Moda na uczciwość, czyli fair trade w e-commerce

Dodane:

Tomasz Rodziewicz Tomasz Rodziewicz

Udostępnij:

W dobie globalizacji i idącej za nią siłą korporacji coraz mniej miejsca zostaje dla małych przedsiębiorców. Korporacje korzystając z taniej siły roboczej zmniejszają szansę na uczciwy zarobek działającym w pojedynkę rzemieślnikom czy rolnikom.

Głównie w ich obronie powstała idea fair trade, która staje się coraz popularniejsza również w polskim e-commerce. Fair trade, czyli sprawiedliwy handel, wywodzi się z myśli humanistycznej. Nad wszelki zysk przedkłada człowieka oraz środowisko naturalne, przez co jest ściśle powiązana z trendem eko. Godziwe wynagradzanie wytwórców ma docelowo prowadzić do zrównoważonego rozwoju – szczególnie dotyczy Afryki, Ameryki Południowe oraz Azji.

Świadomość fair trade w Polsce

W Polsce idea fair trade dopiero raczkuje, ale w związku ze zwiększającą się świadomością konsumentów staje się coraz bardziej popularna. Niestety nie tak popularna, jak na Zachodzie. Google wskazuje, iż miesięcznie średnio 140 osób wyszukuje w języku polskim frazy “fair trade produkty”. Dla porównania – w języku angielskim fraza “fair trade products” wyszukiwana jest aż 9 900 razy w miesiącu.

W Polsce sprawiedliwy handel nie zawsze jest dobrze rozumiany. Na forach internetowych można spotkać się z opiniami, że fair trade to kupowanie tylko produktów od rodzimych producentów. Takie rozumienie wspomnianej idei znalazło swoich przeciwników, którzy zarzucają koncepcji, że kupowanie wyłącznie krajowych produktów, nie pozwoli krajom Trzeciego Świata zarobić nawet przysłowiowego dolara miesięcznie. Fair trade to jednak nie rodzimi producenci, a godziwe wynagradzanie wszystkich wytwórców.

W Polsce w ideę fair trade zaangażowała się nieformalna Koalicja Sprawiedliwego Handlu, którą tworzą, m.in. Polska Akcja Humanitarna, przedsiębiorcy z branży e-commerce czy organizacje ekologiczne.

Fair trade posiada również swoją certyfikację, za którą odpowiedzialna jest Fairtrade Labelling Organisations International. Licencję Fair Trade otrzymują produkty, które spełniają określone standardy na każdym etapie produkcji.

Fair trade w polskim e-commerce

W polskim e-commerce istnieje kilka sklepów internetowych oferujących produkty fair trade. Znajdziemy w nich odzież, biżuterię, kosmetyki, rękodzieło oraz produkty spożywcze – głównie kawę, herbatę czy kakao. Ceny oferowanych produktów są często zbliżone do tych, które aktualnie obowiązują na rynku, więc wabikiem, który ma przekonać klientów do idei fair trade jest uświadomienie problemu, jakim jest często stosowany przez korporacje wyzysk pracowników z krajów Trzeciego Świata.

Produkty niszowe, do których należą niewątpliwie towary fair trade, mają ogromny potencjał na polskim rynku e-commerce. W czasie, kiedy rynek internetowy jest przesycony panuje ogromna rywalizacja cenowa. W przypadku sklepów niszowych konkurencja jest niewielka, przez co walka cenowa nie odbywa się na taką skalę, jak w popularnych branżach.

Prowadzenie sklepu internetowego z produktami fair trade to jednak przede wszystkim misja. Uświadamianie problemów współczesnego świata i próba walki z nimi sprawia, że sklep nie jest jedynie komercyjnym tworem. Zakupy fair trade przyczyniają się do zmiany rzeczywistości.

Tomasz Rodziewicz

Właściciel Fairfashionstore

Założyciel sklepu internetowego z odzieżą i obuwiem fair trade. W sklepie odpowiada za marketing i kontakty z projektantami. Prywatnie trochę obieżyświat lubiący dobrą kuchnię.