– Ubrania i tekstylia to jedna z naszych eksportowych specjalności. W zeszłym roku polskie firmy z branży modowej zwiększyły eksport o ponad 15 proc. To pokazuje, że zagraniczni odbiorcy są zainteresowani naszą ofertą. Warto to wykorzystać – zachęca minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. – Akcelerator Branżowy +Moda Polska+ pomoże jeszcze bardziej ożywić ekspansję, zarówno eksportową, jak i inwestycyjną polskich firm na międzynarodowych rynkach – dodaje Emilewicz.
Akceleratory branżowe to inicjatywy, które służą zdynamizowaniu eksportu obszarów, w których polskie przedsiębiorstwa mają szansę zasłynąć za granicą.
– Po sukcesie Akceleratora Eksportu Branży Meblarskiej przyszedł czas na uruchomienie kolejnego programu wsparcia – tym razem stworzonego z myślą o polskich małych, średnich i dużych przedsiębiorcach modowych, którzy już eksportują lub planują ekspansję na rynki zagraniczne – zapowiada Bartłomiej Pawlak, wiceprezes PFR.
Największą część tego sektora stanowi oczywiście przemysł odzieżowy. Jednak branża ta obejmuje także produkcję m.in. obuwia, bielizny, biżuterii (także sztucznej), nakryć głowy, toreb, wyrobów kaletniczych i rymarskich, odzieży skórzanej czy okularów.
Pomimo sygnałów spowolnienia gospodarczego w Europie i związanej z tym większej skłonności do oszczędzania, wartość sektora modowego systematycznie rośnie – aktualnie wynosi ona 29,1 mld zł, a do 2022 r. ma wzrosnąć nawet do 43 mld zł. W tej chwili polski rynek modowy zajmuje 8. miejsce w Europie pod względem obrotów i 6. miejsce w nakładach inwestycyjnych. Akcelerator może dać polskim producentom szansę na jeszcze lepsze wyniki.
Sektor modowy odpowiada za prawie 8,5 proc. eksportu Polski. Największymi odbiorcami wyrobów „Mody Polskiej” są Niemcy, Czechy, Rumunia, Rosja i Węgry.
Jednym z największych eksporterów polskich ubrań jest firma LPP, właściciel marek Reserved, Cropp, House i Mohito. Poza salonami w Berlinie czy Londynie, produkty LPP można kupić również w Egipcie, Arabii Saudyjskiej czy Katarze. Europę Wschodnią za cel obrali z kolei właściciele marek Top Secret i 4F. Polskie marki premium reprezentuje natomiast La Mania Joanny Przetakiewicz czy Emanuel Berg, natomiast branżę obuwniczą firmy CCC, Wojas i Gino Rossi.
Program wsparcia obejmuje trzy etapy działań:
- Strefa Rozwiązań (24 – 25.04.2019 r.) – dwudniowe spotkanie warsztatowe, które pokaże dostępne narzędzia dla rozwoju eksportu oferowane przez Grupę PFR oraz podmioty współpracujące z Akceleratorem.
- Strefa Dialogu (15.04 – 31.05.2019 r.) – dialog firm z administracją publiczną i ekspertami po to, aby wspólnie znaleźć rozwiązania dynamicznego rozwoju całego sektora. Etap ten nastawiony jest na kreowanie nowych rozwiązań dla eksportu.
- Strefa B2B (26.04. – 31.05.2019 r.) – spotkanie B2B z instytucjami z Grupy PFR, mające na celu indywidualny dobór narzędzi wsparcia eksportu do potrzeb firmy.
Zgłoszenia można przesyłać do 10.04.2019 r. za pośrednictwem strony www.startup.pfr.pl/pl/program/akcelerator-branzowy-dla-sektora-moda-polska/