MIT Enterprise Forum CEE to program akceleracyjny, wspierający najbardziej innowacyjne startupy naukowo-technologiczne z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej poprzez połączenie ich potencjału z wiedzą i zasobami dużych przedsiębiorstw z branży finansowej, ubezpieczeniowej, energetycznej, life science, FMCG, mediów, czy technologii dla branży turystycznej, a także z doświadczeniem mentorów. Potencjał alumnów programu, którzy przeszli już akcelerację, MIT EF CEE chce wykorzystać w obecnej sytuacji, związanej z epidemią koronawirusa.
– “Technologie kontra COVID-19” to inicjatywa MIT EF CEE i partnerów biznesowych, mająca na celu selekcję start-upów, które posiadają gotowe rozwiązania, umożliwiające wsparcie sektora medycznego i systemu opieki zdrowotnej oraz jego transformacji do ery online – mówi Magdalena Jabłońska, prezes Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej, operatora programu MIT EF CEE.
Partnerami głównymi projektu zostały: Adamed – firma farmaceutyczno-biotechnologiczna, Coca-Cola w Polsce – lider rynku napojów bezalkoholowych, a także firma MCX – trzon silnej grupy wyspecjalizowanych spółek, będących dostawcą kompleksowych rozwiązań teleinformatycznych, softwarowych oraz energii odnawialnej. Partnerzy wspierający to CVC Capital Partners, HubHub, MDI Energia, Nationale-Nederlanden, Sabre, Sollers Consulting, PZU i TVN Discovery Polska.
Medycyna online W sytuacji epidemiologicznej, systemy do zdalnej opieki lekarskiej to niezbędne narzędzie. – W wyniku epidemii koronawirusa medycyna musi dokonać technologicznego skoku – ocenia Magdalena Jabłońska.
Zdalne konsultacje lekarskie poprzez chat, wideochat i telefon, 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku można odbyć poprzez platformę Telemedi.co. Umożliwia ona umówienie konsultacji online oraz wybór specjalizacji lekarza i języka, a po rozmowie ze specjalistą – dostęp do dokumentacji medycznej z zaleceniami, skierowaniami i receptami. Platforma telemedyczna obsługuje miesięcznie kilkadziesiąt tysięcy konsultacji. Profile lekarzy i proces umawiania konsultacji jest wspierany modułem AI, który przeprowadza wstępny wywiad z pacjentem oraz podpowiada lekarzom zalecenia na podstawie wprowadzonych symptomów.
Rozwiązanie zdalnych konsultacji na szeroką skalę, w tym technologię Telemedi.co, wykorzystuje operator medyczny PZU Zdrowie, który opracował portal Wirtualna Przychodnia. Jest to miejsce, gdzie pacjent może przejść pełen proces medyczny bez wychodzenia z domu. Aby z niej skorzystać, nie jest konieczne posiadanie pakietu medycznego. Telekonsultacje odbywają się także poza godzinami pracy placówek – wieczorem, w nocy oraz w weekendy i święta.
– W obecnej sytuacji rozwiązania zdalnej opieki medycznej są powszechnie używane przez pacjentów PZU Zdrowie i pomagają w ograniczaniu rozprzestrzeniania się wirusa – mówi Andrzej Zawada, menadżer ds. innowacji PZU Zdrowie.
Bezpieczeństwo pacjentów i lekarzy
Jednak w wielu przypadkach rozmowa poprzez chat czy wideochat z lekarzem to za mało. Dlatego powstało StethoMe, które umożliwia zdalne przeprowadzenie badania osłuchowego stetoskopem i opiekę nad pacjentami, szczególnie tymi z dolegliwościami układu oddechowego. System wykrywa nieprawidłowości w płucach, opierając się na medycznych algorytmach sztucznej inteligencji, które współpracują z elektronicznym stetoskopem oraz aplikacją mobilną.
Integralną częścią systemu jest moduł AI, który zapewnia możliwość profesjonalnego wykonania badania osłuchowego w warunkach domowych i udostępnienia wyniku na platformie telemedycznej wraz ze szczegółową analizą wskazującą nieprawidłowości. To właśnie dzięki takiemu połączeniu możliwe jest przyspieszenie niezbędnych wizyt lekarskich w przypadku pojawienia się ostrych infekcji dolnych dróg oddechowych np. zapalenia płuc czy infekcji wirusowych, w tym diagnostyka płuc u osób objętych kwarantanną, ale też monitoring chorób przewlekłych, takich jak astma, POChP.
– Przejście na zdalną diagnostykę osób, u których pojawiały się pierwsze niepokojące objawy związane z układem oddechowym znacząco poprawiłoby nie tylko bezpieczeństwo tych objętych kwarantanną, ale również efektywność działania dedykowanych jednostek służby zdrowia – mówi Wojciech Radomski, CEO StethoMe.
StethoMe umożliwia również badanie płuc u osób z koronawirusem. – Otrzymujemy sygnały ze środowiska lekarskiego, że problemem stało się osłuchiwanie płuc. Personel medyczny zmuszony jest do przebicia lub ściągnięcia kombinezonu. Tylko w ten sposób może on poprawnie przeprowadzić badanie co z kolei niesie poważne ryzyko zarażenia – mówi Wojciech Radomski, CEO StethoMe.
Startup w przeciągu ostatnich tygodni opracował dedykowane rozwiązanie umożliwiające medykom w skafandrach ochronnych bezprzewodowe osłuchiwanie pacjentów, tym samym zapewniając im bezpieczne wykonanie tego kluczowego badania. Rozwiązanie jest w tej chwili testowane w szpitalu zakaźnym na terenie Poznania. Zainteresowanie rozwiązaniem wykazało również kilka innych europejskich szpitali.
Rehabilitacja przez internet
Naprzeciw problemom związanym z rehabilitacją schorzeń przewlekłych ciała i umysłu -–konieczności wykonywania przez pacjentów systematycznych ćwiczeń, do których trudno jest utrzymać motywację oraz wysokim kosztom profesjonalnej opieki staje Neuroforma. Neuroforma w szczególności wspiera pacjentów po przebytym udarze lub urazie mózgu oraz osoby chorujące na schorzenia neurologiczne (np. stwardnienie rozsiane, choroba Alzheimera).
Może służyć również jako dodatkowa aktywizacja seniorów w ćwiczeniach ruchowo-poznawczych. Neuroforma umożliwia wykonywanie interaktywnych ćwiczeń w domu pod zdalną opieką specjalisty. Terapeuta za pośrednictwem platformy internetowej TeleNeuroforma w prosty sposób zleca dedykowane sesje ćwiczeniowe swoim pacjentom. Pacjenci w warunkach domowych, przy wykorzystaniu swojego komputera i kamery internetowej wykonują atrakcyjne, motywujące i pożyteczne dla nich ćwiczenia.
Te trzy startupy mają już za sobą pozytywne doświadczenia ze współpracy z Nationale-Nederlanden, firmą, która od kilku lat wspiera MIT Enterprise Forum CEE od strony eksperckiej. – Z Telemedi.co oraz StethoMe realizowaliśmy pilotażowe projekty w obszarze zdrowia. Obecnie mamy pod opieką Neuroforma, start-up specjalizujący się w rehabilitacji. Wierzymy w to, że dzięki gotowym rozwiązaniom w dziedzinie zdalnej medycyny, uda się wesprzeć społeczeństwo i sektor medyczny w bieżących potrzebach w obszarze zdrowia – mówi Urszula Gołaszewska-Kroenke z Nationale-Nederlanden.
Bot zamiast infolinii
Odciążenie infolinii NFZ, która w ostatnich dniach przeżywa oblężenie, przyświecało misji start-upu Chatbotize, który we współpracy z Kancelarią Premiera stworzył chatbota, udzielającego aktualnych, sprawdzonych i oficjalnych informacji na temat epidemii koronawirusa oraz podjętych przez rząd środków zaradczych. System uczy się na bieżąco, a jego baza wiedzy aktualizowana jest w oparciu o oficjalne informacje przekazywane przez Ministerstwo Zdrowia.
W ten sposób użytkownicy Messengera i Facebooka dowiedzą się m.in. o tym, gdzie uzyskać pomoc czy o regulacjach związanych z zamknięciem granic. Chatbot wykorzystuje sztuczną inteligencję, dzięki czemu rozumie pytania zadawane przez użytkowników i automatycznie udziela na nie odpowiedzi. Firma opracowała wcześniej rozwiązania, które do kontaktu z klientem wykorzystują m.in. Aviva, InPost, Maspex czy PKO BP. Realizuje również pilotażowe wdrożenie w NN. Teraz ta sama technologia, która umożliwia śledzenie paczek przez Facebooka, ma zapewnić łatwy dostęp do aktualnych informacji o epidemii.
Nie tylko medycyna i system opieki zdrowotnej dziś wymagają gruntownej przemiany. W nowej rzeczywistości muszą odnaleźć się również firmy, dla których najbliższe miesiące będą sprawdzianem dla ich modeli biznesowych. Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej wraz z partnerami wciąż analizują rozwiązania pozostałych start-upów w zakresie wykorzystania ich w transformacji medycyny do świata online, walce z koronawirusem i jego wpływem na biznes, gospodarkę i obywateli.