Mimo pandemii jesteśmy rentowni i zamykamy rundę finansowania. Podsumowanie roku Placeme

Udostępnij:
W rok 2020 wchodziliśmy z ambitnymi celami i już teraz wiemy, że większość z nich uda nam się osiągnąć przed końcem grudnia. Oczywiście w związku z pandemią ich realizacja skumulowała się w drugiej połowie roku, ale biorąc pod uwagę jakim rollercoasterem były ostatnie miesiące uważamy to za spory sukces. Placeme podsumowuje 2020 rok.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Od strony produktowej zamierzaliśmy rozszerzyć wykorzystanie naszej technologii na kluczowe z perspektywy firmy branże, czyli FMCG, mediów oraz bankowości. Kolejnym planem było zapewnienie stałej rentowności spółki i pozyskanie rundy finansowania, która pozwoli nam szerzej dotrzeć z produktem do klientów na rynku polskim, ale przede wszystkim otworzy nam drogę do zdobycia pozycji gracza europejskiego a nie tylko lokalnego. W związku z tym, naszym planem było również pozyskanie pierwszych klientów na rynkach zagranicznych.

Placeme a COVID-19

W naszym przypadku pandemia utwierdziła nas w przekonaniu, że technologia, którą tworzymy powinna być kluczowym elementem wielu firm zarówno na poziomie operacyjnym jak i strategicznym. Zrozumienie klientów w świecie rzeczywistym i odpowiednie dostosowywanie działań do zmieniających się zwyczajów i zachowań konsumentów jest niezbędne w budowaniu przewagi konkurencyjnej naszych klientów. Ostatnie miesiące pokazały, że zachowania konsumentów w świecie offline zmieniają się bardzo szybko, często z tygodnia na tydzień i utarte do tej pory schematy nie będą już więcej obowiązywać.

W kontekście biznesowym początek pandemii był czasem, w którym uświadomiliśmy sobie, jak nasza technologia może pomóc zrozumieć te ciągłe zmiany również z poziomu decyzji strategicznych podejmowanych w oparciu o wiedzę o zachowaniu całego rynku. Na tej podstawie stworzyliśmy produkt, który pozwala obserwować tydzień po tygodniu, jak zmieniają się zachowania klientów na przykład na rynku sieci handlowych. Które sieci zyskują klientów, a które tracą, jak często klienci odwiedzają poszczególne sklepy czy formaty sklepów, w jakim stopniu poszczególne marki współdzielą ze sobą klientów – to pytania, na które można odpowiedzieć wykorzystując naszą technologię. Co ważne, te pytania nie pojawiają się tylko w kontekście pandemii. Nasze zachowania jako konsumentów zmieniają się na przykład podczas okresów świątecznych, wyjazdów na wakacje czy też w zależności od pory roku. Wnioski płynące z naszych analiz są często nieoczywiste i niemożliwe do uzyskania przy pomocy innych źródeł danych.

Od strony operacyjnej działalności Placeme, jak wszyscy musieliśmy przeorganizować sposób w jaki pracujemy i kontaktujemy się z klientami. Jednak to dotyczyło wszystkich, nie tylko nas. Na szczęście należymy do tej grupy, której te zmiany przyniosły wbrew pozorom poprawę efektywności pracy. Wypracowaliśmy model hybrydowy między pracą zdalną a biurową i jak do tej pory sprawdza się to bardzo dobrze. Z mojej perspektywy czas lockdownu był wyjątkowym momentem, w którym po trzech latach działalności mieliśmy czas, aby zweryfikować pewne procesy i założenia, przemyśleć dalsze kroki i nadrobić wiele kwestii, na które ciągle brakowało czasu. Był to wartościowy moment, który według mnie już zaczął procentować w naszej działalności i dalszym rozwoju.

Jesteśmy rentowni

Większość celów na ten rok udało nam się zrealizować, choć oczywiście ich priorytetyzacja zmieniała się wraz z rozwojem pandemii. Pozyskaliśmy wielu nowych klientów z kluczowych dla nas branż. Mimo pandemii jesteśmy rentowni, a tego chyba nie może powiedzieć o sobie zbyt wiele młodych firm technologicznych. Finalizujemy właśnie rundę finansowania, która pozwoli nam wejść na wyższy poziom jako spółka. Cały czas rozbudowujemy nasz zespół, a w trakcie pandemii skład osobowy zwiększył nam się o 30% dzięki czemu pozyskaliśmy do firmy nowe kompetencje. To wszystko sprawia, że kolejny rok będzie następnym przełomowym czasem na naszej drodze.

W 2021 roku staniemy się europejskim graczem

Co za tym idzie, rok 2021 to następny kamień milowy, jaki chcemy osiągnąć, a mianowicie stanie się europejskim graczem. Runda finansowania, którą zamkniemy na przełomie roku pozwoli nam do tego dojść w znacznie szybszym tempie niż gdybyśmy mieli finansować takie działania kapitałem wewnętrznym. Wiąże się to również z dynamicznym rozwojem zespołu, tak aby utrzymać tempo wzrostu na rynku polskim i jednocześnie rozwijać się poza granicami bez utraty efektywności.

Pracujemy nad nową ofertą produktową, która ułatwi nam komunikowanie naszej wartości, zwłaszcza przy zdobywaniu klientów zagranicznych. Ważnym elementem naszych działań w roku 2021 będzie również skupienie się na edukowaniu rynku w zakresie Location Intelligence i jego wpływu na prowadzenie biznesu w dzisiejszych czasach. Nasz technologia i produkt nie jest oczywistym i którymś z kolei rozwiązaniem powszechnie wykorzystywanym w firmach. Dlatego też demokratyzacja i pokazywanie korzyści z jej wykorzystania są kluczowe.

Podsumowując, nadchodzi czas, aby z lokalnego rozwiązania, Placeme stało się rozwiązaniem europejskim z aspiracjami globalnymi. Pierwsze kroki już poczyniliśmy, ale cel końcowy jeszcze daleko przed nami, a po drodze z pewnością czeka nas dużo przygód.

Autor: Tomasz Władziński, współzałożyciel Placeme