Ministerstwo Energii wesprze spółki car-sharingowe. Chyba że opłaty za parkowanie pójdą do góry

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Podczas czwartkowego wydarzenia zorganizowanego przez Ministerstwo Energii i władze Gdyni stwierdzono, że usługi car-sharingowe są ważne dla rozwoju miast. W związku z tym ministerstwo będzie chciało je promować.

Na zdjęciu: warsztaty Ministerstwa Energii na temat car-sharingu

Car-sharing i parkowanie

– Wraz z zaproponowanym przez ME Planem Rozwoju Elektromobilności, rozwój alternatywnych form transportu zyskał wsparcie administracji państwowej – powiedział podczas wczorajszego wydarzenia wiceminister energii Michał Kurtyka. Jego zdaniem, plan stwarza przestrzeń dla rozwoju rynku car-sharingu w kraju, zwłaszcza, gdy połączy się go z możliwością preferencyjnego parkowania w centrach miast.

Wspomniał, że dodatkowe zachęty, które umożliwią popularyzację tego modelu biznesowego, planuje umieścić także w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, nad którą obecnie pracuje jego ministerstwo. Zwrócił również uwagę, że na rozwoju platform car-sharingowych skorzystają przede wszystkim kierowcy i pasażerowie. Usługi tego typu nie tylko mają być dla nich tańsze, ale także wygodne.

Ekologiczne przejazdy

– Car-sharing zapewnia swobodny dostęp do sieci pojazdów, z której można korzystać w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które nie mają własnego samochodu, ale od czasu do czasu potrzebują auta, chcą wspierać poprawę środowiska naturalnego, potrafią korzystać z nowoczesnych rozwiązań lub też szukają sposobów, aby znacznie zmniejszyć wydatki na komunikację – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii.

Do zmian, jakie mają zostać wdrożone wraz z Planem Rozwoju Elektromobilności, przygotowują się lokalne władze. Trójmiasto już ponad dwa tygodnie temu zapowiedziało, że wesprze projekt współdzielonej mobilności na Pomorzu i w związku z tym podpisało list intencyjny. Obiecano także preferencyjne opłaty za parkowanie w strefach płatnego parkowania dla samochodów car-sharingowych.

Projekt ustawy

Z drugiej strony zaś pracuje się na projektem ustawy o zwiększeniu opłat parkingowych w miastach mających co najmniej 200 tys. mieszkańców, czyli na przykład Warszawa, Poznań, Kraków. Oznacza to tyle, że w tych aglomeracjach pobierałoby się opłaty za parkowanie nie tylko w dni robocze, ale także w dotychczas bezpłatne niedziele. Oprócz tego mówi się o wyższej opłacie za godzinny postój.

Wdrożenie takiej ustawy miałoby skłonić kierowców do pozostawiania własnych samochodów w domach i kupowania biletów komunikacji miejskiej. Przedstawiciele spółki car-sharingowej Panek zwrócili uwagę, że wyższe opłaty za parkowanie mogą spowodować podwyższenie cen za przejazdy współdzielonymi samochodami i w efekcie zniechęcić do korzystania z nich mieszkańców aglomeracji.