Misja USA #2 cz. 1

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Hej! Znaleźliśmy odważnych. I lecimy. Z trzech stron, ja z Teksasu i jedna ekipa z Gdańska, druga z Krakowa przylatujemy do San Francisco o mniej więcej takiej samej godzinie. Mam nadzieję że dolecę na czas. SXSW okazał się tak intensywny, że po tygodniu konferencji…

Hej! Znaleźliśmy odważnych. I lecimy. Z trzech stron, ja z Teksasu i jedna ekipa z Gdańska, druga z Krakowa przylatujemy do San Francisco o mniej więcej takiej samej godzinie. Mam nadzieję że dolecę na czas. SXSW okazał się tak intensywny, że po tygodniu konferencji, a raczej fiesty internetowej, spóźniłem się na samolot!

A kto jedzie? Dwa rewelacyjne projekty: UXPin oraz Privacy Protector. Marcin i Kamil z UXPin oraz Błażej i Marek z Privacy Protectora. Po tygodniu dojedzie Łukasz z Use It Better. Spędzimy w Bay Area dwa i pół tygodnia. Założenie jest proste. Krzemowa Dolina działa jak zetknięcie się źródłem energii – co jest dobre zostanie wzmocnione, co słabe spali się. Ale wszystkie projekty dostaną dużo informacji zwrotnej! Kiedyś Rzymianie mawiali: In vino veritas, czyli jak się z kimś napijesz, to  poznasz jaki jest. Nam przyświeca w sumie podobny cel: In vallis veritas. Już słyszę te głosy, odpowiadam szczerze i bezpośrednio – tak jestem zakochany w Dolinie. Tak uprawiam propagandę sukcesu, ale przecież San Francisco i Krzemowa Dolina to jest wspaniałe miejsce dla osób zaangażowanych w technologię i przedsiębiorczość!

To już druga wyprawa Innovation Nest, zaczęło się kilka miesięcy temu, kiedy to w listopadzie zeszłego roku wyjechaliśmy pierwszy raz. Ale faktycznie zaczęło się wcześniej, gdy wraz z Markiem Kapturkiewiczem zawiązaliśmy Innovation Nest z wizją, że będziemy wspierać polskie zespoły z globalnym potencjałem. Ważnym kamieniem milowym było znalezienie pierwszych firm oraz wspólny wyjazd do San Francisco i Krzemowej Doliny. W czasie wielu dyskusji doszło do mnie i do Marka, co jest w zasadzie oczywiste: Innovation Nest też jest startupem! I jak każdy startup oprócz wizji gdzie chce dojść i stawia hipotezy jak tego dokonać. Nasza hipoteza była następująca: polskie startupy mogą zaproponować produkty ciekawe globalnie, ale żeby im się to udało muszą być jak najwcześniej wprowadzone w globalne spojrzenie i globalny network, najlepiej bezpośrednio w Krzemowej Dolinie. W listopadzie Minimal Viable Product zadziałał, i to zadziałał bardzo pozytywnie. Teraz następuje drugi wyjazd będący już całkiem przyzwoitym produktem!

Cele dla poszczególnych zespołów są jasno określone. Dla Privacy Protectora jest to określenie „product-market fit” czyli wybranie kierunku strategicznego. Posiadanie rewelacyjnej technologii nie stworzy biznesu. Potrzebny jest produkt dający korzyść konkretnemu użytkownikowi. Jak to mówi Błażej – mamy prąd, ale to nie wystarczy, potrzebne jest konkretne zastosowanie, żeby prąd mógł być przydatny! Dla UXPin to potwierdzenie kierunku strategicznego. Jako UX designerzy Marcin i Kamil wiedzą jakiego narzędzia brakuje w procesie tworzenia projektów UX i na podstawie swoich doświadczeń stworzyli aplikację i wizję jej dalszego rozwoju, ale czy środowisko UX w samym centrum internetowej rewolucji potwierdzi ich wizję produktu? Use It Better jest dalej – obecnie następują pilotażowe wdrożenia. Pytanie jakie należy postawić to jak w optymalny sposób przejść z etapu walidacji do etapu rozwoju. I jeszcze Innovation Nest… Dla nas to ciąg dalszy odpowiadania na pytanie jak stworzyć trwały model wspierania przedsiębiorców z Polski w osiągnięciu globalnego sukcesu.

Piotr Wilam – współtwórca, inwestor i partner zarządzający w Innovation Nest (funduszu seed/VC) oraz współzałożyciel i członek zarządu SPIN – Szkoły Przedsiębiorczości Innovation Nest; przedsiębiorca; założyciel Wydawnictwa Pascal oraz współtwórca i pierwszy prezes Onet.pl; business angel zaangażowany m.in. w Merlin.pl; z wykształcenia filozof i matematyk, absolwent KUL, Oxford University oraz London Business School.