fot. unsplash.com
Automatyzacja, autentyczność i blockchain to trzy technologie, które eksperci Sabre, jednej z największych firm IT działających w branży IT, wskazali jako najważniejsze trendy w branży turystycznej. Omówili je dokładnie w raporcie Sabre Labs 2018 Emerging Technology, który ukazał się w marcu tego roku.
Automatyzacja to klucz do zapewnienia wyjątkowych usług
Automatyzacja od samego początku jest wpisana w DNA Sabre. Potrzeba usprawnienia zakupu biletów lotniczych sprawiła, że IBM i American Airlines w 1960 roku nawiązały partnerstwo, aby wspólnie stworzyć zautomatyzowany system SABRE (Semi-automated Business Research Environment). Pięć lat później czas przetwarzania rezerwacji skrócił się z 90 minut do kilku sekund. Chociaż dziś nie wydaje się to niczym przełomowym, wtedy był to krok milowy w branży podróżniczej.
Obecnie firmy idą krok dalej. Chcąc wyprzedzić oczekiwania klienta, oferują chatboty, które prowadzą rozmowę w taki sposób, aby przypominała naturalną konwersację. Zaimplementowanie ich bezpośrednio w komunikatorach,m.in. Facebook Messengerze, WhatsAppie lub Skype ma wesprzeć użytkowników w zakresie pilnowania rezerwacji, zmiany terminu czy wyszukiwania aktualnych informacji o miejscu pobytu. Zaawansowana personalizacja pozwala dziś na to, aby chatbot towarzyszył klientowi na każdym etapie podróży.
Doskonałym przykładem jest kwestia noclegów. Jeśli hotel potrafi zidentyfikować najczęstsze zapytania gości o informacje (np. o której godzinie jest wymeldowanie, jakie jest hasło Wi-Fi, jak długo jest otwarty basen?) oraz wdrożyć bota zdolnego odpowiedzieć tylko na te pytania, to może być w stanie znacząco zminimalizować bieżące koszta.
To wszystko sprawia, że sztuczna inteligencja jest dziś czymś więcej niż tylko trendem – stała się istotną częścią środowiska cyfrowego. Jako branża skoncentrowana na ludziach, podróże mają inny stosunek do automatyzacji niż większość innych branż. Zapewnienie wyjątkowych usług jest kluczowym elementem dla doświadczenia klienta.
Asystenci cyfrowi, tacy jak Siri, Alexa, Google, Cortana i Bixby, rozwijają się w zakresie integracji i funkcjonalności, podobnie jak chatboty oparte na podobnych technologiach konwersacyjnych. Usługi te są coraz bardziej zdolne do oferowania rekomendacji i udzielania odpowiedzi podobnych do tych dostarczanych przez człowieka. Aby były one użyteczne, cyfrowi asystenci potrzebują danych. To natomiast wiąże się z bezpieczeństwem ich przetwarzania. Szeroki wachlarz automatyzacji na krótką metę jest pełen wyzwań, ale także pełen potencjału.
Autentyczność i personalizacja w podróżach rozciągają się na całe spektrum technologiczne
Autentyczność bardzo często pojawia się w towarzystwie takich pojęć, jak zaufanie, przejrzystość, rzetelność, uczciwość, wiarygodność czy prostota. Prawdopodobnie najbliższym semantycznym odpowiednikiem autentyczności jest prawdziwość, a kontekst jest często bardziej emocjonalny niż dosłowny. Jak wykorzystać to w branży podróżniczej?
W przypadku linii lotniczej zaufanie można zdobyć poprzez zapewnienie bogatej oferty cyfrowej rozrywki, transmisji wi-fi i, co być może najważniejsze, wykorzystanie nowych technologii w celu zmniejszenia stresu biologicznego związanego z lataniem.
Oczywiście autentyczność podczas lotu wiąże się z pewnymi wyzwaniami i ma mocne strony, ale priorytety podróżujących są różne na ziemi i w trakcie podróży. W przypadku hoteli i rejsów zakwaterowanie jest często oczekiwaną częścią doświadczenia. Ludzie chcą się cieszyć i angażować w to, co jest oferowane.
Hotele zaczynają oferować spersonalizowane cyfrowe ucieczki-medytacje, cyfrowe sale detoksykacyjne bez telewizorów i innych urządzeń elektronicznych, jako sposób na zapewnienie podróżnym wytchnienia, które byłoby mało prawdopodobne lub niemożliwe do realizacji w domu.
Z drugiej strony niektóre hotele są w pełni cyfrowe i wykorzystują technologie, takie jak wirtualna rzeczywistość, aby zapewnić podróżnym inny rodzaj doświadczenia, który również może nie być dostępny w domu. Na całym świecie sieci hotelarskie oferują VR w pokojach, aby łączyć odwiedzających z lokalną ofertą, a czasami dać dostęp do zakulisowego spojrzenia na udogodnienia hotelowe, takie jak spa i restauracje.
Im bardziej niezwykłe, tym bardziej zapadające w pamięć doświadczenie, a co za tym idzie – przyczyniające się do pogłębienia chęci podróżowania w poszukiwaniu nowości. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość mają do odegrania tu bardzo ważną rolę. Mogą demokratyzować rzadkie i ekskluzywne doświadczenia za niewielką cenę.
Ubezpieczenie oparte na blockchainie, tożsamość zapisana w łańcuchu
Rok 2017 był rokiem, w którym blockchain eksplodował w świadomości społecznej, dowodzony przez krypto-milionerów i miliarderów prowadzących wczesną falę inwestycji w kryptowaluty. To jednak nie jest wszystko, co ta technologia ma do zaoferowania. Zdaniem ekspertów Sabre poza kryptowalutami zobaczymy wiele rzeczywistych wdrożeń blockchaina w praktycznie każdej branży, ponieważ firmy i jednostki eksperymentują z tym, w jaki sposób ta nowa technologia może zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność w rzeczywistych problemach.
Identyfikacja biometryczna jest jednym z najskuteczniejszych przypadków użycia blockchaina. Używanie tej technologii do przechowywania zaszyfrowanych zapisów różnych identyfikatorów biometrycznych danej osoby – ich głosu, odcisków palców, geometrii dłoni, wzoru tęczówki, modelu twarzy, chodu itp. niesie ze sobą wiele możliwości.
Mogłoby wyeliminować konieczność posiadania paszportów, praw jazdy i innych form identyfikacji. Aby to nastąpiło zapisy biometryczne musiałyby być całkowicie bezpieczne i całkowicie zaufane. Jednym ze sposobów, w jaki blockchain może pomóc w budowaniu zaufania, jest konfigurowanie w celu weryfikacji identyfikatorów biometrycznych poprzez porównywanie żywej osoby z zaszyfrowanym rekordem blockchain. W takim przypadku, jeśli twoje odciski palców zostaną zeskanowane, wynik porównywany jest z rekordem blockchain bez zapisywania żadnych nowych wartości – jak trzymanie zdjęcia obok prawdziwej osoby, aby sprawdzić, czy pasują.
W tym przypadku każda osoba ma prawdziwy zestaw danych biometrycznych na blockchainie jako punkt porównania, ale dane biometryczne nigdy nie są przechowywane, z wyjątkiem samego łańcucha. Każdy punkt weryfikacji uzyskałby tylko zatwierdzenie tak / nie w porównaniu z rekordem blockchain. Dzięki temu dane osobowe mogą pozostać prywatne, ale nadal pozwalają na płynne transakcje i potwierdzanie tożsamości.
Blockchain można również zaimplementować do zakupu ubezpieczenia podróżnego.
Załóżmy, że klient kupuje ubezpieczenie pokrywające wszelkie koszty związane z opóźnieniami wynikającymi z warunków atmosferycznych. Na przykład, jeśli w Krakowie lot nie odbędzie się z powodu burzy, system uruchamia ubezpieczenie podróżne, monitoruje dane lotu i może sprawdzić, że lot został odwołany. Ubezpieczenie automatycznie aktywuje się, aby zwrócić podróżnemu koszt oraz zapewnić środki na hotel lub inne świadczenia objęte ubezpieczeniem. Automatyzacja ubezpieczenia za pomocą inteligentnej umowy może zagwarantować szybkie rozwiązanie bez konieczności działania którejkolwiek ze stron.
Technologiczne eksperymenty
Eksperci z Sabre Labs uważają, że Ethereum i Hyperledger to dwie najbardziej obiecujące platformy, a dowiodły tego przeprowadzone przez nich eksperymenty. Czym są te technologie? Ethereum służy do budowania zdecentralizowanych aplikacji z inteligentnymi kontraktami, a Hyperledger pozwala tworzyć rozwiązania blockchain klasy enterprise z kontrolą dostępu.
W 2017 r. specjaliści zbudowali prototyp narzędzia na blockchainie Ethereum, aby śledzić logowania akcesoriów w laboratorium innowacji, w tym zestawów gear-VR, zestawów Hololens, asystentów głosowych, smartwatchy, opasek EEG czy drukarek 3D.
Technologia blockchain może okazać się użyteczna również w Globalnym Systemie Dystrybucji Sabre. Jego skuteczność, niezawodność i bezpieczeństwo są wynikiem dziesięcioleci pracy i rozwoju. Eksperci z Sabre Labs eksplorują, jak wykorzystać nowsze technologie do ulepszenia ekosystemu podróżniczego i wierzą, że właśnie blockchain ma potencjał do zmiany istniejących modeli biznesowych.
Blockchain jest najmłodszą z przedstawionych technologii i upłynie jeszcze dużo czasu, zanim jego możliwości zostaną w pełni zaadaptowane do potrzeb branży. Jego całkowity potencjał nie został jeszcze odkryty.
Każdego roku Sabre Labs sprawdza i ocenia wiele różnych trendów i technologii. Spośród nich wybiera te, które są najbardziej przyszłościowe w branży podróży. Czasem nie są one w pełni widoczne, ale można zarysować ich wpływ na kolejne lata. Tegoroczne przewidywania wydają się realne do wdrożenia.