Monetyzacja gier w modelu freemium. Na czym polega?

Dodane:

Karolina Stryjek Karolina Stryjek

Udostępnij:

Tworzenie gier już dawno przestało kojarzyć się wyłącznie z wielkimi tytułami i odległym światem, do którego wstęp mają nieliczni, najzdolniejsi deweloperzy. Dziś jest to przystępny i bardzo dochodowy biznes, o czym świadczą prognozy dotyczące rozwoju branży gamingowej.

W jaki sposób zarabia się na grach?

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z pl.depositphotos.com

Jak wynika z jednego z najświeższych raportów agencji Newzoo, w 2020 roku globalny rynek gier wart będzie przeszło 128 bln $, z czego 50% wygenerują aplikacje na urządzenia przenośne – tablety i smartfony. Studia deweloperskie płyną na fali i wykorzystują ten trend, by w konsekwencji odnotować spore zyski. W jaki sposób zarabiają na grach?

Wybór modelu monetyzacji – zamiar mierzony według sił

O wyborze modelu monetyzacji decydują różne zmienne, które bierze się pod uwagę już na etapie projektowania aplikacji. Zależy on nie tylko od samego produktu, ale również od czynników zewnętrznych: czasu, który mamy na wykonanie projektu czy kompetencji, którymi dysponuje zespół twórców.

Najczęściej spotykanymi modelami są:

  • model oparty o reklamę – grę pobieramy za darmo, ale w trakcie rozgrywek widzimy reklamy, za które producent otrzymuje zapłatę,
  • model premium – gra zostaje sprzedana za określoną cenę,
  • model freemium (free2play) – w darmowej grze można dobrowolnie dokonywać mikrotransakcji, dzięki którym zdobywamy dodatkowe przedmioty lub funkcje.

Model freemium to najpopularniejszy sposób monetyzacji, spotykany zarówno w grach, jak i aplikacjach użytkowych. To także jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi wirtualnej rozrywki, o czym świadczą wyniki iOS Appstore: w 2014 roku wygenerował on 15 mld $ przychodów.

Charakterystyka modelu free2play

Gry w modelu freemium są projektowane w bardzo specyficzny sposób. Jego zadaniem jest nie tylko pozyskiwanie nowych graczy, ale przede wszystkim lojalizowanie dotychczasowych. To oni są potencjalnymi autorami mikrotransakcji w aplikacji. Fabuła gry, jej bazowe oraz dodatkowe funkcje, poziomy zaawansowania i wszelkie bonusy powinny wywoływać w użytkowniku pozytywne skojarzenia, zaciekawienie oraz apetyt na więcej. To baza, dzięki której gracz pozostanie w grze, a także zarekomenduje tytuł wśród innych użytkowników o podobnych zainteresowaniach.

Techniką, która ma utrzymać gracza w napięciu i spowodować swoistego rodzaju uzależnienie od aplikacji, jest także serwowanie mu szybkich sesji. Dzięki takiemu rozwiązaniu eliminujemy znudzenie. Wzrasta za to napięcie, satysfakcja z osiągania więcej w krótszym czasie i potrzeba częstych powrotów do gry. A to z kolei przekłada się na podatność na wykonywanie mikrotransakcji.

Nie taki diabeł straszny

Najpopularniejsze mikrotransakcje w grach to m.in.: kupowanie dodatkowego wyposażenia(np. nowe karty, bonusy), odblokowywanie nowych funkcji, pomijanie reklam czy „podkręcanie” upływu czasu, by przejść grę w szybszym tempie. Gracze decydujący się na dokonanie płatności zyskują przewagę nad tymi, którzy korzystają z aplikacji w sposób darmowy. Mogą osiągać satysfakcjonujące wyniki w krótszym czasie, korzystają z lepszego ekwipunku i efektywniej rozwijają postać.

Sekret dobrze zaprojektowanej gry w modelu Free2Play polega na tym, że nie dzielimy graczy na lepszych i gorszych poprzez ograniczenia w darmowym korzystaniu. Aplikacja zarówno w wersji darmowej, jak i po płatnych ulepszeniach, powinna być tak samo wciągająca i zachęcająca do eksploracji.

W jaki sposób utrzymywać uwagę graczy?

Projektowaniem gry w modelu free2play powinna rządzić żelazna zasada: najpierw dbamy o to, by zapewnić użytkownikowi rozrywkę na najwyższym poziomie. Mowa tu o przemyślanej fabule, ciekawie rozwiązanych planszach czy możliwościach rozwijania się gracza. Wszystko to powinno bazować na emocjach użytkowników. Deweloperzy gier mając nieograniczone możliwości w projektowaniu wirtualnego świata, mogą wykreować fantastyczne opowieści, nietuzinkowe postaci i władać motywacją oraz zachowaniami gracza. Uczucia wywoływane przez grę, które najbardziej lojalizują użytkowników to m.in. potrzeba przynależności, chęć dominacji i niecierpliwość.

Gra skonstruowana w taki sposób, z poszanowaniem prawa do wyboru opcji płatnej lub darmowej, przysporzy nam szerokiego i oddanego grona odbiorców.

Tego, jak tworzyć angażujące gry dowiesz się podczas bezpłatnych warsztatów Akademia Free2Play. Zapisy trwają na Akademia Free2Play. Kursy ruszają 18.09. Podczas rejestracji wybierasz jedną z trzech ścieżek nauki: projektowania, grafiki lub programistyczną. W toku każdej z nich rozwiązujesz zadania, które są przepustką do warsztatów stacjonarnych we Wrocławiu. Sto najlepszych osób stanie przed szansą zaprojektowania własnej gry w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Do zgarnięcia m.in.: sprzęt komputerowy oraz płatny staż w Ten Square Games!

Karolina Stryjek

Koordynator Akademii Free2Play, Ten Square Games

Swoją przygodę z game devem zaczęła jako grafik komputerowy. Obecnie pracuje jako project manager przy grze Let’s Fish – największym symulatorze wędkarstwa na świecie. Prywatnie miłośniczka planszówek i wycieczek górskich z psem.