Na czym zarabiają znane startupy? SoundCloud

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

O problemach z zarabianiem na muzyce czytamy od kilku lat i prawdopodobnie czytać będziemy przez kilka następnych. Są jednak startupy, które dobrze radzą sobie na tym rynku. Jednym z nich jest SoundCloud, którego model biznesowy przedstawiamy poniżej.

O problemach z zarabianiem na muzyce czytamy od kilku lat i prawdopodobnie czytać będziemy przez kilka następnych. Są jednak startupy, które dobrze radzą sobie na tym rynku. Jednym z nich jest SoundCloud, którego model biznesowy przedstawiamy poniżej.

fot. Fotolia | Pierwsza część cyklu nt. modelu biznesowego Bitly znajduje się tutaj

SoundCloud to niemiecki startup branży muzycznej, którego pomysłodawcami są projektant dźwięku Alexander Ljung i artysta Eric Wahlforss. Prace nad nim rozpoczęły się w sierpniu 2007 roku w Sztokholmie. Dopiero później siedziba firmy została przeniesiona do Berlina. SoundCloud pierwotnie miał pomagać w dzieleniu się muzyką między artystami, a stał się serwisem społecznościowym, w którym muzyka jest łącznikiem interakcji pomiędzy wykonawcami, a i ich fanami.

Platforma SoundCloud ruszyła niespełna rok po rozpoczęciu prac koncepcyjnych. W 2010 roku twórcy startupu otrzymali pierwszą rundę finansowania od brytyjskiego funduszu Doughty Hanson Technology Ventures w wysokości 2,5 miliona euro. To był dopiero początek przygody z pieniędzmi.

SoundCloud od pierwszych miesięcy istnienia zaskakiwał. Użytkownicy utwory mogli za darmo udostępniać swoim fanom, włączyć możliwość ich pobierania oraz uzyskać dostęp do statystyk związanych z ich popularnością. Fani docenili też otwartość platformy na wszystkie formaty plików muzycznych. Od początku istnienia nie było żadnych formalnych ograniczeń. Po nagraniu utworu, mogłeś go bez problemu opublikować na SoundCloud. Na początku 2010 roku zdecydowało się na to ponad 100 tysięcy zarejestrowanych użytkowników. Jak twórcy serwisu chcieli na nich zarabiać?

Przede wszystkim na udostępnieniu dodatkowych funkcjonalności. Autorzy, którym nie wystarczał bezpłatny dostęp do publikowania plików (maksymalnie o łącznej długości do 30 godzin tygodniowo) mogli wykupić konto premium. W ramach płatnej usługi otrzymywali dokładniejsze statystyki dotyczące odwiedzin profilu wykonawcy oraz większą swobodę przy jego moderowaniu. To wszystko za 29 euro rocznie.

Zainteresowanie serwisem nadal rosło, a pomysłodawcy w maju 2010 roku ogłosili przekroczenie progu miliona zarejestrowanych użytkowników. Oprócz tego poinformowali media o kolejnej inwestycji. W SoundCloud ponad 7 milionów euro zainwestowały znane fundusze Index Ventures oraz Union Square Ventures. Pieniądze zostały przeznaczone na rozwiązania usprawniające pozyskiwanie kolejnych użytkowników. W 2011 roku było już ich ponad trzy miliony. Wzrosły też koszty korzystania z dostępu do płatnych kont. Od tego czasu użytkownicy za rok płatnej subskrypcji płacili 500 euro. W maju 2011 roku SoundCloud nawiązał współpracę z Google i stworzył SoundCloud Labs. Dzięki temu narzędziu użytkownicy mogli skorzystać z takich udogodnień jak:

  • Social Unlock, który pozwalał na stworzenie spersonalizowanego profilu na SoundCloud dla lepszej promocji utworów autora oraz możliwość ich pobrania pod warunkiem opublikowania wygenerowanego wpisu na Twitterze,
  • Importer, dzięki któremu użytkownicy mogli łatwiej dzielić się linkami do utworów za pomocą skrzynki pocztowej czy wysyłając link na telefon komórkowy, bez konieczności dostępu do internetu,
  • Google Apps Gmail Plugin, poprzez którego utwory wykonawcy były automatycznie dołączane do wiadomości e-mail autora,
  • Take Questions, który udostępniał możliwość prostego i efektywnego zadawania pytań nagrywając je i uzyskując na nie odpowiedzi, również w formie audio,

Ułatwieniem dla użytkowników SoundCloud były też aplikacje mobilne, które pozwalały bezpośrednio z poziomu smartfona nagrywać i dzielić się dźwiękami. Zainteresowanie nimi było ogromne. Do dziś aplikacje dostępne na systemy Android i iOS pobrano ponad 10 milionów razy.

W 2011 roku zespół SoundCloud ogłasza, że z ich platformy korzysta już 5 milionów zarejestrowanych użytkowników. Codziennie do tego grona dołącza blisko 20 tysięcy osób zainteresowanych muzyką. Do składu inwestorów dołączają też aktor Ashton Kutcher i manager m.in. Lady Gagi, Guy Oseary. Szczegóły współpracy nie są znane do dziś. W tym czasie do funkcjonalności oferowanych przez niemiecki startup dochodzi możliwość bezpośredniej sprzedaży plików muzycznych. Rok później Kleiner Perkins Caufield & Byers oraz GGV Capital inwestuje w SoundCloud prawie 40 milionów euro. Po kilku miesiącach zespół SoundCloud ogłasza też, że 10 milionów zarejestrowanych użytkowników dzieli się opiniami na temat muzyki korzystając z ich platformy. W grudniu 2012 roku na konferencji LeWeb, współtwórca startupu Alexander Ljung ogłasza, że z serwisu jak i aplikacji mobilnych korzysta łącznie 180 milionów użytkowników miesięcznie. Bezpośrednio w SoundCloud zarejestrowanych jest ich aż 30 milionów.

W marcu bieżącego roku SoundCloud ogłasza kolejne zmiany w modelu biznesowym. Od tego momentu dostępne są trzy (wcześniej było ich pięć) plany korzystania z serwisu społecznościowego: Free, Pro (3 euro za miesiąc użytkowania) i Pro Unlimited (9 euro za miesiąc użytkowania). Wybierając wersję Pro możemy zamieszczać cztery godziny muzyki, otrzymać dostęp do dodatkowych statystyk oraz umożliwić użytkownikom SoundCloud pobranie pliku do tysiąca razy. Plan Pro Unlimited, jak sama nazwa wskazuje nie ma ograniczeń jeśli chodzi o udostępnianie plików muzycznych jak i dzielenie się nimi.

Pomysłodawcy zapowiadają też utworzenie planu zwanego Pro Partner, dla gwiazd muzyki (taki profil ma już m.in. Snopp Lion). Dzięki niemu artyści będą mogli oprócz dźwięku zamieszczać także fotografie. Stawka dotycząca tego konta ma być ustalana indywidualnie. Jak mówią twórcy serwisu plan Pro Partner ma ułatwić pozyskiwanie reklamodawców. Jesteśmy obecnie na wczesnym etapie testowania planu Pro Partner, ale widzieliśmy jak inne serwisy czerpały korzyści z tworzenia takich kanałów i uważamy taki model za inspirujący. – mówi dla MamStartup Neicia Marsh, odpowiadająca za kontakt z mediami w SoundCloud. Testujemy też inne modele zarabiania na serwisie – dodaje. Możliwości jest wiele, a do ich realizacji na pewno motywują obecne statystyki platformy. Z SoundCloud korzysta blisko 200 milionów użytkowników miesięcznie, którzy udostępniają 10 godzin muzyki każdej minuty.