firmą ShelfWise dostarcza rozwiązania dla producentów dóbr. Jedna z opcji skupia się na półkach sklepowych, pozwalając w prosty sposób badać realizowanie ekspozycji towarów, zatowarowanie półki i wszystko co jest z nią związane. Aplikacja nie tylko identyfikuje poszczególne jednostki magazynowe (SKU), ale także udział kategorii. Oprócz agregacji danych, moduł analityczny może dostarczać na ich podstawie przejrzyste wnioski i sugestie działań.
– Zdjęcia są rozpoznawane w czasie rzeczywistym, co pozwala producentom i detalistom korzystającym z rozwiązania natychmiast reagować na sytuację na półce, braki, utrzymywać standard ekspozycji oraz automatyzować kontrolę udziałów półkowych czy dystrybucji numerycznej – mówi Marcin Pleszko, chief product officer z firmy Sagra Technology.
Dane podane na tacy
– Zdobycie uwagi klienta wymaga przedefiniowania nie tylko pojedynczych procesów, ale w zasadzie całej ścieżki doświadczenia klienta. Dlatego tak ważna jest współpraca wielu partnerów, których rozwiązania zapewniają optymalizację konkretnego procesu i tworzenie na tej podstawie spójnego rozwiązania, które oferuje konkretne scenariusze zarządzania towarami, przestrzenią i obsługi konsumentów. Łącząc najlepsze praktyki, technologię partnerów oraz wiedzę i doświadczenie producentów, dajemy branży możliwość jeszcze lepszego dotarcia do klienta z odpowiednią ofertą – mówi Jarosław Sokolnicki, head of industry Solutions odpowiedzialny za sektor Retail & Consumer Goods w Microsoft.
Jednym z rozwiązań jest odpowiedź na potrzeby spójnych działań w rozproszonych sieciach sprzedaży, które generują ogromne ilości danych. Opracowana przez firmę Billennium zintegrowana platforma dla branży detalicznej łączy zarządzanie zadaniami, digital signage, czujniki Internetu rzecz i analitykę biznesową, aby zapewnić wartość dodaną w sklepie przyszłości i pozwolić zmieniać posiadane informacje w konkretne wnioski, które pomagają w działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
– Retail generuje gigantyczne ilości informacji, które przyrastają z każdą sekundą. Dlatego też stworzyliśmy system Paperless Retail, który umożliwia porządkowanie i analizowanie danych. Dzięki naszemu rozwiązaniu umożliwiamy utrzymywanie standardu funkcjonowania sklepów w całej sieci. Robimy to poprzez dystrybucję zadań, pilnowanie i nadzorowanie kampanii marketingowych w sklepach, by zapewnić spójną komunikację do klientów, łącznie z zarządzaniem treścią prezentowaną na ekranach reklamowych. Stawiamy na ograniczenie kosztów obsługi i minimalizowanie błędów, między innymi poprzez automatyczne zmienianie cen towarów, czy wykorzystywanie tzw. Internetu rzeczy (IoT), aby monitorować urządzenia w sklepie i automatycznie reagować na awarie. Każdy z elementów Paperless Retail działa w czasie rzeczywistym, a dzięki temu realnie umożliwia wsparcie rozproszonej sieci sprzedaży w bardzo szerokim zakresie – mówi Piotr Aftewicz, chief product officer.
Łącząc scenariusze – potrzeby dla zastosowania technologii, Microsoft z siecią partnerów i integratorów oferuje spójną platformę, która umożliwia pełną transformację łańcucha wartości, począwszy od zarządzania zapasami, przez uzupełnianie, politykę kontaktu z klientem, skończywszy na kwestiach odpowiedniej ekspozycji produktu w punkcie handlowym. Zestaw rozwiązań i realizowanych potrzeb biznesowych branży zakłada także analizy danych, zarządzanie cenami, asortymentem, prognozowanie sprzedaży, etc. Firmą, która zintegrowała wszystkie technologie tworzące Store of the Future jest XPLUS, wieloletni partner Microsoft.
– Bazując na platformie Microsoft Dynamics 365 for Retail, zbudowaliśmy scentralizowane rozwiązanie ERP, które wspiera logikę wszystkich procesów biznesowych, zawiera pełne informacje o produktach (m.in. ceny, polityki rabatowe, stany magazynowe) oraz wymienia i zasila w dane inne systemy i urządzenia naszych partnerów zainstalowane w Sklepie Przyszłości. W ramach projektu stworzyliśmy również system POS, który pozwala sprzedawcy lepiej dopasować ofertę do oczekiwań klientów poprzez dowolną prezentację produktów, czy skuteczniejsze rekomendacje. Z kolei platforma e-commerce umożliwia klientowi zakup towaru w dowolnym miejscu i czasie. Rozwiązanie w czasie rzeczywistym raportuje pełne statystyki sprzedaży zarówno wewnątrz organizacji, jak i bezpośrednio do producentów oraz sprzedawców, pozwalając im na szybkie reagowanie na bieżącą sytuację w sklepie. Funkcjonalność ta jest możliwa dzięki integracji systemu z aplikacją PowerBI – mówi Justyna Wronka-Dudzińska, head of consulting w XPLUS.
Czytaj też: