Mixed Reality – tam, gdzie świat rzeczywisty łączy się z wirtualnym

Dodane:

Jacek Stężowski Jacek Stężowski

Mixed Reality – tam, gdzie świat rzeczywisty łączy się z wirtualnym

Udostępnij:

Rzeczywistość mieszana (MR) to połączenie świata wirtualnego i rzeczywistego. Hologramy kreowane przez tę technologię nie są osobnym tworem (jak w przypadku rzeczywistości rozszerzonej), ale mają zdolność do interakcji i wręcz współistnieją ze światem rzeczywistym.

MR daje wręcz nieograniczone możliwości w dowolnej dziedzinie nauki, przemyśle, marketingu, medycynie i praktycznie w każdym obszarze naszego życia. Potencjał ten wykorzystują startupy, które dostarczają rozwiązania kojarzące się dotychczas wyłącznie z filmami sci-fi.

Neurologia w nowym wymiarze

MR to wielki krok dla medycyny i dziedzin pochodnych. Technologia daje możliwości, które rewolucjonizują leczenie oraz proces rekonwalescencji. Doskonałym przykładem tego jest polski startup BioMinds, który za pomocą technologii opartej na rzeczywistości mieszanej, wspomaga rehabilitację schorzeń neurologicznych.

– System do neuroterapii BioMinds XR przeznaczony jest do prowadzenia terapii osób dorosłych ze schorzeniami neurologicznymi w trzech kluczowych obszarach – psychologicznym, poznawczym i ruchowym. Nasz system bazuje na wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Każdy z etapów terapii jest indywidualnie dostosowywany do potrzeb konkretnego pacjenta za pomocą panelu terapeuty, gdzie można zaplanować cały cykl terapeutyczny, dostosować wewnętrzne wymogi ćwiczeń oraz monitorować efekty terapii. System BioMinds XR może towarzyszyć pacjentowi od momentu zachorowania przez całą drogę jego powrotu do zdrowia – rehabilitację na oddziale udarowym, poudarowym, ośrodku rehabilitacyjnym, rehabilitacji ambulatoryjnej i terapii w domu – także osobom chorym będącym na kwarantannie – tłumaczy Mateusz Kierepka, prezes BioMinds.

Produkt startupu jest odpowiedzią na problemy dotykające coraz większą część społeczeństwa. Cechą wyróżniającą BioMinds jest kompleksowość.

– Jednym z głównych powodów, dlaczego zdecydowaliśmy się zacząć rozwijać nasz system do neuroterapii, był kontakt z bliskimi nam osobami, którym problemy neurologiczne utrudniały codzienne życie. Postanowiliśmy, że opracujemy system pozwalający na wsparcie terapii neurorehabilitacyjnych zarówno w ośrodkach medycznych, jak i w zaciszu domowym. Pamiętajmy, że na wielu rynkach brakuje terapeutów, co utrudnia szybkie rozpoczęcie terapii. Czas w procesie terapeutycznym odgrywa kluczową rolę. Według danych rynkowych ok. 1,3 mld ludzi na świecie, czyli 17% całej ludności cierpi na zaburzenia neurologiczne takie jak np., zaburzenia poudarowe, urazowe uszkodzenie mózgu, stwardnienie rozsiane czy choroba Alzheimera. 60% z nich wymaga kompleksowego leczenia, a aż 70% z całej grupy cierpi na problemy psychologiczne. Wszystkie te problemy adresujemy w ramach terapii naszym systemem do neuroterapii BioMinds XR – dodaje Mateusz Kierepka.

Wsparcie dla lekarzy

Pozostając w obszarze medycyny, nie można nie wspomnieć o innej polskiej firmie. Mowa o MedApp, którą tworzył również Mateusz Kierepka. Technologia opracowana przez MedApp ma za zadanie wspomagać lekarzy podczas zabiegów oraz w procesie ich planowania.

Jednym z produktów MedApp jest CarnaLife Holo, czyli technologia trójwymiarowej wizualizacji obrazowych danych diagnostycznych. Działa ona w oparciu o gogle HoloLens 2 firmy Microsoft. Dzięki nim użytkownik widzi w przestrzeni rzeczywistej trójwymiarowy hologram odzwierciedlający strukturę obrazowanego obszaru anatomicznego.

Lekarz może wchodzić w interakcję z hologramem, obracając go, skalując, przemieszczając, czy też wchodząc we wnętrze struktur anatomicznych. Wszystko to za pomocą gestów lub komend głosowych.

Oprócz tego, MedApp posiada w ofercie produkt o nazwie HoloComm. Jest to rozwiązanie do zdalnej, trójwymiarowej demonstracji produktów. Również opiera się o działanie gogli HoloLens 2 i wykorzystuje MR.

Koncerty w rzeczywistości mieszanej

Z medycyny przenieśmy się w skrajnie inną dziedzinę – branżę rozrywkową. Startup Volta z Wielkiej Brytanii opracował platformę do obsługi wirtualnych koncertów. Technologia umożliwia artystom tworzenie wirtualnych występów w czasie rzeczywistym, w wybranych przez nich miejscach.

Co ciekawe, platforma jest w pełni darmowa, co oznacza, że to, co kiedyś wymagało studia produkcyjnego i dużego budżetu, dzisiaj jest dostępne nawet dla początkujących artystów. Technologia wykorzystuje efekty wolumetryczne, co daje wyjątkowy efekt.

Volta to rozwiązanie, które dopiero się rozwija, jednak w branży muzycznej już zdążyła się rozgościć. Rozwiązanie zaaprobowała wytwórnia Warner Music Group, a pisał o nim portal RollingStone.

MR w przemyśle

Niemiecki startup Meshicon produkuje holograficzne narzędzia interakcji człowiek-maszyna dla firm przemysłowych i inżynieryjnych. Startup wykorzystuje pełne spektrum trójwymiaru w zakresie 360 ​​stopni do wizualizacji danych i interakcji za pomocą spojrzeń, gestów i głosu.

Rozwiązanie daje możliwość kontroli stanu produkcji, wykorzystując MR oraz technologię cyfrowych bliźniaków. Dzięki hologramom można zapobiegać awariom i monitorować postępy produkcyjne bez konieczności przerywania procesu. Oficjalnymi partnerami startupu są między innymi Microsoft HoloLens oraz Nvidia.

Niemcy są jednym z najciekawszych rynków technologii opartej o MR. Kolejnym przykładem na to jest inny startup pochodzący zza naszej zachodniej granicy – Holo-Light. Firma ta dostarcza technologię, która umożliwia inżynierom wizualizację i interakcję z danymi CAD 3D w środowisku MR.

Rozwiązanie to pozwala na przeglądanie projektów CAD w prawdziwym świecie. Możliwość umieszczenia wirtualnego projektu danego komponentu w jego docelowym miejscu pozwala na całkowite wyeliminowanie błędów na etapie prototypowania. Hologramy można nie tylko przemieszczać, ale również skalować i na bieżąco modyfikować.

Dzięki technologii opracowanej przez Holo-Light, producenci samochodów mogą zaoszczędzić nawet 25% kosztów na etapie badań i rozwoju produktu.

MR a przemysł 4.0

Niewątpliwie w kontekście czwartej rewolucji przemysłowej technologia rzeczywistości mieszanej pozostaje w cieniu IoT, Big Data czy AI. Jednak można śmiało stwierdzić, że obok uniwersalności jest to jedno z najefektowniejszych rozwiązań, jakie przyniósł nam XXI wiek.

Dowodem na to jest działalność powyższych startupów, która stanowi jedynie niewielki wycinek rozwijającego się rynku MR.