Mobile Trends Conference 2014 – relacja

Dodane:

Marcin Małecki, MamStartup Marcin Małecki

Udostępnij:

16-17 stycznia 2014 roku po raz trzeci odbyło się Mobile Trends Conference. W trakcie pierwszego dnia dominowały tematy biznesowe oraz liczby dotyczące świata mobile, drugi dzień to zdecydowanie tematy techniczne.

Autorem wpisu jest Piotr Biegun

16-17 stycznia 2014 roku po raz trzeci odbyło się Mobile Trends Conference. W trakcie pierwszego dnia dominowały tematy biznesowe oraz liczby dotyczące świata mobile, drugi dzień to zdecydowanie tematy techniczne. W trakcie konferencji odbyła się również Gala Mobile Trends Awards, w trakcie której w 17 kategoriach zostały wręczone nagrody za najlepsze projekty zrealizowane w trakcie minionego roku oraz prezentacja nowego projektu wspieranego przez Artura Kursińskiego – Launch, który ma usprawniać proces projektowania aplikacji mobilnych.


Konferencję, została rozpoczęta przez Karola Kopańko, który opowiadał jak wygląda świat mobile z perspektywy pokolenia Y i jak bardzo ono różni się od zachowań obecnych użytkowników. Tematyka zbiegła się akurat z informacjami o problemach Facebooka z utrzymaniem w serwisie młodszych użytkowników i powinna dać dużo do myślenia w kontekście tworzenia nowych aplikacji, które celują w tą grupę docelową.

Słuchając kolejnych prezentacji można było się dowiedzieć o danych z polskiego rynku mobile oraz o błędach popełnianich w trakcie tworzenia rozwiązań mobilnych. Bardzo ciekawe dane pochodzą z raportu Shopgate wg. którego 55% transakcji mobilnych w sklepach internetowych odbywa się na małych ekranach, a 45% na tabletach. Średnia wartość transakcji to 200-400 zł, a dominującą kategorią jest moda i dodatki. W trakcie prezentacji Bartosza Witonia z Allegro można było usłyszeć, że średni roczny wzrost statystyk w aplikacji Allegro na Windows Phone wyniósł 700%, a wg. danych pokazanych przez Michała Paluszczaka 93% transakcji elektronicznych w Polsce to przelewy, a tylko 7% transakcji jest realizowana kartami.

Tworząc aplikacje mobilne czy przeprowadzając akcje mobilne często wykorzystujemy przyzwyczajenia z tworzenia stron internetowych czy tradycyjnych kampanii reklamowych, co przekłada się negatywnie na wyniki podjętych działań. Rafał Staszkiewicz z Adello Polska opowiadając o Mitach w reklamie mobilnej zwracał uwagę, że w mobile mamy o wiele więcej możliwości niż opieranie naszych działań reklamowych o koszty CPC i wykorzystanie zwykłych reklam banerowych. Dzięki wykorzystaniu bogatych formatów reklamowych i odpowiedniemu targetowaniu możemy osiągnać wyniki o kilka razy lepsze, niż kupowanie najtańszych kliknięć w reklamę.

Do najbardziej inspirujących prezentacji zdecydowanie należało występienie Romana Łozińskiego z agencji K2, który opowiadał o tym dlaczego research boli i dlaczego powinniśmy poświęcić na niego czas. W trakcie prezentacji pojawiło się stwierdzenie, że: kreatywność wymaga informacji, do których pozyskanie potrzeba odpowiedniego czasu poświęconego na myślenie i czytanie o problemie, który chcemy rozwiazać. Do tego nawiazał również chwile wcześniej Steven Hoober mówiąć o procesie UX – na początku za nim zaczniemy rysować naszą aplikację  powinniśmy zacząć od zdefiniowana co chcemy tak naprawdę osiągnąć i do kogo kierujemy nasze rozwiazanie. Również często popełniamym błędem w trakcie badań jest szukanie dowdów na to, że mamy rację, gdy powinniśmy skupić się na szukanie dowodów na to, że możemy się mylić w naszych założeniach.

Najgłośniejszym elementem konferencji była gala Mobile Trends Awards w trakcie, której rozdano 17 nagród:

Miasto z najlepszą stroną lub aplikacją mobilną

Aplikacja Szklarska Poręba – Urząd Miejski w Szklarskiej Porębie, realizacja: Amistad;

Nominacje:

  • Aplikacja eRatusz – Urząd Miasta Gdynia za aplikację eRatusz, realizacja: PPG Mobile;
  • Miejska Platforma Internetowa (MPI) „Magiczny Kraków” – Urząd Miasta Krakowa, realizacja: ACK Cyfronet AGH;
  • Strona www.wroclaw.pl – Urząd Miasta Wrocław;

Firma z najlepszą stroną mobilną

Polskie Linie Lotnicze LOT za stronę m.lot.com, realizacja: AMG.net;

Nominacje:

  • Muzeum Historyczne Miasta Krakowa za stronę www.mhk.pl, realizacja: Openform design&digital studio;
  • Credit Agricole za stronę www.credit-agricole.pl, realizacja: Symetria / Blue Services;
  • Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie za stronę www.artmuseum.pl, realizacja: Huncwot;

Portal mobilny

Wirtualna Polska za m.wp.pl;

Nominacje:

  • AWR WPROST za m.wprost.pl, realizacja: Point Group;
  • INTERIA.PL za m.interia.pl;
  • Agora za wyborcza.pl;

Bankowość mobilna

Bank Zachodni WBK za aplikacje BZWBK24 mobile (Android, iOS, Windows Phone), realizacja: eLeader;

Nominacje:

  • eurobank za aplikację eurobank mobile (Android, iOS), realizacja: Mobter;
  • Getin Bank za aplikację Getin Mobile (Android, iOS, Windows Phone);
  • Bank Pekao za aplikację Pekao24 (Android, iOS, Windows Phone), realizacja: eLeader;

Wykorzystanie marketingu mobilnego

Reckitt Benckiser za kampanię Durexa w aplikacji Listonic, realizacja: Mobext Polska / Listonic;

Nominacje:

  • Grupa Maspex Wadowice (Tymbark) za grę Kapsel Run!, realizacjaMoveApp / Me & My Friends;
  • AXN za niestandardowe kreacje Rich Media promujące serial Hannibal, realizacja: Mobext Polska / Mobizzy;
  • Procter & Gamble za kampanię „Uśmiechnięte pomniki” promującą markę blend-a-med, realizacja: Hypermedia Isobar / Mediacom;

M-commerce

Grupa Allegro za aplikację Allegro (Android, iOS, Windows Phone);

Nominacje:

  • Firma Handlowa „BOZ” za sklepconverse.pl, realizacja: i-sklep.pl;
  • WearCo za mobilną stronę sklepu answear.com, realizacja: mobee dick / Media Ambassador;
  • Rebel za aplikację Rebel.pl (Android), realizacja: eLeader;

Aplikacja mobilna do użytku dla firm

Joy Intermedia oraz Brand24 za aplikację Brand24 (iOS);

Nominacje:

  • B-MIND oraz e24cloud za aplikację e24cloud.com (Android, iOS);
  • Shoper za aplikację Shoper (Android);
  • mBank oraz eLeader za aplikację mBank CompanyMobile (Android, iOS, Windows Phone, BlackberryOS);

Aplikacja mobilna – edukacja

Muzeum Początków Państwa Polskiego oraz 3R Studio Mobile za aplikację W gnieźnieńskim grodzie 3D – wirtualna makieta. (Android, iOS);

Nominacje:

  • WSiP oraz KIOOIK za aplikację Matematyka w działaniu. Tropiciele (Android, iOS);
  • Funmedia za aplikację Kursy123 nauka języków (Android);
  • PKN ORLEN oraz GoldenSubmarine za aplikację Poczuj chemię (Android, iOS);

Gra mobilna

VML za grę Bridgy Jones;

Nominacje:

  • Geemzo za grę Micro Racing;
  • MobiTouch za grę Freddy;
  • Infinite Dreams za grę Can Knockdown 3;

Aplikacja mobilna – rozrywka

Filmweb oraz Artegence za aplikację Filmweb (Android);

Nominacje:

  • Digibuzz oraz Whalla Labs za aplikację Photom (Android, iOS, Windows Phone);
  • Nexto Mobile Solutions oraz LookSoft za Nexto Reader – czytnik książek (Android, iOS);
  • 4fun Media oraz Nopattern za aplikację Funapp (Android, iOS, Windows 8);

Aplikacja mobilna – sport i zdrowie

ING Życie, CAE Agency oraz Stermedia za aplikację PiersiBadacze (Android, iOS);

Nominacje:

  • USP Zdrowie oraz Connectmedica za aplikację Walk&More (Android, iOS);
  • Agora oraz Looksoft za aplikację Sport.pl LIVE (Android, iOS, Windows Phone, Firefox OS, Blackberry OS);
  • Polski Czerwony Krzyż oraz John Pitcher Interactive za aplikację Zbędne kalorie(Android, iOS);

Aplikacja mobilna – podróże i komunikacja

NNV AG za aplikację Firmy.net (Android);

Nominacje:

  • Neptis za aplikację FlotisMobile (Android);
  • Tarnowska Organizacja Turystyczna oraz Altconnect za aplikację Tarnów. Architektura drewniana (Android, iOS);
  • Wielkopolska Organizacja Turystyczna oraz YBAH za aplikację Wielka Pętla Wielkopolski (Android, iOS);

Aplikacja mobilna – komunikacja i społeczności

Komenda Główna Policji oraz DDB Warszawa za aplikację The Most Wanted App(Android, iOS);

Nominacja:

  • Urząd Miasta Warszawa oraz Xentivo za aplikację Warszawa 1915 (Android, iOS, Windows Phone);
  • Erudion za aplikację Erudion (Android, iOS);
  • Agora za aplikację Gazeta.pl Live (Android, Windows Phone);

Mobilny start-up

ToCoMoje – przechowuj swoje paragony (TCMJ sp. z o.o.);

Nominacje:

  • GoBevy (Bevy);
  • Dropsport;
  • DrOmnibus;

Firma wspierająca popularyzację mobilnych technik i technologii

Biedronka za wprowadzenie systemu mobilnych płatności;

Nominacje:

  • Agora i Sport.pl za popularyzację mobilnych serwisów i aplikacji wśród polskich kibiców;
  • Urząd Komunikacji Elektronicznej za interaktywną mapę samorządowych hotspotów zainstalowanych w miejscach publicznych www.uke.gov.pl/hotspoty/;
  • P4 (operator Play) za wdrożenie metody płatności direct billing;

Firma wspierająca rozwój technologii mobilnej

PKO Bank Polski za płatności mobilne IKO;

Nominacje:

  • Orange za projekt „Orange Hotspot za darmo”;
  • TNS Polska za badania dotyczące penetracji urządzeń mobilnych i zachowań w związku z ich użytkowaniem;
  • Looksoft oraz Cisco za nawigację wewnątrz budynków;

Nagroda specjalna Mobile Trends Awards – głosowanie internautów:

I miejsce – Aplikacja BZWBK24 mobile

II miejsce – Aplikacja Allegro

III miejsce – Aplikacja Filmweb

Piotr Biegun

Założyciel Whalla Labs, w którym są tworzone aplikacje mobilne Windows Phone i Windows 8. Uczestnik akceleratora Huge Thing.